هواپیماهای هیبریدی میتوانند با تولید توان حداکثر ۱ مگاوات پرواز کنند!
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، شرکت GE Aviation در نمایش هوایی EAA Air Venture Oshkosh اعلام کرد که قراردادی با شرکت XTI Aircraft امضا کرده است تا از موتور کاتالیستی GE به عنوان هسته یک سیستم پیشران جدید هیبریدی-الکتریکی برای هواپیمای تجاری XTI استفاده کند. در اولین قدم از این قرارداد GE Aviation انتظار دارد، محصولی متفاوت را به بازار تجاری و حمل و نقل هوایی عمومی وارد کند.
کریگ هوور، رهبر موتورهای هیبریدی-الکتریکی GE Aviation برای واحد تجاری و هوانوردی عمومی خود میگوید: توسط هیبریداسیون میتوان پیشرانه توزیع شده در جایی که شما دارای یک توربین برای چرخش چند پروانه در هواپیما هستید را فراهم کرد. این برخلاف موتورهای سنتی توربوپراپ است که برای هر پیشرانه به یک توربین جداگانه احتیاج دارد. این نوع توزیع در هواپیماهای هیبریدی امکان دسترسی به نیروی محرکه بیشتری را فراهم میسازد و دست طراحان هواپیما را آزاد میگذارد تا حتی در اصول طراحی هواپیما بتوانند تجدیدنظر کنند.
هوور توضیح میدهد که فناوری باتری فعلی اجازه نمیدهد چگالی انرژی کافی برای ساخت هواپیمای الکتریکی از راه دور فراهم شود. هواپیماهای هیبریدی مانند اتومبیلهای هیبریدی، مزایای یک موتور توربینی، از جمله چگالی پر انرژی سوخت جت، را با موتورهای الکتریکی از قبیل نگهداری و سر و صدای کمتر ترکیب میکنند.
برخی بر این باورند که هواپیماهای هیبریدی-الکتریکی به سرعت عملیاتی میشوند. طبق گفته وال استریت ژورنال، شرکت سواری Uber قصد دارد سرویس هوایی را با استفاده از هواپیماهای الکتریکی عمود پرواز به زودی در سال ۲۰۲۳ آغاز کند. این روزنامه میگوید، سایر شرکتها نیز بیان دارند که هواپیماهای الکتریکی حتی میتوانند در سال ۲۰۲۱، از طریق مقاومسازی گسترده هواپیماهای توربوپراپ موجود با موتورهای الکتریکی جدید، به بازار عرضه شوند.
آنچه در مورد TriFan ۶۰۰ منحصر به فرد است، این است که کاتالیست به هواپیما اجازه میدهد خیلی بالاتر (در ارتفاع ۳۰۰۰۰ پا) حرکت کند و سریعتر از تمام هواپیماهای الکتریکی که وارد بازار میشوند، باشد. قدرت کاتالیست همچنین امکان حمل بار بسیار بزرگتر را فراهم میکند، در حالی که هنوز قادر به برخاستن و فرود به صورت عمودی است.
کاتالیست اولین موتور توربوپراپ است که در بیش از ۵۰ سال به بازار حمل و نقل هوایی راه پیدا کرده و کاملاً از ابتدا طراحی شده است. GE در سال ۲۰۱۵ از این موتور رونمایی کرد و حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه آن متعهد شده است. طراحی Clean Sheet کاتالیست بدان معنی است که مهندسان GE توانستهاند از جهشهای تکنولوژیکی که این شرکت در سالهای اخیر با تولید مواد افزودنی تولید کرده است، به عنوان چاپ سه بعدی نیز استفاده کنند.
با چاپ سه بعدی، مهندسین GE توانستهاند فقط به دهها قسمت چاپ شده یا تقریباً چاپ شده دست یابند، که اگر به روشهای معمولی ساخته میشدند، تقریباً ۸۰۰ جز را تشکیل میدادند. این روش به آنها این امکان را میدهد که وزن کاتالیزور را ۵ ٪ کاهش دهند و مصرف سوخت را ۱ ٪ بهبود دهند. موتور TriFan حدود ۱۴۰۰ اسب بخار یا ۱ مگاوات نیرو تولید میکند.
این موتور همچنین از فناوری موتور دیجیتال و کنترل پروانه کامل (FADEPC) استفاده میکند، که در جتها رایج است، اما در هواپیماهای توربوپراپ تجاری هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است. این فناوری به خلبانان اجازه میدهد هواپیما را با یک اهرم تنها به جای سه در طراحی سنتی و چهار اهرم مورد نیاز با یک موتور ترکیبی کنترل کنند که این کار خلبان را ساده میکند. در میان ۹۸ فناوری ثبت شده دیگر کاتالیست پیشرفتهایی وجود دارد که به آن نسبت فشار ۱:۱۶ را میدهد تا موتور بتواند قدرت بیشتری را در ارتفاعات استخراج کند.
علاوه بر بهبود عملکرد و عملکرد خلبان، موتورهای هیبریدی، همچنین هواپیماهای هوایی را به طور جدی در مرحله تجدید نظر در طراحی هواپیماها قرار میدهند.
در مورد TriFan ۶۰۰، XTI این هنر و صنعت را برای برخاستن، شناوری و فرود به صورت عمودی مانند هلیکوپتر از طریق استفاده از سه فن هوادهی طراحی کرده است. سپس این هواپیما قادر خواهد بود تا دو فن بال خود را به جلو بچرخاند تا مانند هواپیما فعالیت کند و به سرعت حرکت مییابد.
طبق گفته XTI، TriFan ۶۰۰ پنج مسافر به همراه خلبان خود را حمل خواهد کرد. این هواپیما قبلاً ۸۰ پیش سفارش دارد. علاوه بر XTI TriFan ۶۰۰، از کاتالیست در هواپیماهای جدید تجاری لوکس Textron Aviation نیز استفاده میشود تا بتواند چهار سرنشین آن را ۱۶۰۰ مایل دریایی با سرعت ۲۸۵ گره حمل کند.
هوور میگوید: ما میتوانیم کاتالیست را از نظر قدرت و ارتفاع در موقعیت مناسب در جایی که میبینیم بازار توربوپراپ با هواپیماهای ترکیبی رونق دارد، قرار دهیم.
انتهای پیام/