دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1401 - 12:56
دبیر جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

ارائه خدمات متنوع از اطلاع‌رسانی تا انجام سرگرمی‌های الکترونیک/ امکان حضور بانوان در رویدادی خانواده محور فراهم شده است

ارائه خدمات متنوع از اطلاع‌رسانی تا انجام سرگرمی‌های الکترونیک  امکان حضور بانوان در رویدادی خانواده محور فراهم شده است
دبیر هفتمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیوئی از امکان حضور بانوان با امکانات ویژه در این رویداد خبر داد.
کد خبر : 814745
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، کمتر از یک هفته به آغاز جام جهانی فوتبال در کشور قطر مانده است. هفتمین دوره جام قهرمانان بازی‌های ویدیوئی ایران قرار است همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در این رقابت‌ها، با هدف حمایت همه‌جانبه از تیم ملی فوتبال کشورمان و همچنین کشف استعداد‌های کشور در زمینه بازی‌های رایانه‌ای در استان‌های منتخب کشور برگزار شود.
 
ثبت‌نام مسابقات این رویداد از ۱۹ آبان‌ماه در دو بخش حضوری بازی آفلاین فیفا و بخش ویژه بازی‌های موبایلی ایرانی به میزبانی استان‌های مازندران، اردبیل، قزوین، خراسان رضوی، خوزستان و تهران انجام می‌شود. بخش حضوری بازی آفلاین فیفا این رویداد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و انجمن ورزش‌های الکترونیک به صورت حضوری در بازی‌گاه‌های (گیم نت) منتخب هر استان به مدت ۳ روز برگزار می‌شود و برگزیدگان استانی و برخی از نفرات برتر بعدی به عنوان تیم استان در مرحله مسابقات کشوری شرکت خواهند کرد.

در این راستا با محمد صادق دهنادی، دبیر هفتمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی کشور و مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

**برگزاری جام قهرمانان بازی‌های ویدیوئی در ۶ استان

آنا:‌ در این رویداد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
 
دهنادی: هفتمین مسابقه جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی امسال همانند سال‌های گذشته توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود. برگزاری این رویداد در استان‌ها خواهد بود که در مرحله اول ۶ استان میزبان آن هستند. با توجه به سیاست‌های دولت در زمینه تمرکززدایی برروی شهرستان‌های استان تهران که کمتر مورد توجه هستند، تاکیده شده‌است و این رویداد در تهران به مرکزیت ملارد انجام می‌شود. 
 
مسابقات به‌مناسبت جام‌جهانی با بازی فیفای ۲۲ است. همچنین تعدادی از بازی‌های ایرانی به‌صورت بازی‌های موبایلی فعالیت دارند که برابر همان بازی فیفا جوایز ارزنده و نفیسی برای آن در نظر گرفته شده است. فوتبالیستارز، کات آف، منچیکو و کوییز ازجمله بازی‌های ایرانی حاضر در این لیگ هستند. بعد از آن، برندگان این ۶ استان در تهران مسابقه نهایی را برگزار می‌کنند و برنده جام قهرمانان درنهایت مشخص خواهد شد.
 
در کنار اختتامیه‌های استانی، یک رویداد و نمایشگاه یک‌روزه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای داریم که مواردی همچون سواد بازی، بازی‌های حرکتی، جمع‌های خانوادگی، مسائل مربوط به صنعت گیم و بازی‌سازان و ... بررسی می‌شود.
 
**ارائه خدمات متنوع از اطلاع‌رسانی تا انجام سرگرمی‌های الکترونیک
 
آنا: در نمایشگاه چه اتفاق ویژه‌ای رقم می‌خورد؟‌
 
دهنادی: در بخش نمایشگاه، تدارک ویژه‌ای برای ارائه خدمات متنوعی در حوزه اطلاع‌رسانی سواد بازی به خانواده‌ها و علاقه‌مندان با بازی‌های دیجیتال و تجربه انجام سرگرمی‌های الکترونیک و بازی‌های واقعیت مجازی (VR) در نظر گرفته شده است. بخش نمایشگاهی و ایستگاه بازی هفتمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران در محل برگزاری مسابقات بخش نهایی و در روز اختتامیه در ۶ استان میزبان این رویداد، برگزار می‌شود.
 
آنا: همانطور که گفتید، این رویداد قرار است در ۶ استان برگزار شود، به چه صورت کیفیت برگزاری آن ارزیابی می‌شود؟
 
دهنادی: در این راستا برای هر استانی هیئت داوران داریم. برای این رویداد گیم‌نت‌هایی که نمونه هستند، انتخاب شدند. افراد بعد این‌که در سایت بازیکن ثبت‌نام می‌کنند، در گیم‌نت‌ها گروه‌بندی می‌شوند و تحت نظر داوران مربوطه مسابقات خود را برگزار می‌کنند. درنهایت برندگان گیم‌نت‌ها در روز نهایی و نمایشگاهی که در مرکز استان برگزار می‌شود، مسابقات خود را اجرا می‌کنند و هم از برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده، بهره می‌برند.
 
آنا: هدف از برگزاری چنین رویدادهایی چیست؟
 
 دهنادی: مهم‌ترین موضوع، بحث گسترش نشاط اجتماعی، جذب استعدادهای حوزه بازی و شناسایی بازی‌سازان در سطح کشور است. در کنار آن توسعه سواد رسانه‌ای و نحوه استفاده مناسب از بازی‌های رایانه‌ای هم دنبال می‌شود.
 
آنا: از چه فناوری‌هایی در این رویداد استفاده می‌شود؟
 
در این رویداد دستگاه PS4 و پلی‌استیشن چهار را داریم که شرکت کنندگان استفاده می‌کنند. در بخش بازی‌های موبایلی هم از بازی‌های اندروید و اپلیکیشن‌های ساخت داخل ایران بهره گرفته می‌شود.
 
بیشتر بخوانید:
 
**رویدادی خانواده محور که ترکیبی برگزار می‌شود
 
آنا: تجربه دوره‌های قبل به چه صورت بوده و بیشتر چه رده سنی از این رویداد استقبال می‌کند؟
 
دهنادی: در دوره‌های گذشته به علت همه گیری ویروس کرونا این رویداد به صورت مجازی برگزار می‌شد. امسال به حالت ترکیبی (مجازی و حضوری) است. رده سنی آن هم از کودکان و نوجوانان گرفته تا افراد میانسال و حتی کهنسال می‌توانند شرکت کنند. در واقع می‌توان گفت که این رویداد خانواده محور برگزار می‌شود.
 
**امکان حضور بانوان در جام قهرمانان بازی‌های ویدیوئی
 
آنا: به گفته بازی سازان صنعت بازی با چالش‌های بسیاری مواجه است. برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند به این صنعت و دیدن شدن آن کمک کند؟
 
دهنادی: یکی از این چالش‌ها بحث مهاجرت بازی سازان است که به‌خاطر تفاوت نرخ دلار و ریال اتفاق می‌افتد. مسئله دیگر هم این است که در ایران قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود. به‌طورکلی فرهنگ استفاده از بازی با کیفیت اصلی وجود ندارد. اگر این موضوع فرهنگ سازی شود به درآمد بازی‌سازان کمک کرده، در نتیجه آن‌ها برای حفظ منابع انسانی خود دستشان بازتر خواهد بود. اگر افراد جامعه از بازی‌های ایرانی حمایت کنند، قاعدتاً بازار رونق می‌گیرد. وقتی رونق در این زیست بوم ایجاد شود، اکوسیستم فضای مناسب‌تری را برای اشتغال فراهم می‌کند.
 
آنا: اگر نکته‌ای هست، بفرمایید.
 
 دهنادی: در هفتمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران امکان حضور بانوان برای شرکت در مسابقات هم فراهم شده است و آن‌ها علاوه بر شرکت در مسابقه بازی‌های موبایلی ایرانی، امکان دریافت جایزه ویژه‌ای در بخش بانوان را نیز دارند. مسابقات این بخش از رویداد به صورت حضوری و فقط ویژه بانوان است و منتخبان آن براساس امتیاز و یا بازی متقابل مشخص و جوایز آن‌ها اهدا می‌شود. امیدوارم که بانوان سرزمینم در این مسابقات حضور پررنگی داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته