تأمین نیاز صنعت طلا و جواهر به گچریختهگری فلزات گرانبها
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از نیازهای ضروری در صنعت طلا و جواهر و ساخت زیورآلات، گچریختهگری برای قالبگیری و شکل دادن به قطعه طلا یا جواهر مورد نظر است. در فرآیند ذوب و ریختهگری، طلا یا سایر فلزات ذوبشده، درون این قالبهای گچی ریخته میشود.
گچریختهگری باید از ویژگیهای خاصی و کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد تا مانع از هدر رفتن این فلز گرانبها شود. این محصول توسط کشورهای معدودی تولید و عمده نیاز کشور نیز از طریق واردات تأمین میشود؛ اما با دستاورد یک شرکت دانشبنیان، دانش فنی تولید گچریختهگری فلزات گرانبها، بومیسازی شده و بخشی از نیاز صنعت طلا و جواهر کشور به این محصول توسط این شرکت تأمین میشود.
فرزانه آزادیمنش، مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با اشاره به نیاز کشور به گچریختهگری فلزات گرانبها گفت: از گچ ریختهگری در فرآیند تولید طلا، نقره، برنج، برنز و ... استفاده میشود. در بازار کشور دو نوع گچ وجود دارد که نوع اول کاملاً وارداتی بوده و در ساخت طلا و جواهر کاربرد داشته و گچریختهگری نوع دوم، تولید داخل بوده و بیشتر برای تولید بدلیجات از جنس برنج و برنز کاربرد دارد.
وی افزود: اصلیترین برندهای تولیدکننده گچریختهگری فلزات گرانبها در دنیا مربوط به دو کشور انگلیس و ترکیه هستند و ما بهعنوان نخستین شرکت ایرانی موفق به تولید گچ ریختهگری فلزات گرانبها در کشور شده و توانستیم این فناوری را بومیسازی کنیم.
آزادیمنش با اشاره به قیمت بالای محصولات خارجی، بیان کرد: محصول تولیدشده توسط این شرکت از لحاظ کیفیت، مشابه نمونههای خارجی و از لحاظ قیمت، بسیار مقرون به صرفهتر است. برای اینکه بتوانیم سهم قابلقبولی از بازار را در اختیار داشته باشیم، نیازمند جلب اعتماد مشتریان هستیم.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان اضافه کرد: برندهای خارجی، اصلیترین رقبای ما محسوب میشوند و مهمترین موضوع در این بین، جلب اعتماد مصرفکننده داخلی است. قطعاً مصرفکنندگان داخلی با استفاده از محصولات تولیدی ما، کیفیت این محصولات را تأیید خواهند کرد و امیدواریم صندوق نوآوری و شکوفایی بتواند ما را در مسیر تبلیغات و جلب اعتماد مشتریان داخلی همراهی و کمک کند.
وی با اشاره به قیمت مناسبتر نسبت به رقبا و زمینه صادراتی این محصول تأکید کرد: در گام نخست باید پاسخگوی تأمین نیاز کشور باشیم و در ادامه، قطعاً صادرات را هم مدنظر خواهیم داشت؛ اکنون پیشنهادهایی برای صادرات از کشورهایی مانند ازبکستان و افغانستان دریافت کردهایم؛ اما با توجه به ظرفیت فعلی تولیدی شرکت، اولویت با تأمین نیاز داخلی است.
آزادیمنش تشریح کرد: برای پاسخگویی به نیاز صنعت طلا و جواهر کشور، باید ظرفیت تولیدی خود را افزایش داده و در عین حال، تنوعبخشی به سبد محصولات را نیز مدنظر داشته باشیم. برای دستیابی به هدف رشد تولید و گسترش سبد محصولات تولیدی، نیازمند حمایتهای مالی و دریافت خدمات بازاریابی و فروش هستیم.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با اشاره به حمایتهای صورت گرفته توسط صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: با هدف معرفی سبد محصولات تولیدی شرکت به مشتریان، در سه نمایشگاه طلا و جواهر شرکت کردهایم که ۷۰ درصد هزینههای شرکت در نمایشگاه بهصورت بلاعوض توسط صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: در مرحله نمونهسازی و راهاندازی نیمهصنعتی نیز از تسهیلات مالی صندوق استفاده کردهایم. در عین حال از خدمات مشاورههای بازاریابی و فروش صندوق نیز استفاده کردیم که به بهبود فروش شرکت کمک زیادی شده و درخواست سرمایه در گردش نیز ثبت کردهایم که در دست اجراست. مجموع این حمایتها، شرکت را در مسیر توسعه فعالیتهایش یاری کرده است.
انتهای پیام/