پایان کار پژوهش، نشاندار شدن محصول در سفره سلامت است
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، یونس پناهی در بیست و چهارمین جشنواره پژوهشی ابوریحان اظهار کرد: در دولت سیزدهم به کاربردی بودن و مسئله محوری پژوهشها تأکید داشتهایم و به همین دلیل در سامانه علمسنجی شاخصهای فناوری قرار گرفتند.
وی بابیان اینکه بر این باوریم که ایدهها در حوزه سلامت باید به محصول تبدیل شوند، افزود: پژوهش و فناوری روبروی هم نیستند بلکه در امتداد یکدیگر قرار دارند. اینکه تحقیقی انجام و مقاله آن نیز منتشر شد، پایان کار نیست. بلکه باید ادامه دهیم تا به یک دستورالعمل برسیم.
معاون وزیر بهداشت یادآور شد: از آنسوی هم اگر یک فناوری به ثبت رسید کار هنوز تمام نشده، بلکه باید محصول فناورانه در سفره سلامت نشاندار شود.
عدالت محوری در بودجهریزی و توزیع نیروی انسانی دانشگاههای علوم پزشکی
وی ادامه داد: در کشور ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وجود دارد و در دو سال گذشته تمام دانشگاهها هم در تزریق بودجه و هم توزیع نیروی انسانی مورد توجه ما بودهاند.
پناهی گفت: جایگاه بینالمللی دانشگاههای تیپ یک برای ما اهمیت دارد اما نمیتوانیم به این دلیل از سایر دانشگاهها غافل شویم، چون میدانیم مشکلات بومی شهرها را باید دانشگاههای همان شهر حل کنند.
وی افزود: در حال حاضر ۸۰۷ مرکز تحقیقات دانشگاهی، ۴۰ مرکز تحقیقات غیردانشگاهی دولتی، ۴۰ مرکز تحقیقات خصوصی و ۱۰۰ مرکز تحقیقات بالینی بیمارستانی در کشور فعال هستند اما فقط ۲۴۷ مرکز چارت تشکیلاتی دارند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت شبکهسازی همه مراکز تحقیقاتی کشور، ادامه داد: مراکز تحقیقات مرتبط باید با جمع شدن در کنار هم بهصورت یک پژوهشکده کار را ادامه دهند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در تمامی فعالیتهای پژوهشی باید دانشجویان حضورداشته باشند و در سال آینده این شاخص در ارزیابی مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده قرار خواهد گرفت.
سهم 33 صدم درصدی پژوهش از درآمد ناخالص ملی
علیرضا زالی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز اظهار کرد: در سال ۱۳۷۵ قرار بود سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی یک و نیم درصد باشد اما در بودجه سال ۱۴۰۲ شاهد بودیم، سهم پژوهش تنها ۳۳ صدم درصد درآمد ناخالص ملی و از کل بودجه کشور 33 هزارم درصد بود.
وی بابیان اینکه با این بودجه ضعیف هیچگاه به مرجعیت علمی نمیرسیم، افزود: نبود منابع مالی کافی، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مهمترین چالشهایی است که دانشگاهها با آن روبرو هستند.
زالی خاطرنشان کرد: نگهداشت نیروی انسانی در مراکز علمی کشور موضوع جدی است و باید بپذیریم رضایتمندی پژوهشگران در سطح پایینی قرار دارد. این مسئله خود نیاز به پژوهش و کارشناسی دقیق دارد تا مشکلات مشخص و برای یافتن راهحل تلاش شود.
وی ادامه داد: هرچند که تقاضامحور بودن تحقیقات و پاسخگویی اجتماعی از سوی مسئولان بارها تأکید شده است اما کماکان بین پژوهشهایی که در دانشگاهها انجام میشود و آنچه جامعه به آن نیازمند است، فاصله وجود دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در یک دهه گذشته انواع سامانهها برای نزدیک شدن حوزه پژوهش با صنعت راهاندازی شدند اما باید پرسید چقدر این سامانه مؤثر بودند؟ واقعیت این است که درخواستهایی که از حوزه صنعت به دانشگاه ارسال میشود، بسیار اندک هستند.
وی با اشاره به پراکندگی پژوهش در کشور، تأکید کرد: محل پژوهش دانشگاهها هستند نه جای دیگر. نتیجه این پراکندگی موجب شده تا بودجه اندک پژوهشی به سازمانی داده شود که اساساً هویت پژوهشی ندارد.
سرمایهگذاری اندک در بخش تحقیق و توسعه صنعت
زالی بابیان اینکه سهم اندک تحقیق و توسعه نیز در صنعت یک درد مزمن در کشور است، افزود: در کشورهایی مانند آمریکا، آلمان و کره جنوبی 70 تا 80 درصد سرمایه شرکتهای صنعتی در حوزه تحقیق و توسعه است اما این موضوع در ایران زیر یک درصد هم نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پرهیز از نوگرایی در برخی از پژوهشگران دیده میشود و متأسفانه در چارچوبهای قبلی و کلیشهای باقیماندهاند و به نظر میرسد ناشی از عدم اعتمادبهنفس و اضطراب است.
وی بابیان اینکه متأسفانه نشانههای فناوریهای نوین در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی دیده نمیشود، ادامه داد: رودربایستی را باید کنار گذاشت؛ منابع محدود است. اگر یک مرکز تحقیقات با حمایت و کمک راه بهجایی نمیبرد باید تعطیل شود.
زالی همچنین یادآور شد: بهترین راهحل برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان حمایت از شرکتهای دانشبنیان است. خیلی از این شرکتها با حداقلها، کارهای بزرگی کردهاند، بنابراین پیشنهاد میکنم با یک آییننامه محکم در سطح هیئتوزیران از جوانان متخصص در شرکتهای دانشبنیان حمایت کنیم.
تجاریسازی 265 محصول در 10 سال گذشته
افشین زرقی؛ معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: ارتقا کیفی تحقیقات و جهتگیری پژوهشها به سمت کاربردی بودن دو هدفی است که در این مرکز علمی دنبال میشود.
وی بابیان اینکه افزایش تعداد استناد به مقاله علمی ما را دررسیدن به مرجعیت علمی کمک میکند، افزود: کارآفرینی، ارزشآفرینی و تولید ثروت عناوینی هستند که در قالب تعریف دانشگاه نسل سوم به آنها توجه جدی داریم.
زرقی اظهار کرد: بذر فناوری در این دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال ۱۳۹۲ کاشته شد و امروز شاهد هستیم ۲۶۵ محصول شرکتهای فناور این دانشگاه تجاریسازی شدهاند و ۲۱۰ شرکت دانشبنیان در ۷ مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت دارند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سامانه اینترنتی فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راهاندازی شده و به دنبال ساخت یک نمایشگاه مجازی دائمی محصولات فناورانه هستیم.
وی بابیان اینکه مهمترین فاکتور در فناوری، توسعه زیرساختها است، افزود: پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مربع و زیربنای ۱۱ هزار مترمربعی ساختهشده و در روزهای آتی آیین افتتاح رسمی آن برگزار میشود.
انتهای پیام/