دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماهواره پشتیبان چین نیمه اول ۲۰۲۴ به ماه می‌رود

ماهواره پشتیبان چین نیمه اول ۲۰۲۴ به ماه می‌رود
چین ماهواره «کیوکیائو-۲» را نیمه اول سال ۲۰۲۴ پرتاب می‌کند.
کد خبر : 871327

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی جی‌تی‌ان، اداره ملی فضایی چین اعلام کرد این کشور قصد دارد ماهواره رله جدید خود با نام «کیوکیائو-۲» را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به منظور پشتیبانی از ارتباطات مأموریت بعدی ماه پرتاب کند.

ماهواره «کیوکیائو-۲» برای انتقال ارتباطات بین فضاپیمای ماه و خدمه زمینی استفاده می‌شود و یک نسخه ارتقا یافته از ماهواره رله کیوکیائو در مأموریت چانگ‌ای‌۴ است.

مأموریت چانگ‌ای‌۶ چین که قرار است حدود سال ۲۰۲۴ در سمت دور ماه فرود بیاید، یک دهانه در داخل حوضه قطب جنوب-آیتکن را هدف قرار می‌دهد که توسط ماه مسدود شده است و ازآنجایی که نمی‌تواند به طور مستقیم با زمین ارتباط برقرار کند برای انتقال داده‌ها به ماهواره «کیوکیائو-۲» نیاز دارد. هدف این مأموریت این است که نخستین نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از آن سوی ماه را به زمین بازگرداند.

تانگ یوهوا، از مقامات سازمان فضایی چین و طراح مأموریت چانگ‌ای‌۷ در مرکز مهندسی فضایی و اکتساف ماه چین گفت: این ماهواره پس از تکمیل مأموریت چانگ‌ای‌۶ مدار خود را تنظیم می‌کند و در مأموریت‌های چانگ‌ای۷، چانگ‌ای‌۸ و همچنین مأموریت‌های اکتشافی بعدی ماه حضور دارد.

چین قصد دارد کاوشگر چانگ‌ای۷ را حدود سال ۲۰۲۶ برای اجرای اکتشاف منابع در قطب جنوب ماه به فضا پرتاب کند و کاوشگر چانگ‌ای۸ نیز حدود سال ۲۰۲۸ برای ساخت مدل پایه ایستگاه تحقیقاتی بین المللی در ماه به مأموریت اعزام می‌شود. مأموریت چانگ‌ای‌۸ شامل یک ربات می‌شود که برای آزمایش قالب‌های چاپ سه بعدی از سنگ ماه طراحی شده و می‌تواند داده‌هاب ارزشمندی از بررسی تنها قمر زمین را در اختیار دانشمندان و متخصصان قرار دهد.

به گفته وی، از آنجایی که طول عمر طراحی شده اولین ماهواره کیوکیائو در شرف پایان است، «کیوکیائو-۲» جانشین آن می‌شود تا خدمات ارتباطی رله‌ای را برای کاوشگر‌های چانگ‌ای‌۴ و یوتو۲ در سمت دور ماه ارائه دهد. در عین حال، ماهواره «کیوکیائو-۲» وظایف مهم اکتشاف علمی خود را نیز انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته