دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تحقیقات پژوهشگران نشان داد؛

فیل‌ها مانند انسان‌‌ها رژیم غذایی متنوع دارند

فیل‌ها مانند انسان‌‌ها رژیم غذایی متنوع دارند
مطالعه محققان در شناسایی رفتار‌های فردی فیل‌ها به منظور جست‌وجوی غذا نشان داد که آنها مانند انسان رژیم غذایی‌ متنوعی دارند.
کد خبر : 857069

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پژوهشگران دانشگاه براون (Brown University) مطالعه‌ای را در کنیا برای تجزیه‌وتحلیل عادات غذایی فیل‌ها با استفاده از روش‌های نوآورانه انجام دادند.

این مطالعه اطلاعات دقیق در مورد انواع گیاهان مصرفی فیل‌ها را در دو گروه ارائه داد. این یافته‌ها به پاسخگویی به سؤالات مربوط به رفتار‌های جست‌وجوی گروهی فیل‌ها برای یافتن گیاه کمک می‌کند و برای زیست‌شناسان در اجرای استراتژی‌های مؤثر حفاظت از جمعیت فیل‌ها مفید است.

شناسایی انواع خاصی از گیاهانی که فیل‌ها مصرف می‌کنند برای زیست‌شناسان و حافظان محیط‌زیست، در جهت توسعه استراتژی‌های مؤثر حفاظتی بسیار مهم است. غذای فیل‌ها شامل گیاهانی مانند علف، برگ، شاخه‌های درخت، پوست درخت و میوه است.

تایلر کارتزینل (Tyler Kartzinel)، استادیار مطالعات محیطی و بوم‌شناسی، تکامل و زیست‌شناسی ارگانیسمی در براون (Brown)، گفت: «برای حافظان محیط‌زیست بسیار مهم است که به خاطر داشته باشند که وقتی حیوانات به‌اندازه کافی مواد غذایی موردنیاز خود را دریافت نکنند، ممکن است زنده بمانند، اما رشد نمی‌کنند. با درک بهتر از آنچه هر حیوان می‌خورد، می‌توانیم گونه‌های محبوب مانند فیل‌ها، کرگدن‌ها و گاومیش‌های کوهی را مدیریت کنیم تا از رشد پایدار جمعیت آن‌ها اطمینان حاصل کنیم.»

دانشمندان از (metabarcoding DNA)، که یک تکنیک ژنتیکی پیشرفته است، به‌عنوان ابزار اصلی در مطالعه خود استفاده کردند. این روش شامل تطبیق اجزا دی‌ان‌ای استخراج‌شده از نمونه‌های غذای فیل با مجموعه‌ای از بارکد‌های دی‌ان‌ای گیاهی است که محققان را قادر می‌سازد ترکیب گیاهی خاصی را شناسایی کنند.

در یک دستاورد مهم، پژوهشگران از این روش برای پاسخگویی به یک سؤال دیرینه راجع به جست‌وجوی گروهی حیوانات برای یافتن منطقه مناسب برای پیدا کردن گیاه استفاده کردند.

این تکنیک به آن‌ها اجازه داد تا بررسی کنند که چگونه اعضای گروه، مانند اعضای خانواده، غذا را انتخاب می‌کنند. به‌طورمعمول، شناسایی عادات غذایی پستانداران بزرگ مانند فیل‌ها، به دلیل عواملی مانند فرار حیوانات، عادات تغذیه شبانه، حرکات طولانی‌مدت، و دشواری تشخیص غذا‌های گیاهی آن‌ها به‌صورت بصری، چالش‌برانگیز بوده است.

حتی متخصصان گیاه‌شناس نیز برای شناسایی گیاهان مصرف‌شده توسط فیل‌ها تلاش می‌کنند. این مطالعه اولین کاربرد این روش را در شناسایی ترجیحات غذایی این پستانداران جذاب در زیستگاه طبیعی آن‌ها نشان می‌دهد.

مطالعات مجدد جورج ویتمیر (George Wittemyer) و تور سرلینگ (Thure Cerling) نشان داد که فیل‌ها در طول فصل خشک رژیم غذایی خود را از علف‌های تازه به برگ درختان تغییر می‌دهند. تجزیه‌وتحلیل ایزوتوپ پایدار، الگو‌های غذایی گسترده‌ای را ارائه داده است، اما نتوانسته است نوع گیاهان خاص را شناسایی کند.

این محققان از نمونه‌های مدفوع جمع‌آوری‌شده در حدود ۲۰ سال پیش، که هنوز برای تجزیه‌وتحلیل قابل‌استفاده بودند استفاده کردند و با گروه «محافظت از فیل‌ها» (Save the Elephants) همکاری کردند. یکی از نویسندگان این مطالعه، برایان گیل (Brian Gill) قابلیت استفاده از مدفوع‌ فیل‌ها را علی‌رغم نگهداری طولانی‌مدت آن‌ها را تعیین کرد.

از تکنیک «متابارکدینگ دی‌ان‌ای» (metabarcoding DNA) برای بررسی تاریخچه جست‌وجوی هر فیل برای یافتن گیاه استفاده شد.

این تکنیک پیشرفته ژنتیکی به محققان اجازه داد تا اجزای دی‌ان‌ای استخراج‌شده از نمونه‌های غذای فیل‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنند و اطلاعاتی از گیاهان خاص مصرف‌شده توسط هر فیل را ارائه دهند.

هدف این مطالعه، شناسایی ترجیحات و رفتار‌های فردی فیل‌ها در جست‌وجوی غذا بود و به درک جامعی از عادات غذایی آن‌ها رسید.

انتهای پیام/

برچسب ها: فیل غذا گیاه محققان
ارسال نظر
قالیشویی ادیب