دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درس هوش مصنوعی به مایکروسافت و گوگل: برای کسب درآمد پول خرج کنید

درس هوش مصنوعی به مایکروسافت و گوگل: برای کسب درآمد پول خرج کنید
احتمالا هوش مصنوعی هزینه‌های زیادی را برای غول‌های فناوری از جمله مایکروسافت به همراه داشته باشد. اما انتظار می‌رود قبل از رسیدن به خط پایین، سرمایه گذاری‌های پربازده‌تری در این حوزه داشته باشند.
کد خبر : 860054

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مایکروسافت می‌گوید با ساخت مراکز داده جدید برای پشتیبانی از هوش مصنوعی، و قدرت بخشیدن به این مراکز هزینه‌ها به شدت افزایش می‌یابد و با خرید تراشه از شرکت‌هایی نظیر «انویدیا کورپ» هزینه‌های سرمایه‌ای همچنان بیشتر هم می‌شود.

به گفته تحلیل گران، مایکروسافت هزینه‌های هوش مصنوعی را از دو طریق متحمل می‌شود: تامین قدرت محصولات خود مانند دستیار هوش مصنوعی۳۰ دلاری «کوالکام» و سرویس دهی به شرکت‌هایی که می‌خواهند از خدمات «رایانش ابری آژور» برای تولید محصولات هوش مصنوعی استفاده کنند.

مدیران مایکروسافت می‌گویند این سرویس در نیمه دوم سال مالی ۲۰۲۴ که ۳۰ ژوئن به پایان می‌رسد، بخش عمده‌ای از درآمد خود را کسب خواهد کرد.

احتمالا بزودی در آمازون نیز شاهد اتفاق مشابهی خواهیم بود زیرا هر دوی آن‌ها ابر‌هایی هستند که اکثریت قریب به اتفاق بازار در حال حاضر از آن‌ها برای آموزش (سیستم‌های هوش مصنوعی) استفاده می‌کند. 

با این حال، آلفابت هزینه‌ها را کاهش داد، هرچند نه برای مدت طولانی. روث پورات، مدیر ارشد مالی که رئیس و مدیر ارشد سرمایه گذاری خواهد شد، می‌گوید تاخیر در ساخت مرکز داده‌ها به همین دلیل کم‌تر از حد انتظار بوده است.
 
تا جایی که به هوش مصنوعی مربوط می‌شود، در حالی که گوگل ممکن است در طول دهه گذشته بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری‌های هوش مصنوعی هزینه کرده باشد، بسیاری از آن‌ها لزوما توسط کاربران و سرمایه گذاران مورد تقدیر قرار نمی‌گیرند.

به گفته تحلیلگران، یکی از مزیت‌های گوگل این است که تراشه سفارشی خود را برای انجام کاره‌ای هوش مصنوعی به نام واحد پردازنده تنسور دارد که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

جیمز کوردول، تحلیلگر موسسه (آتلانتیک اکسچنج) می‌گوید: باتوجه به اینکه مایکروسافت، سیلیکون مخصوص به خود را به عنوان جایگزین ندارد، ممکن است مایکروسافت با جدیت تراشه‌های انویدیا را خریداری کند.
 
اما گوگل تایید کرد که علاوه بر استفاده از پتنت‌های خود، از شرکت‌های دیگر نیز پتنت خواهد خرید و هزینه کردن در این راستا می‌تواند باعث افزایش سود و رشد شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته