دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1401 - 16:24
رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم مطرح کرد؛

تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه‌ها مسائل کشور را حل نمی‌کند

تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه‌ها مسائل کشور را حل نمی‌کند
جعفرپور با بیان اینکه عمده علوم انسانی در ایران ترجمه است، گفت: این مسئله سبب شده است نظریات در حوزه علوم انسانی با نگاه‌های سکولاریستی و بعضا لائیک در فضای کلاس‌ها و درس‌ها منتشر شود و تدریس این محتوا‌ها نمی‌تواند مسائل کشور را حل و فصل کند.
کد خبر : 821318

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، رشید جعفرپور در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو در خصوص نفوذ فرهنگی در دانشگاه‌ها و بستر‌های وقوع آن، خاطرنشان کرد: این نفوذ گاهی به دلیل متون دانشگاهی و کتاب‌های آن رخ می‌دهد. همچنین گاهی نفوذ فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی می‌تواند از طریق برخی اشخاص دانشگاهی منتقل شود. در دانشگاه‌ها سه قشر اعضای هیئت‌علمی، مدیران و کارکنان دانشگاه‌ها و دانشجویان را داریم که بر اساس هر کدام از آن‌ها می‌توان این سه قشر را تعریف کرد.

وی با بیان اینکه عمده علوم انسانی در ایران ترجمه‌ای است، اظهار کرد: این متون مبتنی بر مبانی غربی است که پس از ترجمه، در اختیار اساتید و دانشگاهیان قرار گرفته است. این مسئله سبب شده است نظریات در حوزه علوم انسانی با نگاه‌های سکولاریستی و بعضا لائیک در فضای کلاس‌ها و درس‌ها منتشر شود. بدون تردید این محتوا‌ها نمی‌تواند مسائل کشور را حل و فصل کند.

رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم  درباره اثرگذاری اشخاصی که در دانشگاه‌ها حضور دارند و می‌توانند منفذی برای نفوذ باشند، بیان کرد: همه انسان‌ها تحت تاثیر اخبار و فضاسازی‌ها می‌توانند قرار گیرند؛ اعضای هیئت‌علمی ممکن است تحت نفوذ و تاثیر فکری و فرهنگی منابع درسی باشند. باید روی این موضوع دقت زیادی وجود داشته باشد که چه کسانی به عنوان اعضای هیئت‌علمی انتخاب می‌شوند.

وی افزود: این موضوع اهمیت زیادی دارد که چه مبانی فکری در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، زیرا وقتی یک استاد جذب دانشگاه می‌شود، بیش از ۳۰ سال قرار است، تدریس کند و فرزندان این ملت ممکن است تحت تاثیر قلم این اساتید قرار گیرند.

جعفرپور درباره جذب اساتید توضیح داد: بخشی از روند جذب اساتید، علمی و مربوط به رساله‌ها، کتب و مقاله‌های اساتید است. بخش دیگری از فرایند جذب اساتید مربوط به مباحث عقیدتی و بصیرتی است که باید در این حوزه دقت زیادی صورت گیرد، اما متاسفانه در دوره‌هایی این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته