مخاطبان این روزهای تئاتر ارزش دوچندان دارند/نمایشی برگرفته از دغدغههای مختلف زندگی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «منتیدا» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی احمد شاه قاسمی، تهیه کنندگی احسان اصغری و حمیدرضا نورزاده و بازی آرزو خالقی، حمزه اثباتی، حمیدرضا کاویانی، نرگس کیومرثی، هانیه عباسی، محمد عطائی، میلاد فرضیات، فرهاد آبی،
رایان حبیبیان و رضا عینی از دهم آبان ماه اجرایش را در خانه نمایش مهرگان آغاز کرده است.
شاه قاسمی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به اینکه نمایش منتیدا با یک هدف بزرگ شروع به تمرین و تولید کرده، بیان کرد: مهمترین هدف ما که از همان روزهای ابتدایی تاکید و تمرکز خاصی برآن داشتیم وجود احترام و ارزش به خود که به دنبال آن احترام و ارزش برای مخاطب را داشته باشد؛ مخاطب این روزهای تئاتر برای ما بسیار مهم و با ارزش است که با وجود تمام مشغلهها و وضعیت اقتصادی موجود همچنان تئاتر و نمایش را دنبال میکند، آنها باعث وجود و حضور ما هستند.
وی ادامه داد: با وجود نکتهای که پیشتر به آن اشاره کردم، برای این روزها هدفی برای گروه اجرایی شکل خواهد گرفت و گروه تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا از لحظه ورود تا لحظه خروج تماشاگر؛ به تماشاگر احترامی کامل گذاشته شود و کارگردان یا نماینده دیگری از گروه اجرایی هرشب موقع خروج با قدردانی و احترام مخاطبان را همراهی کند. ما هرشب در رورانس برای مخاطبانمان دست میزنیم و بدینوسیله قدردانی خود را به مخاطب نشان خواهیم داد.
بازیگر نمایش قلعه خاطرنشان کرد: از نگاه من برای رسیدن به یک احترام واقعی به خود و مخاطب، در ابتدا میبایست به تولید یک نمایش با کیفیت و استاندارد با وجود تمام محدودیتها و عدم حمایتها که خود نیاز به بحث مفصلی دارد، رسید. خلق یک نمایش خوش ریتم و خوش انرژی، زیر مجموعه یک فعالیت گروهی بسیار مهم است؛ خلق یک نمایش جذاب و باکشش برای مخاطب که بتواند حرفهای اصلی خود را به سادگی برای مخاطب خود بیان کند.
وی افزود: ما با شناخت دقیق از جامعه و مخاطبین، نمایش را برای دو گروه تماشاگر عام و تماشاگر خاص تولید کردیم. در محتوا سه لایه و سه سطح تنظیم شد؛ لایه اول که وفادارانه روح و حرف اصلی اثر را حفظ کرده به موضوع دروغ و هر چه که به مزایا و معایب دروغ و... میپردازد، اما اقتباسگر دو لایه دیگر نیز به کار اضافه کرده که به نوعی روان انسان را هدف گرفته است. ترجیح بنده بر این است که تنها به این موضوع اشاره شود و کشف و پیدایش آن برای مخاطبین گرامی بماند. در محتوا لایه اول برای عموم قابل لمس و تشخیص و همذات پنداری است؛ دیالوگها اکثرا به دور از پیچیدگی خاص و بسیار ساده و صمیمی بیان شده و غالبا اعتراضی و حرف جامعه است و حتی وجود شخصیتی ناصح یا سخنگو همانند دلقک در لیر شاه که بسیاری از عقاید این لایه را بازگو خواهد کرد، تعمدی است.
شاه قاسمی توضیح داد: اما در دو لایه دیگر و دیالوگها که غالبا جهان دیگری هدف و موضوع صحبت است، اما جهان دیگری مد نظر است و به نوعی به آن اشاره خواهد شد که از آن گذر خواهیم کرد. به زبان سادهتر میتوان گفت این دیالوگها زیر متنهای بسیاری دارد که میبایست علاقمندان آنها را کشف کنند.
قاسمی در پایان تاکید کرد: نمایشنامه اصلی همراه با دغدغههای سیاسی و اجتماعی نوشته شده است که دغدغهها و چالشهای فرهنگی و اقتصادی نیز به آن اضافه شده و شاید آنچه که به من جرئت و توان داد که به جای دراماتورژ، بازنویس و... عنوان نویسنده را در نظر گیرم، لایهها و دغدغههای اضافه شده به این متن است و همزمان تلاشی که صورت گرفته تا بخش اصلی و حرف اصلی اثر نیز حفظ شود.
انتهای پیام/