دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عملیات تاریخی؛

فرودگر چینی با موفقیت در سمت دور ماه فرود آمد

فرودگر چینی با موفقیت در سمت دور ماه فرود آمد
کاوشگر چانگ‌ای‌۶ پس از گذشت یک ماه از پرتاب به تنها قمر زمین ساعاتی پیش در سمت دور ماه با موفقیت فرود آمد که این عملیات را تاریخی و منحصربه‌فرد می‌کند.
کد خبر : 914861

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، طبق گزارش اداره ملی فضایی چین، کاوشگر این کشور امروز ساعت ۶:۲۳ دقیقه صبح به وقت پکن در سمت دور ماه فرود آمد و هدف آن جمع‌آوری نمونه‌هایی از حوضه قطب جنوبی-آیتکن (SPA) ظرف دو روز است که به زمین بازگردانده می‌شود.

با پشتیبانی ماهواره رله تیاندو-۲ که چندی پیش به فضا پرتاب شد، چانگ‌ای‌۶ در منطقه تعیین شده فرود آمد؛ این ماموریت تاکنون پیشرفت‌های تکنولوژیکی از جمله طراحی مدار رتروگراد ماه و فناوری کنترل داشته است.

اداره ملی فضایی چین شرح داده، این کاوشگر وظایف کلیدی مانند نمونه برداری هوشمند و سریع از سمت دور ماه و برخاستن از سطح ماه را تکمیل می‌کند.

کاوشگر چانگ‌ای۶ که به نام الهه ماه چینی نامگذاری شده است از یک مدارگرد، یک بازگشت کننده، یک فرودگر و یک صعود کننده تشکیل شده و از زمان پرتاب آن که یک ماه پیش بوده، مراحل مختلفی مانند ترمز نزدیک ماه، چرخش به دور ماه و فرود را پشت سر گذاشته است. 

محل فرود این کاوشگر در دهانه برخوردی معروف به حوضه قطب جنوبی-آیتکن است. هوانگ هائو، کارشناس فضایی از سازمان علم و فناوری هوافضای چین توضیح داد، این انتخاب برای ارزش بالقوه این حوضه برای اکتشاف علمی، و همچنین شرایط منطقه فرود، از جمله شرایط ارتباطی و تله متری و مسطح بودن زمین انجام شده است.

براساس اعلام این سازمان، فرودگر چینی موتور رانش ۷۵۰۰ نیوتنی خود را برای کاهش سرعت آماده و از حدود ۱۵ کیلومتری سطح ماه شروع به فرود کرد. در این فرآیند، دوربین‌های کاوشگر تصاویری از منطقه فرود گرفتند و آنها را برای شناسایی خطرات احتمالی روی سطح، مانند سنگ‌های بزرگ، به رایانه‌های روی فرود منتقل کردند تا کاوشگر بتواند برای اجتناب از برخورد با آنها در موقعیت درست فرود آید. چانگ‌ای‌۶ در ارتفاع حدود ۱۰۰ متری از سطح ماه، فرود خود را به حالت تعلیق درآورد و برای یک لحظه معلق ماند تا موانع کوچک‌تر را شناسایی کند و نقطه فرود نهایی را قبل از ادامه فرود با سرعت پایین‌تر و ثابت تعیین کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین نجوم و فضا ماه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته