پایتخت دَفنوازی ایران نیازمند حضور در عرصههای بینالمللی است
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری آنا، از ۱۰ سالگی نزد پدرش که از دَف نوازان و مدح خوانان مطرح آن دوران بود، فعالیت موسیقیایی خود را آغاز کرد. بعدها نزد اساتید بزرگی، چون خلیفه میرزا آغه غوثی، خلیه کریم صفوتی و سید مجید سقزی آموزش هایش تکمیلیاش را گذراند و نخستین دف نوازی شد که در جشنواره موسیقی فجر رتبه نخست را کسب کرد. «منصور مرادی» بعدها در سی و شش دوره از جشنوارههای مختلف تکنوازی و گروه نوازی مقام نخست را کسب کرد و از دهه هشتاد به عنوان پیشکسوت این ساز معرفی شد.
مرادی، سرپرست گروه همنوازان اخوان در گفتوگو با خبرنگار «آنا» عنوان کرد: من امسال نیز همچون دورههای گذشته با گروه موسیقی عرفانی اخوان در جشنواره موسیقی نواحی گرگان شرکت کردم و افتخاری برایم شد تا اجراهای زیادی ببینم به همین دلیل نیز از مسئولان جشنواره برای برگزاری منظم و خوب این جشنواره تشکر کنم.
وی با اشاره به اینکه کیفیت جشنواره در روز پایانی مشخص میشود، گفت: خوشحالم که دوستان انجمن موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر جشنواره و سایر مسئولان برای این جشنواره در گرگان سنگ تمام گذاشتند و میهمان نوازی گرگانیها هم بی نظیر بود، همه اینها باعث شد که هنرمندان هم انرژی مضاعف بگیرند.
مرادی درباره موسیقی عرفانی و اجرایشان در جشنواره موسیقی نواحی عنوان کرد: تصنیفی که دراین جشنواره اجرا کردیم در مدح پیامبر اکرم (ص) بود که از مقامهای قدیمی تا جدید خانقاهی و موسیقی عرفانی انتخاب شده بود و خوشبختانه طبق آنچه مشاهده کردیم، مورد اقبال شنوندگان و بینندگان قرار گرفت. اکثر آهنگهای قدیمی خانقاهی سینه به سینه در مراسمهای مولودی خوانده شده و ما با تغییراتی آنها را اجرا میکنیم.
وی با بیان اینکه موسیقی زبان روح است و حد و مرزی در آن نیست، گفت: هنرمندان دارای روحیه لطیفی هستند به همین دلیل تمام تلاششان این است که دل مردم را شاد کنند و خوشبختانه موسیقی هم غذای روح است، مخصوصا موسیقی عرفانی که با روح سروکار دارد و ما هم در این جشنواره هم از تجربیات اساتید بزرگمان استفاده کردیم و هم راهنماییهایشان را به جان خریدیم.
مرادی از رسانهها درخواست کرد تا موسیقی عرفانی را بیشتر مورد توجه قرار دهند چرا که در این سالها کمرنگ شده و بدان بها داده نمیشود، در ادامه متذکر شد: منطقه کردستان بیش از بیست تا سی گروه موسیقی عرفانی و آیینی دارد که در دهههای هفتاد و هشتاد خیلی فعال بودند، اما الان حضورشان در مجامع مختلف به ویژه عرصههای بین المللی که خیلی مورد نیاز است، کمرنگ شده است.
این هنرمند دَف نواز کشور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا بهای بیشتری به موسیقی عرفانی کردستان داده و فعالیت هنرمندان در مجامع مختلف بینالمللی برای شناساندن هنر ایران را افزایش دهد و اظهار داشت: از قدیم دف سازی مختص کردها بوده و افتخار ما در کردستان این است که پایتخت دف جهان و شهر خلاق موسیقی دنیا هستیم. مسئولین این شرایط را فراهم کنند تا خود را در مجامع بین المللی فعال کنیم، در این صورت خیلی اتفاق خوبی برای موسیقی عرفانی کشور رخ خواهد داد.
وی در پایان اظهار داشت: هجمههای فرهنگی زیادی از استانهای نزدیک مرز مثل کردستان وجود دارد که اگر مسئولین در عرصههای موسیقیایی به هنرمندان بهای بیشتری بدهند، خیلی از مشکلات رفع خواهد شد.
انتهای پیام/