دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1395 - 14:03

پاسخ وزیر فرهنگ به انتقاد برخی شخصیت‌ها درباره ورود کتب خارجی به نمایشگاه کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب، این واقعه را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور خواند و نسبت به پربارتر شدن آن در شهر آفتاب ابراز امیدواری کرد.
کد خبر : 82231

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب مهم‌ترین تغییر این دوره از نمایشگاه را نقل مکان کردن آن به شهر آفتاب دانست و گفت: این انتقال به لحاظ اجرایی کار دشواری بود که با زحمات شهرداری انجام شد. سال قبل از شهردار خواستیم تا محلی در شأن نمایشگاه در اختیار ما بگذارد و امسال این اتفاق افتاد. البته شاید هنوز کاستی‌هایی دراین حوزه وجود داشته باشد ولی هر کار نویی ممکن است با معایبی همراه شود.


جنتی گفت: نمایشگاه امسال همچنین رویکردهای بدیع دیگری داشته است از جمله تلاش برای واگذاری امور به تشکل‌ها که از دوره قبل آغاز شده بود و همچنین ارائه تسهیلات بیشتر به خانواده‌ها و مردم و کاهش دادن فعالیت‌های غیر ضروری که نمایشگاه را چابک کرده است. در حوزه یارانه نیز اقدامات متعددی در مسیر توسعه عدالت فرهنگی صورت گرفته است.


وزیر ارشاد ضمن بیان این مطلب که در نمایشگاه امسال دو هزار ناشر داخلی، 300 ناشر و موزع کتاب خارجی در 2هزار و 500 غرفه فعالیت خواهند داشت، با اشاره به برخی انتقادات نسبت به بخش بین‌الملل نمایشگاه گفت: گاهی سخنانی گفته می‌شود که ناشی از ناآگاهی است. هرگز این طور نیست که هر کتاب خارجی به نمایشگاه بیاید و درِ نمایشگاه به رویش باز باشد. زیرا نظارت‌های چند لایه‌ای برای بررسی کتاب‌های خارجی لحاظ شده است و کتاب‌ها بر اساس کیفیت و نیاز جامعه به کشور و نمایشگاه کتاب وارد می‌شود.


وی یادآور شد: در سال‌های گذشته یکی از راه‌های تعامل با دانش جهانی همین حوزه کتاب بوده است. بنابراین ورود کتاب‌های خارجی به ایران نه تنها ضرورت دارد بلکه نیازمند حمایت و توجه بیشتری است.


وی با بیان این مطلب که در نمایشگاه امسال 160 هزار عنوان کتاب خارجی (118 هزار کتاب انگلیسی، آلمانی و فرانسوی و 42 هزار کتاب عربی) ارائه می‌شود، نمایشگاه را موتور محرک صنعت چاپ و نشر کشور خواند و بر ضرورت حمایت از آن تأکید کرد.


به گزارش آنا، اخیرا یکی از چهره‌های صاحب تریبون درباره نمایشگاه کتاب گفته بود: در نمایشگاه کتاب از کشورهای مختلف کتاب به نمایش گذاشته می‌شود و برخی می‌خواهند فرهنگشان را این گونه تزریق کنند. اگر خدایی نکرده در بین این کتاب‌ها یک کتاب گمراه‌کننده باشد و یک جوان آن را بخرد و به خانه ببرد و بواسطه آن، خواهر، برادرش یا پدر و مادرش را نیز گمراه کند، شما (مسئولان) تا قیامت گرفتار عذاب الهی خواهید بود. بنابراین این شوخی نیست بلکه باید دید چقدر قدرت کنترل از طرف مسئولان ذیربط وجود دارد.


وی افزوده بود: ما که نمی‌خواهیم با این نمایشگاه پز بدهیم. اصلا نمایشگاه کتاب این چنینی را نمی‌خواهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته