دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1401 - 00:59
کودکان در دنیای مجازی (۶)/ لاجوردی:

«اینترنت کودک» سردرگمی والدین برای حفظ امنیت روانی کودکان را رفع می‌کند/ رونمایی از لیست سفید، زرد و نارنجی اینترنت کودک تا پایان تابستان

«اینترنت کودک» سردرگمی والدین برای حفظ امنیت روانی کودکان را رفع می‌کند  رونمایی از لیست سفید، زرد و نارنجی اینترنت کودک تا پایان تابستان
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: فعال‌سازی اینترنت کودکان بخش قابل توجهی از نگرانی خانواده‌ها برای حفظ امنیت روانی کودکان در فضای مجازی را رفع می‌کند.
کد خبر : 805050

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، آرش وکیلیان مدیرکل فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی، محمد علمیه، کارشناس فناوری و فضای سایبری و امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری توضیحاتی را در مورد طرح ۴۵۶ وزارت ارتباطات که با نام اینترنت کودک شناخته می‌شود ارائه کردند.

در همین راستا وکیلیان با اشاره به پژوهش انجام شده توسط اتحادیه اروپا درباره آسیب‌هایی که در فضای اینترنت متوجه کودکان است گفت: از جمله آسیب‌ها می‌توان به مواجهه با محتوا‌های آزاردهنده، قلدری و آزار اذیت نسبت به کودکان در فضای مجازی، مواجهه با محتوای هرزه‌نگاری، سوءاستفاده از اطلاعات کودکان، ایجاد آسیب به ابزار‌ها و سیستم‌های کودکان همانند ویروس‌های رایانه‌ای و نقض حریم خصوصی کودکان اشاره کرد. این‌ها آسیب‌هایی است که در کشور‌های مختلف اتحادیه اروپا از ۷ درصد تا ۳۰ الی ۴۰ درصد گزارش شده است. می‌توان گفت این مشکلات جهانی است و در تمام کشور‌ها کودکان و نوجوانان با این آسیب‌ها روبه‌رو هستند.

کنترل سطح دسترس کودکان به محتوای وب توسط خانواده‌ها

علمیه درباره ماهیت اینترنت کودکان و اجزای آن بیان کرد: اینترنت کودکان سرویسی است که از طریق USSD کد *۴۵۶# در دسترس است. سرویس بعدی اپلیکیشنی است که می‌تواند بر روی تبلت یا تلفن همراه کودک نصب شود. در این فاز سطح دسترسی کودک به اینترنت کنترل می‌شود. در این راستا چهار رنگ مختلف برای میزان دسترسی کودکان به اینترنت تعبیه شده است. انتخاب هر یک از این چهار رنگ به خود خانواده سپرده شده است.

در ادامه امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات در طی گفت‌وگوی تلفنی درباره زیرساخت‌های فراهم شده توسط وزارت ارتباطات عنوان کرد: وزارت ارتباطات در سال ۱۳۹۹ توسط شورای‌عالی فضای مجازی مکلف شده است تا با همکاری سایر نهاد‌ها زیرساخت لازم برای ایجاد فضای امن سایبری برای کودکان را فراهم کند. وزارت ارتباطات تصمیم گرفت چالش‌های موجود در این حوزه را شناسایی و اقداماتی که در گذشته انجام شده را ارزیابی کند.

وی افزود: همچنین وزارت ارتباطات موظف است دلایل استقبال یا عدم استقبال از امکانات موجود را شناسایی کند و پرقدرت به این حوزه ورود پیدا کند. از همین رو این وزارتخانه با کمک اپراتور‌های تلفن همراه یک USSD کد یکسان را ایجاد کرد تا کاربران مستقل از اینکه مشتری کدام اپراتور هستند؛ اینترنت مخصوص کودکان را فعال کنند. این مسئله باعث می‌شود تا آن سردرگمی که والدین در فعال‌کردن اینترنت مخصوص کودکان کاهش یابد.

لیست سفید، زرد و نارنجی تا پایان تابستان فعال می‌شود

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: بخش اول اینترنت کودکان که شامل لیست سبز می‌شود؛ امروز رونمایی شده و به‌مرور تکمیل خواهد شد. در هفته آینده رونمایی از لیست سفید را خواهیم داشت. همچنین تا پایان تابستان لیست زرد و نارنجی در هر سه اپراتور تلفن همراه فعال خواهد شد.

وکیلیان در پاسخ به سؤالی در خصوص فراهم شدن آموزش برای خانواده‌ها تاکید کرد: برنامه این است که از طریق صداوسیما، وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های دیگری مانند وزارت فرهنگ که می‌توانند نقش‌آفرینی کنند بسته‌های اطلاع‌رسانی تهیه شود. خود سکو‌های پخش فیلم و سریال و یا پیام‌رسان‌ها در معرفی نقش خواهند داشت. مثلاً زمانی که یک سکوی پخش فیلم و سریال تولیدات را مطابق با آن چهار رنگ در نظر گرفته شده دسته‌بندی کند؛ یک اطلاع‌رسانی و آموزش برای خانواده‌ها خواهد بود.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی در ادامه به دستورالعمل‌های موجود درباره استفاده از فضای مجازی اشاره کرد و بیان کرد: در مورد بحث ارائه خدمات مشاوره و حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض آسیب، مصوبه‌ای برای وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شده است. طرحی در آموزش‌وپرورش برای حمایت از کودکان در معرض آسیب به نام طرح نماد وجود دارد. قرار شده تا این طرح به حوزه مخاطرات فضای مجازی نیز گسترش پیدا کند.

تهیه و ابلاغ قوانین ناظر بر ایمنی فضای مجازی برای کودکان

وی ادامه داد: سند دیگری در ساترا برای ارائه سرویس مخصوص کودکان از طریق VOD ابلاغ شده است. مورد دیگر نظام‌نامه رده‌بندی سنی محتوا و خدمات مجاز است که روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی کرد و اجرای آزمایشی آن شروع شد. علاوه بر این سرویس اینترنت کودک که دیروز رونمایی شده؛ به‌زودی در قالب مقررات مربوط به اپراتور‌ها در خواهد آمد. مقرراتی نیز در خصوص گزارش‌دهی جرائم علیه کودکان و نوجوانان را دادستانی کل تنظیم کرده است. از این طرق مردم به راحتی می‌توانند مخاطرات را گزارش دهند. مقرراتی هم در مورد پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های تعاملی در مرحله نهایی تصویب است. مجموعه این مقررات که اجرا شود؛ والدین می‌توانند با خیال راحت‌تری به کودکان اجازه دهند تا از این فضا استفاده کنند.

پس از آن محمدزاده لاجوردی در خصوص اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات گفت: موضوع شبکه ملی اطلاعات، پیشرفت آن و ارزیابی پیشرفت آن از طریق توسط مرکز ملی اعلام خواهد شد. طبق گزارش مرکز ملی تا قبل از دولت سیزدهم حداکثر پیشرفت شبکه ملی اطلاعات حدود ۳۰ درصد بوده است. از ابتدای دولت سیزدهم وزارت ارتباطات عزم خود را جزم کرده تا شبکه ملی اطلاعات که اینترنت هم بخشی از آن است را با سرعت بیشتری پیش ببرد. در بدو دولت سیزدهم اجرای شبکه ملی اطلاعات را خود وزیر ارتباطات بر عهده گرفت. تا انتهای سال ۱۴۰۰ شبکه ملی اطلاعات پیشرفت ۴۵ درصدی داشته است. پیش‌بینی می‌شود که تا انتهای سال ۱۴۰۱ بالای ۶۵ درصد را داشته باشد.

خانواده‌های نگران محدودسازی سطح دسترس به اینترنت نباشند

وکیلیان در ادامه درباره برنامه‌ریزی‌ها در حوزه تولید محتوا گفت: در این مواقع ممکن است این نگرانی پیش بیاید که ما می‌خواهیم یک دسترسی را قطع کنیم و محتوایی کم‌کیفیت ارائه دهیم. درحالی‌که این طراحی این‌گونه نیست. مثلاً اگر خانواده‌ای یک سرویس پخش فیلم را استفاده می‌کند؛ سرویس همان گونه باقی خواهد ماند و یک امکان به آن اضافه می‌شود. این امکان اضافه می‌شود که خانواده متناسب با فرزند خود تعیین کند که از کدام بسته‌های محتوایی استفاده شود. از این جهت یک‌جور افزایش خدمت‌رسانی و فراهم کردن امکانات جدید است. البته ما مشکل بزرگ تولید محتوا را در کشور داریم. ما تصمیم گرفتیم از محصولات خارجی نیز استفاده کنیم.

در پایان علمیه در همین خصوص تأکید کرد: این اتفاق خوبی است که خانواده تصمیم‌گیر است. خانواده می‌تواند سفارشی‌سازی کند، نظارت کند و تغییر دهد. اتفاقاً کودک و نوجوان ما مشتاق است که فضای امن خود را بشناسد تا در این فضا ایده‌پردازی کند و آن را مدیریت کند؛ لذا در آینده خود کاربران که کودکان و نوجوانان هستند که در حوزه تولید محتوا به ما سرنخ خواهند داد. این فضا بازار بسیار خوبی نیز برای تولیدکنندگان محتوا در بخش خصوصی خواهد بود.

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب