دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ساعاتی پیش؛

ایلان ماسک ماهواره ترکیه را به مدار فرستاد

ایلان ماسک ماهواره ترکیه را به مدار فرستاد
شرکت فضایی اسپیس‌ایکس نخستین ماهواره ارتباطی داخلی ترکیه را به مدار زمین پرتاب کرد.
کد خبر : 921380

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت فضایی اسپیس‌ایکس نخستین ماهواره ارتباطی داخلی ترکیه را با موشک فالکون هوی به مدار زمین پرتاب کرد. 

موشک فالکون‌۹، ماهواره «ترکست‌۶‌ای» را از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا در ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر به وقت منطقه شرقی برابر با ساعت ۳:۰۰ صبح روز سه‌شنبه به وقت تهران به فضا پرتاب کرد. 

نخستین مرحله فالکون‌۹ پس از مدت کوتاهی طبق برنامه ریزی به زمین بازگشت و حدود ۸.۵ دقیقه پس از بلند شدن در اقیانوس اطلس فرود آمد. در همین حال، مرحله بالایی موشک، به حرکت ترکست به سمت مدار انتقال ژئوسنکرون ادامه داد و طبق برنامه، ۳۵.۵ دقیقه پس از بلند شدن ماهواده را در آنجا مستقر کرد.

طبق توضیحات شرکت فضایی اسپیس‌ایکس، این پانزدهمین پرتاب و فرود برای این تقویت کننده خاص بود.

این پرتاب رویداد تاریخی برای صنعت هوافضای ترکیه محسوب می‌شود و گام مهمی در جهت استقلال فناورانه این کشور به شمار می‌رود.

ماهواره «ترکست‌۶‌ای» که توسط شرکت ملی ترکیه برای ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه داده شده بود، با وزن ۵.۲ تن و قدرت ۱۵ کیلووات، برای ارائه خدمات ارتباطی و پخش تلویزیونی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و اروپا طراحی شده است.

پرتاب این ماهواره برای ترکیه از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است. تا قبل از این، ترکیه برای خدمات ارتباطی و پخش تلویزیونی خود کاملاً وابسته به ماهواره‌های خارجی بود. با ساخت و پرتاب «ترکست‌۶‌ای»، این کشور توانست به استقلال فناورانه در زمینه ماهواره‌های ارتباطی دست پیدا کند.

این دستاورد، نتیجه تلاش‌های چندین ساله شرکت سازنده ماهواره و دیگر نهاد‌های دولتی و خصوصی ترکیه در زمینه طراحی، ساخت و راه‌اندازی ماهواره‌های بومی است. طی این سال‌ها، مهندسان و متخصصان ترکیه با همکاری شرکای خارجی، توانمندی‌های فنی لازم را کسب کرده‌اند تا بتوانند یک ماهواره ارتباطی کامل را طراحی، ساخت و به مدار ارسال کنند.

پرتاب موفق ماهواره مذکور نه تنها دستاوردی ملی برای ترکیه محسوب می‌شود، بلکه به عنوان یک موفقیت بزرگ در صنعت هوافضای منطقه خاورمیانه نیز به شمار می‌رود. این دستاورد می‌تواند الهام‌بخش سایر کشور‌های منطقه برای توسعه قابلیت‌های فضایی خود باشد.

پرتاب موفق نخستین ماهواره ارتباطی بومی ترکیه نشان‌دهنده پیشرفت‌های چشمگیر صنعت هوافضای ترکیه در سال‌های اخیر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته