منظور از نوآوری در اکوسیستم دانشبنیان چیست؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوآوری فرآیندی است که کارآفرینان توسط آن فرصت را به ایده قابلعرضه به بازار تبدیل میکنند و کارآفرینان به کمک این ابزار به تغییرات شتاب میدهند، در حقیقت نوآوری فرآیند اجرای خلاقیت است.
انواع نوآوری شامل نوآوری بنیادی، نوآوری در فرآیند، نوآوری در محصول، نوآوری مبتنی با ساختن، نوآوری در خدمات و نوآوری در بازاریابی است.
فرآیند نوآوری را میتوان متشکل از مجموعهای از مفاهیم مختلف، شامل آموزش، تحقیق و توسعه، ساختارهای پشتیبانی، انتقال فناوری، مدیریت، بازاریابی و سرمایهگذاری دانست که عدم دقت به هر یک از حلقههای فوق، موجب میشود تا نوآوری و ایجاد یک محصول یا فناوری مبتنی بر ایدهای خلاقانه، با شکست مواجه شود.
حداقل الزامات برای یک نوآوری، این است که یک محصول، فرآیند، روش بازاریابی و یا روش سازمانی جدید یا کاملاً بهبودیافته، برای استفاده در کسبوکار ایجاد شود.
ویژگی مشترک تمام نوآوریها این است که حتماً به مرحله اجرا درآمده و پیادهسازی شود. یک محصول جدید یا ارتقاءیافته، زمانی پیادهسازی میشود که به بازار تقاضا عرضه شده باشد.
فرآیند جدید، روش سازمانی یا روش بازاریابی نیز، زمانی پیادهسازی میشود که در فرآیندهای عملیاتی شرکت، یا یک واحد سازمانی مشخص، مورد استفاده واقعی قرار گیرد.
یک نوآوری موفق، بهشدت با عملکرد مالی در ارتباط است و یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی است و منافع گستردهای برای جامعه به همراه داشته و ایدهها و کشفیات خلاقانه، استانداردهای زندگی را بالا برده و بر بسیاری از جنبهها و ابعاد زندگی بشر، اعم از ایمنی، سلامت، کیفیت محصولات، خدمات و ... اثرگذار هستند.
انتهای پیام/