دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1394 - 12:15
به مناسبت روز مهندسی

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشاورزی: بهره‌وری از توان مهندسی کشور پایین است

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور با بیان اینکه آمار تولید و تربیت دانش‌‌آموخته در دانشگاه‌های کشور بالاست، گفت: متاسفانه برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از توان مهندسی در کشور بسیار محدود و پایین است.
کد خبر : 69123

محسن موحدیان عطار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا ضمن تبریک روز مهندسی و سالروز تولد خواجه نصیرالدین طوسی پدر مهندسی کشور افزود: مهندسی به معنای چیدمان عناصر و عوامل در جای مناسب، به اندازه و در بهترین زمان برای هدفی معین است که مهم‌ترین هدف آن را نیز می‌توان بهره‌برداری بهتر از امکانات تعریف کرد.


وی با اشاره بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی نگاه به دورن و استفاده از فضا و امکانات بیرونی بر پایه استفاده حداکثری است بنابراین مهندسان کشور می‌توانند بنا بر رسالت خود برای این بهره‌برداری حداکثری گام‌های موثری را بردارند.


موحدیان تاکید کرد: در بخش کشاورزی دولت و سرمایه‌گذاران برای تولید محصولات با بحران و چالش محدودیت منابع آبی مواجه هستند که به همین علت هم باید بهره‌وری حداکثری را از آب داشته باشند و این همان رسالت مهندسی است.


رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشاورزی ادامه داد: بر اساس آمار وزارت علوم سالیانه حدود 27 هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی در سطح مهندسی داریم. همچنین 210 هزار عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند که مجموع این آمار نشان می‌دهد تربیت مهندس در کشور مناسب است.


وی بیان کرد: البته در صورت قرار دادن توسعه دانش در کشور بر پایه مهندسی خواهیم دید که بیش از آنچه تا به امروز تربیت مهندس داشته‌ایم نیازمند نیروهای مهارت‌دیده هستیم.


موحدیان با تاکید بر اینکه البته رویکرد ما در به‌کارگیری و فراهم کردن زمینه اشتغال جامعه مهندسی کشور بسیار ضعیف است، اضافه کرد: بخش کشاورزی کشور مالکیت‌محور و نه مدیریت‌محور است و متاسفانه اغلب مالکین این بخش دارای دانش مهندسی نیستند و حتی اراده‌ای هم برای استفاده از مهندسان وجود ندارد.


وی عنوان کرد: امیدواریم با توجه دولت و نمایان شدن تاثیر خدمات مهندسان در بخش‌های مختلف، بهره‌برداری از توان این جامعه بیش‌تر شود. همچنین مهندسان نیز باید برای جلب بیش‌تر اعتماد بهره‌برداران مهارت‌آموزی‌های خود را بیش‌تر کنند.


موحدیان با بیان اینکه تحریم‌ها با فراهم آوردن محدودیت‌هایی برای واردات توفیق استفاده بیش‌تر از محصولات داخلی را فراهم کرد، گفت: در فضای برجام باید به جای واردات محصولات، تکنولوژی و دانش را از کشورهای دیگر وارد کنیم تا فضا برای شکوفایی هر چه بیش‌تر قشر دانش‌آموخته و دانشگاهیان کشور هم فراهم شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب