۱۰ درصد شرکتهای دانشبنیان پرچمدار نوآوری هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا اسدیفرد معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور در اولین نشست از رشته گفتگوهای سیاستی «از شرکتهای دانشبنیان تا اقتصاد دانشبنیان» که به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: ۹۰ درصد شرکتهای دانشبنیان در زنجیره تأمین قرار میگیرند و فقط ۱۰ درصد از شرکتها میتوانند بزرگ و پرچمدار فناوری نوآوری کشور شوند.
وی با بیان اینکه مسیر رشد شرکتهای دانشبنیان بسیار پیچیده است، گفت: یکی از مهمترین عوامل رشد شرکتها تیم قوی و یادگیرنده است که همیشه به فکر بازارهای بزرگ و بازاریابیهای کلان هستند.
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان با تأکید بر اینکه ۹۰ درصد شرکتهای دانشبنیان برای موفق شدن باید مسیر همکاری را در پیش بگیرند، عنوان کرد: دانشبنیان کردن شرکتهای بزرگ نتیجه مطلوبی دارد. بهعنوان نمونه اگر یک شرکت فولاد را که سالانه ۸ همت سودآوری دارد به شرکت دانشبنیان تبدیل کنیم معادل چند صد شرکت دانشبنیان بزرگ تأثیر اقتصادی در کشور در دل خود جای می دهد.
اسدیفرد گفت: هر حوزه صنعتی یک پیشران نوآوری و قوانین خاص دارد که اگر بخواهیم شرکتهای بزرگ را دانشبنیان کنیم باید پیشرانهای نوآوری صنایع شناسایی شوند.
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور با بیان اینکه فضای حمایتی برای تسهیل کار شرکتهای دانشبنیان در کشور ایجاد شده، ادامه داد: در آییننامه جدید، باید شرکتهای دانشبنیان تراز مالی بالایی داشته باشند. بعضی از حوزهها مانند دارو ذاتاً دانشی هستند؛ بنابراین تراز فناوری بالاتر از متوسط دارند.
اسدیفرد بیان کرد: مسئله عدم توازن شرکتهای دانشبنیان در شهرهای مختلف کشور یک مسئله عمومی بهمانند سرمایهگذاریها و صنعت است؛ بنابراین حوزه دانشبنیان را نمیتوان از مسائلی که در همه کشور وجود دارد، جدا کرد.
وی ادامه داد: اگر شرکتی از شهرهای دیگر به تهران مهاجرت میکند به دلیل این است که یک بلوغیافتگی در پایتخت وجود دارد و برای رشد و پیشرفته مهاجرت میکند. راهحل این توضیح نامتوازن در حوزه دانشبنیان نیست.
اسدیفرد با اشاره به اینکه حکمرانی دانشبنیان در هر حوزهای یک معنی دارد، تأکید کرد: حکمرانی دانشبنیان زیرساخت ضروری اقتصاد دانشبنیان است. مهمترین کاری که در حوزه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور باید انجام گیرد این است که حکمرانی را به سمت دانشبنیان سوق دهد؛ زیرا این موضوع را بخش خصوصی انجام دهد. در واقع معاونت علمی نقش میانجی بین دولت و بخش خصوصی دارد.
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور گفت: بدنه علوم انسانی و حوزههای علوم انسانی باید نقشآفرینی بیشتری در کشور داشته باشند. به نسبت فعالان علوم مهندسی، فعالان علوم انسانی کمتر درگیر مسائل کشور هستند. حوزه علوم انسانی باید مدلهای جدیدی در حوزه کسبوکار و شرکتهای دانشبنیان ارائه دهد.
وی بیان کرد: ۱۵ سال گذشته بخشی بهعنوان صندوق پژوهش و نوآوری نداشتیم؛ اما اکنون ۷۰ صندوق داریم که در سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان ضمانتنامه برای شرکتهای دانشبنیان صادر کردند. هنوز بیمه و بانک تخصصی دانشگاه نداریم. برای ساخت اینها بودجه دولت محدود است و باید به منابع مردمی وصل شویم. بورس میتواند منابع مردمی را در اختیار شرکتها قرار دهد.
اسدیفرد عنوان کرد: در سالهای اخیر شرکتهای دانشبنیان به فضای سرمایهگذاریهای ریسکپذیری، صادرات و کسبوکار بینالمللی روی آوردند. روح قالب قانون جهش تولید به سمت تحریک تقاضا است.
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان توضیح داد: دستهبندی شرکت دانشبنیان را تغییر کرده و به دو دسته تقسیم شدند. شرکتی که بر اساس نرخ سال ۱۴۰۲ زیر ۵ میلیارد تومان فروش داشته باشد شرکت نوپا محسوب میشود.
وی اضافه کرد: شرکتهایی با بالای ۵ میلیارد تومان فروش نیز به دو دسته تقسیم میشوند شرکتی که بیش از ۵۰ درصد از فروش آن مربوط به دانشبنیان باشد شرکت دانشبنیان فناور است و اگر زیر ۵۰ درصد باشد شرکت دانشبنیان نوآور نام میگیرد.
وی تشریح کرد: حمایتهای جدید بر اساس دستهبندی جدید صورت میگیرد. شرکتها نباید در وضعیت نوپا توقف کنند؛ بنابراین زمانی برای آنها تعیین شده که حداکثر میتوانند پنج سال در همان وضعیت بمانند یا باید رشد کنند یا در کل از شرکتهای دانشبنیان حذف میشوند.
اسدیفرد بیان کرد: مطالعات نشان میدهد که شرکتها در پنج سال اول یا به نتیجه میرسند یا به کل از رده خارج میشود. این فرصت پنج ساله مبنای علمی دارد. اکنون ۸۱ درصد شرکتهای دانشبنیان نوپا، ۱۳ درصد نوآور و نیز ۶ درصد فناور هستند که برنامه ویژه برای این شرکتهای فناور داریم.
انتهای پیام/