تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاهها مسائل کشور را حل نمیکند
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، رشید جعفرپور در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو در خصوص نفوذ فرهنگی در دانشگاهها و بسترهای وقوع آن، خاطرنشان کرد: این نفوذ گاهی به دلیل متون دانشگاهی و کتابهای آن رخ میدهد. همچنین گاهی نفوذ فرهنگی در محیطهای دانشگاهی میتواند از طریق برخی اشخاص دانشگاهی منتقل شود. در دانشگاهها سه قشر اعضای هیئتعلمی، مدیران و کارکنان دانشگاهها و دانشجویان را داریم که بر اساس هر کدام از آنها میتوان این سه قشر را تعریف کرد.
وی با بیان اینکه عمده علوم انسانی در ایران ترجمهای است، اظهار کرد: این متون مبتنی بر مبانی غربی است که پس از ترجمه، در اختیار اساتید و دانشگاهیان قرار گرفته است. این مسئله سبب شده است نظریات در حوزه علوم انسانی با نگاههای سکولاریستی و بعضا لائیک در فضای کلاسها و درسها منتشر شود. بدون تردید این محتواها نمیتواند مسائل کشور را حل و فصل کند.
رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم درباره اثرگذاری اشخاصی که در دانشگاهها حضور دارند و میتوانند منفذی برای نفوذ باشند، بیان کرد: همه انسانها تحت تاثیر اخبار و فضاسازیها میتوانند قرار گیرند؛ اعضای هیئتعلمی ممکن است تحت نفوذ و تاثیر فکری و فرهنگی منابع درسی باشند. باید روی این موضوع دقت زیادی وجود داشته باشد که چه کسانی به عنوان اعضای هیئتعلمی انتخاب میشوند.
وی افزود: این موضوع اهمیت زیادی دارد که چه مبانی فکری در دانشگاهها تدریس میکنند، زیرا وقتی یک استاد جذب دانشگاه میشود، بیش از ۳۰ سال قرار است، تدریس کند و فرزندان این ملت ممکن است تحت تاثیر قلم این اساتید قرار گیرند.
جعفرپور درباره جذب اساتید توضیح داد: بخشی از روند جذب اساتید، علمی و مربوط به رسالهها، کتب و مقالههای اساتید است. بخش دیگری از فرایند جذب اساتید مربوط به مباحث عقیدتی و بصیرتی است که باید در این حوزه دقت زیادی صورت گیرد، اما متاسفانه در دورههایی این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/