هویت ایرانی اسلامی در رعایت حجاب است
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، سمیه خراسانی، پژوهشگر مقیم گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده زن و خانواده در هفتمین جلسه از سلسله جلسات کارگاه آموزشی فرهنگ پوشش (مد و مدگرایی ایرانی اسلامی) که به همت پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی و برخط ویژه اعضای هیأت علمی، استادان و کارکنان واحدها و مراکز آموزشی برگزار شد به تبیین موضوع «حجاب، معنا و اقتضائات جنسیتی» پرداخت.
خراسانی با بیان اینکه افراد بر اساس عضویت در جامعه ملزم به رعایت پوشش مناسبی هستند که در فرهنگهای مختلف هم متفاوت است، گفت: قواعد تجویزی هر فرهنگ به افراد اجازه داده می دهد پوشش آنان چه مدلی باشد.
استاد گروه مطالعات اجتماعی ضمن تعریف عفت به عنوان یک حالت نفسانی و درونی که مانع از تسلط شهوت و هوای نفسانی بر انسان می شود ابراز کرد: مشکلاتی که در پژوهش های مختلف با موضوع حجاب و عفاف وجود دارد در انتخاب متغیر مستقل است؛ چرا که برخی در مسئله حجاب، عفاف را متغیر مستقل در نظر می گیرند و برخی دیگر در مسئله عفاف، حجاب را متغیر مستقل در نظر می گیرند، بنابراین توجه به مفاهیم دقيق واژه ها و انتخاب درست متغیر از الزامات ضروری یک پژوهش به شمار می رود.
این پژوهشگر ضمن شرح چیستی حجاب در جوامع بشری و تأثیر رعایت آن بر کاهش سن ازدواج و ارتباط آن با تقویت هنر و شعر، به این نکته مهم و قابل توجه نیز اشاره کرد که چنانچه افراد بدون پوشش در جامعه ظاهر شوند بخش قابل توجهی از انرژیشان به جهت تمایل غریزی و طبیعی صرف توجه به جنس مخالف می شود و در نتیجه قسمتی از کارآیی و توان فرد که می تواند در مسیر صحیح و روی اهداف دیگر سرمایه گذاری شود، تلف میشود.
وی افزود: در مسئله حجاب جنسیت افراد محل نظر است و زنان کانون توجه بوده اند و مسئولیتشان در حجاب بیش از مردان بوده است و این به تکلیف اجتماعی خودنگهداری و خود تنظیمی، تبدیل شده است به گونه ای که اگر تعرضی به خانمی شود اولین واکنش، سرزنش زن قربانی است و اولین سوال که مطرح میشود این است که آیا پوشش او مناسب بوده است یا خیر.
خراسانی در تکمیل مطالب در بحث معنای اصطلاحی حجاب گفت: حجاب نماد ارزش یک انسان است و هویت ایرانی اسلامی در رعایت آن است، حکم الهی بر لزوم حجاب و فطرت انسان خواهان آن است. حجاب نماد باورها و ارزش و احترام و عفاف یک صفت پایدار اخلاقی بوده و مختص زمان خاصی نیست.
عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده در ادامه به مقوله حجاب در دو مقطع زمانی پیشامدرن و مدرن اشاره کرد و افزود: حجاب دردوران پیشامدرن بر اساس قواعد و اصولی از پیش موجود بوده و انتخاب افراد محل اعتنا نبوده، ولی در دوران مدرن، حجاب امری انتخابی می شود چرا که فرد مدرن ویژگی اختیار و انتخاب در اعمال و رفتار دارد.
وی افزود : همچنین در دوران مدرن علاوه بر فرد محوری، مصرف محوری و سودسالاری وجود دارد و تنوع پوشش در جامعه مدرن ایجاب می کند که انتخاب را ممکن سازد و این تنوع باعث رو آوردن افراد به داشتن پوشش های مختلف می شود.
این پژوهشگر حوزه حجاب در ادامه به تبیین و ارزیابی فهم موقعیت تحول یافته حجاب در گرو فهم ذهنیت کنشگران عرصه حجاب پرداخت و گفت: زنان و مردان به عنوان کنشگران عرصه حجاب دریافت زنانه و مردانه از حجاب دارند و جهت فهم واقعیت در جریان این پدیده اجتماعی لازم است فهم زنان و مردان امروزی از آن بررسی شود. در ضمن از این بررسی می توان فهمید چه تفاوتی میان فهم این دو گروه از حجاب وجود دارد و بر این اساس سیاستگذاری و راهکارها جهت مدیریت وضعیت حجاب ارائه شوند.
پژوهشگر مقیم گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده زن و خانواده در پایان تأکید کرد اهمیت این برداشت از حجاب از آن روست که تمرکز بر زنان تنها نیمی از واقعه حجاب و مسائل حواشی آن را بیان می کند و بخش مربوط به مردان به عنوان بخش دیگر کنشگران این عرصه نادیده مانده است و کمتر به نقش مهم مردان در این موضوع و میزان مشارکت آنها در رفع معضل بی حجابی به عنوان بخشی از جامعه پرداخته شده است.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/