شکار هوشمند تخلفات رانندگی/ آغاز فعالیت خودروهای دوربیندار پلیس
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا به نقل از جامجم، هرچند این طرح فعلا در تهران اجرایی شده، اما قرار است بزودی در کلانشهرهای دیگر نیز اجرایی شود تا به این شکل مواجهه پلیس و شهروندان به حداقل رسیده و از میزان اشتباهاتی که برخی شهروندان درخصوص جریمه شدن از آن گله دارند، کاسته شود.
جیپیاس و دوربینهای ثابت دیگر تنها وسیله کنترلی نیست که پلیس راهور از آنها برای کنترل ترافیک و برخورد با متخلفان بهره میبرد؛ زیرا خودروهای دوربیندار پلیس نیز فعالیت خود را آغاز کردهاند و به این شکل قدم مثبت دیگری برای اجرای قانون در کلانشهرهایی که نامشان با ترافیک گره خورده، برداشته شده است.
این درحالی است که کارشناسان این اتفاق را به فال نیک میگیرند، اما یادآور میشوند همانطور که پلیس از فناوریهای روز کمک میگیرد، مسئولان شهری نیز باید برای بهبود زیرساختهای ترافیک در کلانشهرها تلاش کنند؛ زیرا این روزها مناسب نبودن وضع حمل و نقل عمومی در کلانشهرها و نبود فضای پارک مناسب از مشکلاتی است که شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکنند.
طرحی برای تمام کشور
هرچند پلیس راهور تصمیم گرفته این طرح ابتدا در تهران اجرایی شود، اما قرار است زیرساختها برای بهره گرفتن از خودروهای دوربین دار پلیس در دیگر شهرهای کشور نیز فراهم شود تا به این شکل بتوان ترافیک را در سایر کلانشهرهای کشور نیز بخوبی مدیریت کرد.
سرتیپ دوم پاسدار دکتر موسی امیری، جانشین پلیس راهور ناجا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی در گفتوگو با جامجم اعلام میکند که این طرح بزودی در سایر کلانشهرهای کشور نیز اجرایی میشود و در این میان چنانچه شهرداریها برای ایجاد زیرساختهای استفاده ازاین خودروها تلاش کنند، خیلی زودتر میتوانند از چنین خودروهایی برای کنترل ترافیک شهرشان بهره ببرند.
جانشین پلیس راهور ناجا درباره تخلفاتی که خودروهای دوربیندار با آن برخورد میکنند، اضافه میکند: این خودروها با تخلفات ساکن مانند پارک در مناطق ممنوع نظیر پارک دوبله، پارک در ایستگاه اتوبوس، پیادهرو، تقاطع، جلوی شیر آتشنشانی یا سطلهای مکانیزه زباله برخورد میکنند.
پلیس علیه تخلفات
کارشناسان معتقدند این طرح سبب به حداقل رسیدن مواجهه شهروندان و ماموران پلیس خواهد شد و به این شکل احتمال پرداخت و دریافت رشوه از سوی متخلفان و برخی ماموران نیز کاهش مییابد.
آنطور که جانشین پلیس راهور ناجا توضیح میدهد، فعلا قرار است در هر منطقه از تهران یک دستگاه خودروی دوربیندار پلیس فعالیتش را آغاز کند، اما با آماده شدن زیرساختها تعداد این خودروها بیشتر شده و پلیس راهور در تمام شهرهای کشور میتواند از آنها استفاده کند. دکتر امیری درباره نگرانی برخی شهروندان نسبت به این که ممکن است برخی مواقع شهروندان به دلایلی مانند نقص فنی ناگزیر به توقف در محلهای ممنوع شوند، تاکید میکند: این فناوری در اختیار ماموران پلیس کارآزموده قرار میگیرد و آنها هنگام فعالیت با این خودروها به طور حتم شرایط و مقتضیات را در نظر میگیرند.
باید یادآور شد: برخی شهروندان نیز از این گله دارند که در شرایطی ناچار به انجام تخلفاتی مانند توقف در محلهای ممنوع میشوند زیرا به دلیل نپرداختن به مسائل شهری، درمانگاه، داروخانه و بیمارستانهایی وجود دارد که فضای پارک کافی در اطراف آنها نیست و از همین رو شهروندان به دلیل ناتوانی بیمار خود در تردد، ناچار به توقف در حاشیه این مراکز میشوند. این درحالی است که جانشین پلیس راهور ناجا نیز تاکید میکند که مدیران شهری باید هرچه زودتر برای رفع این قبیل مشکلات شهروندان اقدام کنند.
دکتر علیرضا اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه پلیس نیز در گفتوگو با جامجم اظهار میکند: استفاده از فناوری در پلیس راهور سبب از بین رفتن خطاهای انسانی شده و تقابل ماموران و شهروندان را نیز کاهش میدهد.
به گفته او، با استفاده از خودروهای دروبیندار پلیس میتوان تخلفات رانندگی را در تمامی معابر کلانشهرها کاهش داد؛ زیرا این خودروها قادرند به معابر و کوچهها نیز وارد شده و خیلی سریعتر و دقیقتر از نیروهای انسانی با متخلفان برخورد کنند.
دکتر اسماعیلی تاکید میکند: نکته مهم در این میان این است که به موازات پیشرفت فناوری، مسئولان باید برای بهبود زیرساختهای ترافیک در کلانشهرها نیز اقدام کنند؛ زیرا همچنان حمل و نقل عمومی توسعهنیافته و شهروندان با کمبود پارکینگ روبهرو هستند.
جریمههای بدون قبض
خودروهای دوربیندار پلیس تمامی تخلفات ساکن خودروها را ثبت و تصاویر خودروهای متخلف را نیز در حافظه سیستم خود ذخیره میکنند، اما برای متخلفان هیچ قبض جریمهای صادر نمیشود، به همین دلیل شهروندان برای اطلاع از جریمه شدن توسط این خودروها باید از طریق وبسایت، سامانه پیامکی پلیس راهور یا دفاتر پلیس+10 از جریمه شدن خود باخبر شوند.
سرهنگ حسن عابدی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در اینباره به جامجم میگوید: جریمههایی که به وسیله خودروهای دوربیندار پلیس ثبت میشود، در اثر گذشت زمان دو برابر نمیشود، این درحالی است که ما تلاش می کنیم متخلفان از طریق پیامک در جریان تخلفات رانندگی خود قرار گیرند.
عابدی یادآور میشود: با گسترش خدماتی که خودروهای دوربیندار پلیس ارائه میکنند، میتوان امیدوار بود در آینده نزدیک فعالیت پارکبانها نیز متوقف شده و این خودروها وظایف پارکبانها را بهعهده بگیرند.
به گفته وی، قرار است در آینده تمامی خودروهای پلیس به چنین دوربینهایی مجهز شوند، اما اکنون در هر منطقه از شهر تهران یک دستگاه از این خودروها فعال شده و پلیس برای افزایش تعداد آنها در مناطق مرکزی و شمالی تهران تلاش میکند؛ زیرا تخلفات رانندگی در این مناطق بیشتر است.
با توجه به اظهارنظرهای کارشناسان باید تاکید کرد مسئولان شهری وظیفه دارند در کنار بهره بردن از فناوریهای روز به منظور برخورد با متخلفان، برای رفع مشکلات شهروندان نیز قدم بردارند؛ یعنی به توسعه حمل و نقل عمومی پرداخته و فضای لازم برای پارک خودرو را دستکم در حاشیه مراکزی مانند داروخانهها، بیمارستانها، درمانگاهها و مدارس فراهم کنند.
انتهای پیام/