دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش بازده محصولات گلخانه‌ای تا ۲۵ درصد با فناوری نانو

افزایش بازده محصولات گلخانه‌ای تا ۲۵ درصد با فناوری نانو
محققان کشور با بومی‌سازی دستگاه ژنراتور نانوحباب بازدهی، ظرفیت پرورش محصولات گلخانه‌ای را ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش دادند.
کد خبر : 871116

حامد ستوده‌تبار، فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: موفق به کسب دانش فنی دستگاه ژنراتور نانوحباب شدیم که حباب‌های نانومتری در ابعاد بسیار ریز را به داخل آب تزریق می‌کند.

به گفته وی، ژنراتورنانوحباب‌ساز، محصولی فناورانه است که به منظور غنی‌ساز آب مورد استفاده در کشاورزی از اکسیژن محلول مورد استفاده قرار می‌گیرد و افزایش سطح اکسیژن محلول به‌صورت نانویی موجب تقویت ریشه گیاهان می‌شود.

ستوده‌تبار با بیان اینکه آب‌اکسیژنه در صنایع و حوزه‌های مختلف کاربرد دارد، گفت: هر چقدر ذرات این گاز ریزتر باشد، با ظرفیت بالاتری در آب حل می‌شود؛ در نتیجه مقدار کمتری برای بالا بردن سطح اکسیژن آب نیاز است و این اتفاق از هدررفت آن جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به کاربرد آب‌اکسیژنه، عنوان کرد: این آب‌ها در صنایع مختلف از جمله آبزی‌پروری، پرورش ماهی و میگو، انواع محصولات کشاورزی، گلخانه و تصفیه آب و پساب کاربرد دارد.

ستوده‌تبار تصریح کرد: می‌توانیم در این صنایع با استفاده از فناوری نانوحباب افزایش بهره‌وری، ظرفیت و تولید را در حوزه کشاورزی داشته باشیم. این فناوری تولید را به‌صرفه‌تر کرده و در مصرف انرژی و مواد اولیه صرفه‌جویی می‌کند. همچنین راندمان و کارایی اقدامات لازم را افزایش می‌دهد.

فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک مطرح کرد: کاربرد وسیع دستگاه ژنراتور نانوحباب‌های نانومتری جرقه ساخت این محصول بود و توانست انقلابی بزرگ در صنایع مختلف از جمله آب و محیط‌زیست محسوب شود، زیرا این دستگاه مصرف آب را به‌شدت کاهش می‌دهد و می‌توانیم با مصرف آب کم‌تر به محصول و تولید محصولات کشاورزی بیشتری برسیم.

وی با بیان اینکه دانش فنی دستگاه ژنراتور نانوحباب از صفر تا صد بر عهده محققان شرکت بوده است، افزود: فناوری اصلی برای تولید این دستگاه «کاویتاسیون هیدرودینامیک» است و به پدیده جوشش آب در دمای محیط اطلاق می‌شود. در واقع فشار آب در حدی افت پیدا می‌کند که آب در دمای محیط جوشش پیدا می‌کند.

به گفته ستوده‌تبار، هزینه ساخت دستگاه ژنراتور نانوحباب از نمونه اولیه تا محصول نهایی بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان محاسبه شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به نمونه‌های مشابه دستگاه ژنراتور نانوحباب، خاطرنشان کرد: کشورهای آمریکا و ژاپن در ساخت فناوری نانوحباب‌ساز پیشتاز هستند؛ اما ما برای تولید دستگاه به‌صورت تخصصی و در حجم‌های بالا و صنعتی تمرکز کردیم تا بتوانیم نیاز صنایع را به‌طور واقعی و ملموس تأمین کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر با کمک فناوری نانوحباب‌ساز می‌توانیم ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز داخل را در حوزه کشاورزی، آبزی‌پروری و پرورش ماهی تأمین کنیم.

این فعال حوزه فناور ادامه داد: این دستگاه در حوزه شیلات و پرورش ماهی بین ۵۰ تا ۲۰۰ درصد ظرفیت تولید و پرورش ماهی را افزایش و ۶۰ درصد مصرف اکسیژن را برای اکسیژن‌رسانی کاهش می‌دهد.

ستوده‌تبار اضافه کرد: بازدهی و ظرفیت پرورش محصولات گلخانه ای با استفاده از فناوری نانوحباب‌ساز بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. این موضوع به سود بیشتر، تولید، ارزش‌افزوده بالاتر و استفاده بهینه از منابع منجر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته