دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با طراحی یک ابزار جدید؛

آثار هنرمندان از دست ربات‌های هوش مصنوعی در امان می‌ماند

آثار هنرمندان از دست ربات‌های هوش مصنوعی در امان می‌ماند
آخرین تلاش برای محافظت از آثار هنرمندان با ابزار جدیدی به نام «نایت‌شید» به هنرمندان اجازه می‌دهد پیکسل‌های غیرقابل‌شناسایی را به آثار خود اضافه کنند.
کد خبر : 875012

به گزارش خبرگزاری علم فناوری آنا به نقل از انگجت، از اعتصابات هالیوود گرفته تا پرتره‌های دیجیتال، ظرفیت هوش مصنوعی برای سرقت آثار خلاقان در سال ۲۰۲۳ غالب شده است.

آخرین تلاش برای محافظت از هنرمندان و آثار آن‌ها به دست تیمی در دانشگاه شیکاگو با ابزار جدیدی به نام «نایت‌شید» (Nightshade) بوده، ابزاری که به هنرمندان اجازه می‌دهد پیکسل‌های غیرقابل‌شناسایی را به آثار خود اضافه کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ابزار می‌تواند داده‌های آموزشی یک هوش مصنوعی را خراب کند. ایجاد نایت‌شید در حالی اتفاق می‌افتد که شرکت‌های بزرگی مانند «اوپن‌ای‌آی» (OpenAI) و متا به دلیل نقض حق چاپ و سرقت آثار شخصی بدون پرداخت غرامت با دعوی قضایی روبه‌رو هستند.

«بن ژائو»، پروفسور دانشگاه شیکاگو و گروهش نایت‌شید را ایجاد کردند که در حال بررسی است تا بخشی از قدرت را در دستان هنرمندان قرار دهد. آن‌ها آن را روی مدل‌های اخیر هوش مصنوعی آزمایش کردند.

نایت‌شید اساساً به‌عنوان یک سم عمل می‌کند و نحوه تولید محتوا و ظاهر محصول نهایی را تغییر می‌دهد. برای مثال، می‌تواند باعث شود یک سیستم هوش مصنوعی تصویری از یک گربه را به‌جای سگ نشان دهد.

بن ژائو به دنبال انتشار ابزاری به نام «گلیز» (Glaze) در ماه اوت است که به‌طور نامحسوسی پیکسل‌های یک اثر هنری را تغییر می‌دهد، اما باعث می‌شود سیستم‌های هوش مصنوعی تصویر اولیه را کاملاً متفاوت از آن‌چه هست، تشخیص دهند.

هنرمندی که می‌خواهد از کار خود محافظت کند، می‌تواند آن را در گلیز آپلود کند و از نایت‌شید استفاده کند. فناوری نایت‌شید می‌تواند نقش به‌سزایی در تشویق بازیگران اصلی هوش مصنوعی به درخواست و جبران کار هنرمندان داشته باشد.

شرکت‌هایی که به دنبال حذف سم هستند، احتمالاً باید هر قطعه از داده‌های فاسد را پیدا کنند. ژائو هشدار می‌دهد که برخی از افراد ممکن است سعی کنند از این ابزار برای اهداف شیطانی استفاده کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته