دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پروژه هارپ ناسا؛

آب و هوای فضا با ضبط صدای مغناطیس زمین پیش‌بینی می‌شود

آب و هوای فضا با ضبط صدای مغناطیس زمین پیش‌بینی می‌شود
پروژه هارپ ناسا داده‌های مربوط به مگنتوسفر زمین را به صدا‌های قابل شنیدن تبدیل می‌کند تا محققان بی‌نظمی‌ها را در سپر پلاسما شناسایی کرده و با درک ماهیت آن، آب و هوای فضا را پیش‌بینی می‌کنند.
کد خبر : 843397

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کلیپ صوتی جدید ناسا که در ۱۷ آوریل منتشر شد، نگاهی اجمالی به صدا‌های عجیب و غریبی که میدان مغناطیسی زمین تولید می‌کند، ارائه می‌دهد. این کلیپ حاوی مجموعه‌ای از کرانچ‌ها و صداهای بلند است که هنگام برخورد امواج پلاسمای خورشید با میدان مغناطیسی زمین ایجاد می‌شوند. این پدیده باعث می‌شود خطوط میدان مغناطیسی مانند سیم‌های چنگ به ارتعاش درآیند که صدایی متمایز تولید می‌کنند.

پروژه هارپ (HARP) که مسئولیت ایجاد کلیپ صوتی را بر عهده دارد، بخشی از ابتکارعمل ناسا است. هدف این پروژه تبدیل داده‌های مربوط به مگنتوسفر زمین به صدا‌های قابل شنیدن است تا به محققان کمک کند بی نظمی‌ها را در سپر پلاسما شناسایی کنند. دانشمندان می‌توانند به این صدا‌ها گوش دهند و هر الگوی غیرعادی را برجسته کنند. این می‌تواند منجر به اکتشافات جدیدی در مورد مگنتوسفر و خورشید شود.

مگنتوسفر زمین یک حباب مغناطیسی محافظ است که جو بیرونی سیاره ما را احاطه کرده و از ما در برابر تشعشعات مضر خورشید و طوفان‌های خورشیدی محافظت می‌کند. این بخشی جدایی ناپذیر از محیط فضایی محسوب می‌شود که زمین را احاطه کرده است. دانشمندان می‌توانند با درک ماهیت مگنتوسفر و خورشید، رویداد‌های آب و هوای فضایی را که بر ما تأثیر می‌گذارد، پیش بینی کرده و برای آن آماده شوند. مگنتوسفر از برهمکنش میدان مغناطیسی زمین با باد خورشیدی ایجاد می‌شود، جریانی از ذرات باردار که دائماً از خورشید جاری می‌شوند. باد خورشیدی مگنتوسفر را فشرده کرده، شکل می‌دهد و باعث می‌شود در یک دم بلند که در پشت زمین امتداد می‌یابد، کشیده شود.

امواج پلاسما از خورشید به مغناطیس کره زمین برخورد می‌کند تا نوسانات یا ارتعاشاتی در سپر پلاسما ایجاد کند. این امواج رادیویی فرکانس فوق العاده پایینی را منتشر می‌کند. این امواج رادیویی را می‌توان به عنوان بخشی از پروژه هارپ ناسا شناسایی و به صدا‌های قابل شنیدن تبدیل کرد.

مأموریت THEMIS (تاریخچه زمانی رویداد‌ها و تعاملات در مقیاس کلان در طول طوفان‌های فرعی) که در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شد، از پنج ماهواره تشکیل شده که از مگنتوسفر عبور می‌کنند و امواج با فرکانس فوق‌العاده پایین را ثبت می‌کنند. پروژه HARP این داده‌ها را به صدا‌های قابل شنیدن تبدیل کرده است و به محققان این امکان را می‌دهد تا الگو‌ها را به راحتی تشخیص دهند و بی نظمی‌ها را در سپر پلاسما تشخیص دهند. این پروژه کشف شگفت انگیزی هم داشت؛ آن هم با گزش‌های صوتی حاوی الگو‌هایی که برخلاف پیش بینی‌های قبلی است.

گروه تحقیقاتی این پروژه صدا‌های غیرمنتظره را چنگ معکوس نامگذاری کردند و قصد دارند در آینده آن‌ها را عمیق‌تر مطالعه کنند. ضبط صدا‌ از مگنتوسفر پدیده جدیدی برای دانشمندان نیست. در واقع، در ۱۷ فوریه، یک شراره خورشیدی کلاس X به زمین برخورد کرد و باعث خاموشی رادیو شد.

«توماس اشکرافت»، اخترشناس رادیویی آماتور موفق شد یک ضبط صوتی غیرمعمول از برخورد شراره با زمین ضبط کند. برخلاف صدا‌های هارپ که وهم‌آور و ماورایی هستند، ضبط اشکرافت از استاتیک تهاجمی تشکیل شده بود.

پروژه HARP فرصتی هیجان انگیز برای دانشمندان فراهم می‌کند تا به محققان کمک کنند تا اکتشافات جدید و غیرمنتظره در مورد مگنتوسفر زمین و خورشید را کشف کنند. صدا‌های ترسناک و ناراحت کننده ضبط شده توسط کلیپ صوتی جدید ناسا بینشی منحصر به فرد و شگفت انگیز را از اسرار میدان مغناطیسی زمین ارائه می‌کند.

انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته