دیپلماسی علمی پایدار، بر پایه تشابهات فرهنگی و تاریخی شکل میگیرد/اربعین فرصتی برای جهتدهی به تمدن بشری
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، صبح امروز(۲۲ تیرماه ۱۴۰۱) عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست اساتید دانشگاهی کشور ایران و عراق با معاون فرهنگی وزارت علوم که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف پنجگانه وزارت علوم تقویت دیپلماسی علمی دانشگاهی در عرصه بینالملل و خاصه در منطقه است، که کشورهای مختلف در تحقق این هدف وزن یکسانی ندارند.
وی ادامه داد: کشورهای همسایه، اسلامی و همسو نقش ویژهای در دیپلماسی علمی در ایران دارند و کشور برادر و عزیز عراق جایگاه ویژه علمی برای ایران دارد و تقویت ارتباط علمی جزء اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. جایگاه ویژه عراق به علت بنیانهای مشترک فرهنگی، تمدنی و عقیدتی دو کشور است که در سالهای اخیر عمق بیشتری پیدا کرده و موجب شده است تعاملات آکادمیک و علمی بیشتر شود.
معاون فرهنگی وزارت علوم بیان کرد: تجارب مختلف جهانی نشان میدهد دیپلماسی علمی زمانی میتواند پایدار باشد که مبتنی بر تعاملات فرهنگی و تاریخی باشد که این مشترکات بین کشور ایران و عراق کم نیست. در واقع تجارب فرهنگی، تاریخی و عقیدتی مشترک در عرصههای ذکر شده موجب میشود دو کشور فراتر از عرصه دانشگاهی در تعامل باشند یعنی اگر دیپلماسی علمی بر این اساس شکل گیرد دو جامعه را به یکدیگر نزدیک میکند و رویداد اربعین بهصورت مشخص فرصتی برای عمقبخشی به این عرصه در میان دو کشور است.
این مقام مسئول ادامه داد: اربعین یک رویداد ساده در کنار سایر اتفاقات نیست بلکه تجلیبخش تمامی رویدادها است که آینده تمدنی را میسازد. رویداد اربعین که با محوریت اهل بیت (ع) و بهویژه امام حسین(ع) شکل میگیرد تمامی فاصلهها و تفاوتهای رنگی، قومی و نژادی را از بین میبرد و ظرفیت عظیمی برای تجلی تمدن بزرگ اسلامی فراهم میکند به همین دلیل وزارت علوم ایران در کنار توجه ویژهای که به پیشرفتهای علمی داشته و سعی کرده در ردهبندیهای جهانی بدرخشد و جایگاه ویژهای را به خود اختصاص دهد به موضوع اربعین نیز بهطور خاص پرداخته زیرا اربعین فرصت بینظیری برای جهتدهی به معارف بشری است.
کلانتری اضافه کرد: بههمین دلیل در کشور ایران مجموعههای خودجوش، مردمی و دانشجویی بسیاری حول محور اربعین شکل گرفته که به این موضوع میپردازند و بهصورت خاص چندین مجموعه علمی از منظرهای مختلف به موضوع اربعین توجه دارند. امیدواریم بتوانیم به واسطه این رویداد تمدنی عظیم اجتماع بزرگ دانشگاهیان را شکل دهیم اما معتقدیم یک دست صدا ندارد و برای اینکه بتوان از ظرفیت دانشگاهیان استفاده کرد باید از تمام ظرفیتهای ایران، عراق و سایر کشورهای اسلامی و حتی اروپایی استفاده کرد و یک اجتماع بزرگ در ایام اربعین رقم زد تا جلوه ویژه در جهان پیدا کند.
وی گفت: البته رویدادهای مشترک زیادی میان ایران و عراق صورت گرفته اما در آغاز راه هستیم زیرا ظرفیتها بیش از اینها است و میطلب این موضوع بهطور جدی پیگیری شود که این جلسه فرصتی برای تحقق رویداد اربعین پیش رو خواهد بود.
معاون فرهنگی وزیر علوم اظهار کرد: بخش عظیمی از مشکلاتی که درباره تحصیلات دانشجویان عراقی در ایران مطرح شد برای دانشجویان ایرانی در عراق هم وجود دارد و علت اصلی آن دوره دو ساله آموزشهای مجازی در دانشگاهها است که انشاءالله به تدریج رفع و رجوع میشود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: درباره شرایط سخت پذیرش دانشجویان عراقی باید به این امر توجه کرد که دانشگاههای ایران رتبهبندیهای مختلفی دارند و دانشگاههایی که از رتبهبندی بالاتری برخوردا هستند بر اساس ضوابط خود عمل میکنند و اگر در این زمینه از سوی دانشگاهها سختگیری صورت نگیرد بعدا به آنها این ایراد وارد میشود که چرا دانشجویان ضعیف را پذیرش کردهاند.
کلانتری گفت: بسیار خرسندم که در رابطه با سند ۲۰۳۰ تحلیل عمیقی در کشور عراق صورت گرفته است. توسعه، مبتنی بر ارزشیابی خاصی است و کشور عراق هم باید مدل بومی خود را تجربه کند و ذکر این نکته حائز اهمیت است که باتوجه به تشابهات فرهنگی و دینی بین کشور ایران و عراق میتوان در این زمینه تعاملات موفقی داشته باشیم.
وی بیان کرد: فعالیتهای اتحادیهها و انجمنها در زمینه اربعین شکل گرفته و ارتباط این انجمنها با تشکلهای عراقی میتواند راهگشا باشد. درباره تبعیض مذهبی و پذیرش دانشجو از اهل تسنن هیچ منعی وجود ندارد و در عرصههای مختلف علمی ایران اهل تسنن وجود دارند و ممانعتی برای عدم حضور آنها در کشور وجود ندارد اما لازم است کشور عراق دانشجویان تسنن خود را به ایران سوق دهد.
معاون فرهنگی وزارت علوم در پایان گفت: آرزوی ما این است که روزی زبان علم در دنیا فارسی و عربی باشد و دانشگاههای ما محتاج زبان انگلیسی نباشند.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/