دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بزرگمهر اسعدی مقدم *

شبکه‌های اجتماعی جای متولیان دولتی هنر را گرفته‌اند

حمایت‌های دولتی برای عموم هنرمندان عملاً کارکرد قابل توجهی ندارد یا فقط شامل حال نورچشمی‌ها و انجمن‌های خاص می‌شود و به دلیل فقدان حمایت‌های دولتی و نبود استقبال دولتی و عمومی از مراجعه حضوری و خرید آثار هنری از گالری‌ها، مسئولان این اماکن مجبورند فقط به فکر برآوردن هزینه‌های جاری خود باشند.
کد خبر : 71183

مقوله اقتصاد هنر که چندگاهی است نقل مجلس سازمان‌ها و محافل به‌ظاهر حامی هنر و هنرمندان شده، باعث موجی عمدتاً تبلیغاتی در رسانه‌ها به‌وجود آورده، ولی در عرصه واقعیت متأسفانه سال‌هاست که از سوی مسئولان و متولیان هنری کشور اقدام مؤثری درجهت استعدادیابی و بهبود اوضاع کاری و معیشت (اقتصاد هنر) هنرمندان مستعد وپرتلاش این مرزوبوم انجام نمی‌شود.



در این عرصه که حمایت‌های دولتی برای عموم هنرمندان عملاً کارکرد قابل توجهی ندارد یا فقط شامل حال نورچشمی‌ها و انجمن‌های خاص می‌شود، نقش گالری‌ها و نگارخانه‌ها بسیار ویژه و ممتاز می‌شود اما متأسفانه به دلیل فقدان حمایت‌های دولتی و عدم استقبال دولتی و عمومی از مراجعه حضوری و خرید آثار هنری از گالری‌ها، مسئولان این اماکن مجبورند فقط به فکر برآوردن هزینه‌های جاری خود، آن هم از جانب هنرمندان، و نه دولت، باشند و حتی بعضی از گالری‌ها که رقم فروش‌شان نسبتا بالاتر است درخواست مبالغ هنگفتی علاوه بر درصد قانونی خود از هنرمند می‌کنند. همین معضلات باعث شده گالری‌ها از نقش مؤثر خود در ارتباط با هنرمند دور بمانند و در واقع انگیزه لازم برای فعالیت‌های ویژه‌ای که می‌توانند و باید انجام دهند (چون وظیفه ذاتی‌شان است) طفره بروند؛ فعالیت‌هایی همچون ارتباط با سازمان‌های دولتی و خصوصی، هتل‌ها ، سفارتخانه‌ها، گردشگران خارجی و دعوت آنان، معرفی و تبلیغ جامع و مؤثر هنرمندان و آثارشان در داخل و خارج از کشور و ارتباط با گالری‌داران خارجی و تبادل آثار و اطلاعات هنرمندان.


البته دوران حاضر که عصر تکنولوژی و ارتباطات است، خوشبختانه امکانات قابل توجهی را در دسترس عموم مردم، به خصوص هنرمندان قرار داده است که تا حدی می‌تواند جبران کمبودها و اهمال مسئولان و متولیان زیاده‌گوی کم‌کار عرصه هنر مملکت و گالری‌داران باشد. شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام و تلگرام ، با خدماتی که به رایگان و در فضایی مجازی با گستردگی بسیارمطلوب ارائه می‌دهند، باعث شده‌اند تا هنرمندان َسرخورده و محروم از امکانات ویژه دولتی، با انگیزه‌ای جدید و تلاشی مستمر، خود به داد خویشتن برسند و به معرفی و تبلیغ و فروش آثارشان در این شبکه‌های اجتماعی بپردازند که درواقع وظیفه و نقش سه‌گانه (هنرمند، وزارت ارشاد، گالری) را به‌تنهایی به‌دوش بکشند.


اما خوشبختانه فرصت دیدار آثار هنرمندان کلیه رشته‌ها با حجم و تنوع بسیار گسترده و جهانی، خود به‌مثابه یک دانشگاه و نمایشگاه هنری جامع نیز عمل می کند و این موضوع قطعا باعث رشد و شکوفایی خلاقیت و انگیزه در هنرمندان خواهد شد. آیندگان نتایج این تکاپووتلاش را به نظاره خواهند نشست.



* بزرگمهر اسعدی مقدم متولد 1344 تهران، استاد انجمن خوشنویسان ایران، کارشناس طراحی گرافیک و تکنسین راه و ساختمان است. سابقه هنری‌اش در عرصه خوشنویسی و نقاشی‌خط بیشتر از سی سال و در طراحی گرافیک (هنری و تبلیغاتی) افزون بر بیست و پنج سال است. او پژوهش در زمینه نقاشی‌خط و تایپوگرافی فارسی (پایان نامه لیسانس گرافیک) و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و شرکت در نمایشگاه‌های گروهی داخلی و خارجی (15 نمایشگاه) را در کارنامه خود دارد.


فعالیت هنری بزرگمهر اسعدی مقدم در ده سال گذشته تاکنون متمرکز بر نقاشی‌خط فیگوراتیو و حاصل آن در سال‌های اخیر سه نمایشگاه انفرادی در گالری نوا (بهار 1385)، فرهنگسرای نیاوران (زمستان1392) و نگارخانه شیرین و فرهاد (بهار 1393) بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته