دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1395 - 14:18
در جمع اعضای اتاق بازرگانی

جنتی: ارشاد با هرگونه افزایش تعرفه کاغذ مقابله می‌کند

علی جنتی با حضور در جمع اعضای اتاق بازرگانی به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌ها و اهداف وزارت ارشاد در حوزه‌های مختلف و اقتصاد فرهنگ و هنر پرداخت. او معتقد است تجربیات به دست آمده نشان داده عرصه فرهنگ و هنر می‌تواند بازده اقتصادی خوبی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.
کد خبر : 78465

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با بیان این مطلب با اشاره به برخی اقدامات دولت در حوزه‌های مختلف ادامه داد: «سال گذشته اولین سالی بود که صادرات دولت نسبت به واردات آن غلبه داشت. رونق بخشیدن به تولید در بخش‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی و...، فعال کردن و تکمیل برخی طرح‌های نیمه تمام در کشور با حفظ کاربری اصلی آن‌ها، شناسایی گلوگاه‌های فساد در کشور و شفاف کردن فعالیت‌ها به عنوان بهترین راه برای مقابله با فساد و... از جمله دولت تدبیر و امید است.»


وزیر ارشاد افزود: «ما کشوری صاحب فرهنگ هستیم و یکی از ویژگی‌های ما همین امتیازات فرهنگی و تمدنی است و دارای امکانات و نیروی انسانی ماهر هم هستیم ولی متاسفانه اقتصاد خلاق در کشورمان زیاد مورد توجه قرار نگرفته است و بسیاری فکر می‌کردند اقتصاد خلاق (اقتصاد فرهنگ و هنر) توجیه اقتصادی ندارد و بر همین اساس زیاد به آن توجه نشده است.»


جنتی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر از سوی برخی بانک‌ها به هنرهای تجسمی توجه شده است، ادامه داد: «برخی از این بانک‌ها اقدام به راه‌اندازی موزه‌های هنرهای تجسمی کرده‌اند و این احساس در آن‌ها به وجود آمده است که از طریق هنرهای تجسمی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد و به ارزش افزوده بالایی رسید.»


وی افزود: «فیلم نیز از جمله حوزه‌هایی است که قبلا مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود ولی اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که حوزه درآمدزایی است. در حال حاضر مجتمع‌هایی برای این منظور در حال ساخت است در حالی که در گذشته کسی در این حوزه به فکر نبود که سالن سینما بسازد و حتی برخی از سینماداران به تعطیلی سینماهای خود فکر می‌کردند ولی امروزه شاهدیم که مجتمع‌هایی از جمله کوروش، چارسو و... سالن‌هایی را برای نمایش فیلم‌هایی سینمایی اختصاص داده‌اند.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «امروزه شاهدیم که سینماهای ما به صورت شبانه‌روزی شده است. سال گذشته فروش نوروزی فیلم‌های سینمایی٢/٣ میلیارد تومان بود و امسال در همین بازه زمانی ۴/١۶ میلیارد تومان بوده است. بنابراین اگر فیلم‌های خوب تولید شود مردم و علاقه‌مندان از آن‌ها استقبال خوبی خواهند داشت.»


وی با تاکید بر اینکه با تولید آثار فاخر در حوزه فرهنگ و هنر می‌توان آن‌ها را در خارج از مرز‌ها نیز عرضه کرد ادامه داد: «با عرضه آثار فرهنگی و هنری در حوزه‌های فیلم، موسیقی، تئا‌تر و... در خارج از کشور هم می‌توان از نظر اقتصادی و مادی به بهره رسید و از طرفی به صدور فرهنگ و آرمان‌های انقلاب اسلامی نیز پرداخت.»


جنتی ادامه داد: «اکثر دولت‌ها همیشه توجه اصلیشان به رفع مسایلی مانند بیکاری، مشکلات معیشتی و فراهم آوردن شرایط اشتغال و کارآفرینی و... است و بخش فرهنگ و هنر همیشه در ردیف آخر مسایل قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به این موارد از طریق صنایع فرهنگی می‌توان به صادرات و تولید کمک کند و کسب درآمد کند.»


وی افزود: «یکی از سیاست‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود موضوع واسپاری امور به بخش خصوصی است. جشنواره رسانه‌های دیجیتال به بخش خصوصی واگذار شد و ما این آمادگی را نیز داریم که تمام جشنواره‌های دیگر را نیز به تدریج به بخش خصوصی واگذار کنیم.»


جنتی کاهش صدور و فرایند مجوز‌ها در حوزه‌های فیلم، کتاب، موسسات فرهنگی و هنری و... را از دیگر اقدامات و سیاست‌های دولت تدبیر و امید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد.


وی با تاکید بر اینکه اعتبارات حوزه فرهنگی وهنری در کشور کم است ادامه داد: «سال گذشته با تشکیل جلسات مکرر با سازمان مالیاتی کشور توانستیم کتابفروشان را نیز همانند ناشران به قانون معافیت از مالیات پیوند دهیم.»


عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به اینکه در حوزه کارگردان، بازیگر و... در حوزه سینما کمبود نداریم تصریح کرد: «در حوزه فیلمنامه‌نویسی و محتوای فیلم دارای مشکل هستیم و معتقدیم که نباید در فیلمنامه‌ها فقط به نابسامانی‌ها و مشکلات پرداخته شود و لازم است از این طریق در جامعه به ایجاد امید، نشاط، روحیه و وجدان کاری، کارآفرینی و... نیز پرداخت.»


وزیر ارشاد در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به مواضع ارشاد درقبال افزایش تعرفه واردات کاغذ اظهار داشت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزء دستگاه‌هایی است که در دو سال گذشته به طور جدی با هرگونه تعرفه جدید در قیمت کاغذ مقابله کرده است و ما آمادگی داریم که با هماهنگی و از طرق صندوق توسعه ملی وام‌های اقتصادی به سرمایه‌گذاران در این حوزه اختصاص داده شود تا تولید کاغذ در کشور بالا رود و به کاهش واردات در این حوزه برسیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته