دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تأثیر هوش مصنوعی بر هنرهای بصری/ ایجاد، نظم بخشی و قدرشناسی هنر

تأثیر هوش مصنوعی بر هنرهای بصری  ایجاد، نظم بخشی و قدرشناسی هنر
هوش مصنوعی در حال تغییر قدرشناسی و لذت بردن از هنر است. فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که توسط هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند در حال به وجود آوردن امکانات جدیدی برای تجربه هنر ورای محدودیت‌های فضاهای گالری‌های سنتی هستند.
کد خبر : 849437

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ظهور هوش مصنوعی تاثیر عمیقی بر جنبه‌های مختلف زندگی بشر داشته است و دنیای هنرهای بصری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

با ادامه پیشرفت هوش مصنوعی شاهد تغرات اساسی در نحوه خلق کردن، نظم بخشی و قدرشناسی از هنر خواهیم بود. از نقاشی‌های تولیدشده توسط هوش مصنوع تا الگوریتم‌های هوشمند که به برگزاری نمایشگاه‌ها کمک می‌کنند، تلفیق و ترکیب هوش مصنوعی در هنرهای بصری درحال تغییر دورنما و مفاهیم سنتی چالش برانگیز خلاقیت و بیان هنری است.

یکی از مهمترین روش‌های تاثیرگذاری هوش مصنوعی از طریق خلق خود هنر است. هنرمندان و برنامه ریزها هر روز بیشتر با هم برای خلق الگوریتم‌های هوش مصنوعی، که می‌توانند آثار هنری ارجینال تولید کنند، همکاری می کنند. این الگوریتم ها، که اغلب مبتنی بر شبکه‌های عصبی هستند، قادر به یادگیری و تقلید سبک‌های هنری هستند، آنها را قادر می‌سازند تا نقاشی، طراحی و دیگر فرم های هنر بصری را تولید کنند که شباهت بسیار زیادی به هنر ایجادشده توسط انسان‌های هنرمند دارند. این منجر به ظهور ژانر جدیدی از هنر، موسوم به «هنر هوش مصنوعی» شده است.

خلق هنر هوش مصنوعی پرسش‌های جالبی را درباره ماهیت خلاقیت و نقش هنرمند مطرح می‌کند. آیا می‌توان ماشین‌ها را هنرمند قلمداد کرد، یا آنها صرفاً ابزاری هستند که یک انسان هنرمند از آنها استفاده می‌کند؟ اینکه برخی آثار هنری خلق شده توسط هوش مصنوعی در حراج خانه‌های مطرح دنیا به قیمت‌های قابل توجه فروخته شده‌اند به این بحث بیشتر دامن می‌زند. و مرزهای بین هنر انسانی و هنر ماشینی را از بین می‌برد.

حوزه دیگری که در آن هوش مصنوعی مشغول به جای گذاشتن تاثیر خود است، حوزه نظم بخشی هنر است. برگزاری نمایشگاه یا یک کلکسیون مستلزم اتخاذ برخی تصمیمات آگاهانه درباره این است که کدام آثار هنری باید نمایش داده شوند و چگونه باید آن ها را عرضه کرد.

در گذشته، این در حوزه تخصص افراد موزه داری بود که به تخصص و قدرت باصره خود برای اخذ این تصمیمات اتکا می کردند. با این حال، الگوریتم‌های هوش مصنوعی امروز به وجود آمده‌اند که به این فرایند کمک می‌کنند. آنها تعداد زیادی از داده‌ها درباره هنرمندان، آثار هنری و رویه‌های تاریخی را آنالیز می‌کنند تا تم‌های بالقوه و ارتباطات بین قطعات مختلف را شناسایی کنند.

برای مثال برخی موزه‌ها و گالری‌ها از هوش مصنوعی برای آنالیز داده‌های بازدیدکننده‌ها استفاده می کنند، مثلاً از مدت زمانی که افرادمقابل هر اثر هنری صرف می کنند یا مسیری که فرد در یک نمایشگاه طی می کند برای بهینه سازی چیدمان و نمایش مجموعه هایشان استفاده می کنند. این رویکرد مبتنی بر داده می‌تواند به موسسات در درک هر چه بهتر مخاطبانشان و خلق نمایشگاه‌ها جذابتر و در دسترس تر کمک کند.

هوش مصنوعی همچنین در حال تغییر قدرشناسی و لذت بردن از هنر است. فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که توسط هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند در حال به وجود آوردن امکانات جدیدی برای تجربه هنر ورای محدودیت‌های فضاهای گالری‌های سنتی هستند. واقعیت مجازی به کاربر اجازه می‌دهد تا خود را در نمایشگاه‌های مجازی غرق کند، در حالیکه وقعیت افزوده کاربران را قادر می سازد اطلاعات و تصاویر دیجیتالی را به آثار هنری فیزیکی اضافه کنند و یک بستر و نگاه بیشتر به وجود می آورد.

علاوه بر این، سیستم‌های پیشنهاددهی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال شکل گیری هستند که به علاقه مندان هنر کمک می‌کنند تا هنرمندان و آثار هنری جدید را بر اساس اولویت‌هایشان و سابقه جستجوهای قبلی شان کشف کنند. این پیشنهادات شخصی سازی شده می‌توانند ارتباط عمیق‌تری با هنر به وجود بیاورند و کشف هنرمندان و ژانرهای کمتر شناخته شده را تشویق کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته