دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1395 - 14:21

خانم ربات چینی رونمایی شد + ویدئو

ربات انسان‌نمای چینی که در قالب زنی به نام «جیاجیا» رونمایی شده است می‌تواند با یک انسان واقعی تعامل کند و واکنش‌ها و رفتارهای بسیار جالبی از خود نشان می‌دهد که حتی خبرنگاران و عکاسان را به حیرت واداشت.
کد خبر : 78470

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از شینهوا، هوش مصنوعی و به دنبال آن ساخت ربات‌هایی که شبیه انسان باشند و بتوانند رفتارهای انسانی قابل قبولی از خود بروز دهند، یکی از عرصه‌های بسیار جذاب رقابت در حوزه کامپیوتر و همچنین نمادی از پیشرفت و تکنولوژی یک کشور محسوب می‌شود.


دانشگاه علم و صنعت چین در حوزه هوش مصنوعی تلاش‌های زیادی داشته است که نمونه نخستین آن، ربات «اسکارجو» بود اما این ربات نتوانست توقعات را برآورده کند و اکنون این دانشگاه از نسل تازه ربات انسان‌نمای خود پرده برداشته که «جیاجیا» نام دارد.



این ربات که به شکل یک خانم چینی طراحی شده است، در برخورد نخست کمی عجیب و غیرطبیعی به‌نظر می‌رسد اما همین‌ که شروع به تعامل با شما می‌کند، اعجاب مخاطب را برمی‌انگیزد. جیاجیا با مخاطب صحبت می‌کند و حتی برخی از حرکات صورت یک انسان را از خود بروز می‌دهد. او می‌تواند وارد صحبت‌های پیش‌بینی‌ نشده شود یا حتی واکنش‌های مناسب به رفتار طرف مقابل نشان دهد.


حین کنفرانس خبری رونمایی از جیاجیا، او خطاب به یکی از عکاسان که نزدیکش شده بود گفت: «خیلی نزدیک نیا، اینطوری صورتم در عکس چاق‌تر می‌افتد».



تیم تحقیق برای ساخت این ربات سه سال زمان صرف کرده‌اند تا مطمئن شوند رباتشان موقع حرف زدن از حرکت لب و دهان استفاده می‌کند و می‌تواند چشم‌هایش را به شکل طبیعی اطراف اتاق و خطاب به حاضران بچرخاند.



از آنجا که این تیم قصد تولید انبوه ربات خود رو ندارند، قرار است نسخه بعدی این ربات را با اصلاحاتی در دستانش رونمایی کنند تا دست خانم جیاجیا شبیه به دست مانکن‌های مغازه‌ای نباشد. همچنین توانایی خندیدن و گریه‌کردن نیز بخش دیگری از توسعه‌ای است که قرار است به نسخه بعدی افزوده شود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته