دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی سازمان فضایی ایران خبر داد؛

تکمیل فاز اول پایگاه فضایی چابهار تا پایان ۱۴۰۳

تکمیل فاز اول پایگاه فضایی چابهار تا پایان ۱۴۰۳
سخنگوی سازمان فضایی ایران از تکمیل فاز نخست پایگاه ملی پرتاب چابهار تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد.
کد خبر : 867560

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران در یک برنامه تلویزیونی درباره آخرین وضعیت پایگاه فضایی چابهار اظهار کرد: پایگاه چابهار یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که مدیریت آن برعهده سازمان فضایی ایران بوده و یک ابرپروژه تلقی می‌شود.

دلیریان گفت: تأمین اعتبار لازم برای اجرای این پروژه صورت گرفته است و در جلسه اول شورای عالی فضایی در سال ۱۴۰۰ که چند ماه بعد از تشکیل دولت سیزدهم و بعد از ۱۱ سال تعطیلی تشکیل شد، یکی از دستورات مستقیم رئیس‌جمهور این بود که فرایند اجرایی و طراحی و ساخت پایگاه ملی پرتاب چابهار آغاز شود.

وی ادامه داد: این تأمین اعتبار انجام شده و در حال حاضر در مرحله ساخت قرار دارد. پایگاه ملی پرتاب چابهار دارای ۳ فاز اصلی است که ما در میانه اجرای فاز نخست این پروژه قرار داریم و امیدواریم در نیمه اول سال ۱۴۰۳ این پایگاه، قابلیت پرتاب ماهواره‌های «خورشید‌آهنگ» توسط پرتابگر‌های تاکتیکی سوخت جامد را پیدا کند و بتوانیم شاهد نخستین  پرتاب‌ها در سال آینده از این پایگاه باشیم.

سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: امیدواریم که  شاهد تکمیل فاز نخست این پایگاه که پرتاب‌های مدار پایین است تا پایان سال ۱۴۰۳ و یا اوایل سال ۱۴۰۴  باشیم. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تکالیف ما در برنامه ۱۰ ساله فضایی و با توجه به موقعیت استراتژیک این پایگاه که پنجره ویژه‌ای را برای کشور برای دسترسی به مدارات مختلف قرار می‌دهد، انشالله تا پایان سال ۱۴۱۰ طبق برنامه، قابلیت پرتاب‌های بین‌المللی را از این پایگاه خواهیم داشت و از کشور‌های اطراف نیز دعوت می‌کنیم تا از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی که در این پایگاه ایجاد خواهد شد استفاده کرده و پرتاب‌های خود را از این پایگاه انجام دهند.

وی تأکید کرد: ما در کنار فعالیت عمرانی و زیرساختی در چابهار، طرح‌های مختلف خدمات‌رسانی به مردم منطقه همچون آبرسانی را در دستور کار داریم که این نیز می‌تواند یک رویکرد مثبت و سازنده‌ای در این حوزه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته