دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آنا بخوانید:

چاپگر زیستی؛ فناوری بومی که رویای ساخت بافت زنده انسان را محقق کرد

چاپگر زیستی؛ فناوری بومی که رویای ساخت بافت زنده انسان را محقق کرد
یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سمنان موفق شده است چاپگرهای زیستی تولید کند که با بهره گیری از دو سیستم تزریق، به صورت همزمان چاپ دو ماده را انجام دهد. 
کد خبر : 804972

گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا_معصومه شیری؛ شاید تا چندسال پیش ساخت بافت و اندام انسان، برای دانشمندان یک رویای دست نیافتنی بود که تنها در فیلم‌های علمی_تخیلی تحقق پیدا میکرد. اما با پیشرفت تکنولوژی و تکنیک‌های مهندسی بافت، دانشمندان در تلاشند بافت‌هایی با ویژگی‌های مشابه بافت‌های طبیعی بدن بسازند. فناوری نوینی که این روز‌ها با نام «چاپ زیستی» در حال توسعه است، میتواند به این رویای قدیمی بشر جامه عمل بپوشاند.

چابگرهای زیستی چگونه بافت می‌سازند؟
در فناوری پیشرفته چاپ زیستی، به کمک رایانه و چاپگر سه بعدی، توده‌های سلولی و همچنین بستر رشد، در مکان دقیق و از پیش طراحی شده به صورت لایه‌های متوالی روی هم قرار داده میشوند. در شرایط ایده آل، توده‌های سلولی طی فرایند اتصال بافتی به هم پیوسته و ساختار سلولی سه بعدی پیوست‌های را میسازند. فناوری چاپ زیستی نیازمند طراحی و مشارکت سه بخش اصلی چاپگر زیستی، جوهر زیستی و کاغذ زیستی است.
نخستین گام‌های دستیابی به این فناوری و ساخت اولین چاپگر‌های زیستی در سال ۲۰۰۹ برداشته شد و حالا با گذشت ۱۳ سال از معرفی این فناوری، کمتر از حدود ۲۰۰ شرکت در جهان به دانش تولید و کاربرد این فناوری دست یافتهاند که بسیاری از آن‌ها در کشور‌های توسعه یافته مشغول به فعالیت هستند.

فناوری پیشرفته‌ای که توسط دانش‌بنیان‌ها بومی شد
شرکت‌های دانش بنیان ایرانی نیز همگام با کشور‌های پیشرفته جهان موفق شدهاند این فناوری پیچیده را در داخل کشور بومی سازی کنند و به دانش فنی تولید چاپگر‌های زیستی دست پیدا کنند.
در همین راستا شرکت دانش بنیان نوفناوران ستاره برتر آسیا (سوبا) که در پارک علم وفناوری استان سمنان مستقر است چاپگر‌های زیستی تولید کرده است با بهره گیری از دو سیستم تزریق، میتواند به صورت همزمان چاپ دو ماده را انجام دهد. 

چاپگر زیستی؛ فناوری بومی که رویای ساخت بافت زنده انسان را محقق کرد

امیر مهدوی مدیرعامل شرکت دانش بنیان سوبا درخصوص تولید این چاپگر‌های زیستی می‌گوید: چاپگر‌های زیستی در حوزه پزشکی بسیار کاربردی هستند و میتوانند در تولید بافت‌های زنده بدن انسان مثل بافت پوست، استخوان، غضروف و... مورد استفاده قرار بگیرند. بافت تولید شده با چاپگر‌های زیستی باید به گونه‌ای باشد که برای انسان قابل پیوند باشد و بتواند جایگزین بافت‌های آسیب دیده بدن شود. 
وی در ادامه افزود: برای تولید بافت توسط چاپگر‌های زیستی از سلول‌های انسان یا موجودات دیگر به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود.
این فعال دانش‌بنیان درخصوص نحوه کار چاپگر‌های زیستی توضیح داد: برای اینکه بتوانیم به کمک چاپگر یک بافت زنده تولید کنیم، در ابتدا لازم است که کشت سلولی انسان را با نوع خاصی از پلیمر‌ها ترکیب کنیم و در داخل دستگاه قرار دهیم تا بافت توسط چاپگر ساخته شود. پس از پیوند بافت ساخته شده به بدن، سلول‌های انسانی شروع به تکثیر می‌کنند و پلیمر اضافه شده به آن جذب بافت‌های دیگر می‌شود و از بین می‌رود. به این شکل یک عضو جدید جایگزین عضو آسیب دیده قبلی می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته