دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چین فاش کرد؛

استفاده از هوش مصنوعی برای تصویربرداری از سمت پنهان ماه

استفاده از هوش مصنوعی برای تصویربرداری از سمت پنهان ماه
چین چندین ماه پس از اجرای مأموریت چانگ‌ای‌۶ فاش کرد، ماه‌نورد دیگری در این مأموریت حضور داشته که مجهز به هوش مصنوعی بوده است.
کد خبر : 924072

به گزارش خبرگزاری علمم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، چین با موفقیت از ربات مینیاتوری «قورباغه طلایی» (Golden Toad) برای گرفتن یک عکس حماسی از سمت دور ماه استفاده کرده که یک پیشرفت بزرگ در برنامه فضایی این کشور محسوب می‌شود.

ربات مذکور که به اندازه یک قورباغه کوچک است، به طور خودکار و با استفاده از هوش مصنوعی توانست تصویر زیبایی از سطح دور ماه را ثبت کند. این تصویر نمای گسترده‌ای از سطح صاف قمر زمین را نشان می‌دهد.

مأموریت بازگشت نمونه چانگ‌ای‌۶ از سمت دور ماه سوم ماه می‌با موشک لانگ‌مارچ‌۵ پرتاب شد و پس از پرتاب فاش شد که این فضاپیما با خود یک ماه‌نورد رباتیک مجهز را نیز حمل می‌کند.

این ربات تقریباً ۱۱ پوندی (۵کیلوگرمی) بر روی سطح سمت دور ماه مستقر شد و پس از تکمیل نمونه‌برداری از فضاپیمای چانگ‌ای‌۶ نیز تصویربرداری کرد.

ماموریت این ربات شامل مراحل پرتاب ربات به فضا و هدایت آن به سمت ماه، استقرار ربات روی سطح ماه پس از فرود موفقیت‌آمیز، فعال‌سازی سیستم‌های هوش مصنوعی برای کنترل دوربین و عملکرد ربات و گرفتن عکس‌های با کیفیت بالا و ارسال آنها به زمین بود.

اکنون متخصصان فاش کرده‌اند که این ربات با وجود اندازه کوچکش تا چه اندازه عملکرد بسیار بالایی داشته است و چگونه یک میدان مدل‌سازی شده، کاملا هماهنگ با شرایط نوری متغیر ماه و زمین به‌عنوان محل آزمایش برای آموزش ربات مبتنی بر هوش مصنوعی برای عکس‌برداری از ماه ایجاد شده است.

این ماه‌نورد کوچک مجهز به هوش مستقل و بسیار یکپارچه و سخت‌افزار سبک وزن بود.

چین برای ماموریت نپونه‌برداری از سمت دور ماه از آخرین دستاورد‌های فناوری هوش مصنوعی استفاده کرد که به ربات امکان داد تا به صورت خودکار بر روی اهداف مختلف روی سطح ماه متمرکز شود و تصاویر جامع و با کیفیتی را ثبت کند.

این دستاورد نشان می‌دهد که برنامه فضایی چین در حال پیشرفت سریع است و این کشور توانایی‌های فنی بالایی در زمینه ماموریت‌های فضایی دارد. عکس‌های ثبت‌شده توسط این ربات کوچک می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره سطح ماه و محیط آن در اختیار دانشمندان قرار دهد.

مأموریت اخیر کشور چین به تنها قمر سیاره زمین موفقیت بزرگی برای این کشور محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که این کشور در حال پیشرفت سریع در زمینه فناوری‌های فضایی پیشرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته