خدمات «گوگل» و «مایکروسافت» را با یک چهارم قیمت آنها ارائه میدهیم/ وقتی بهروز شدن سختافزارها معطل بودجه است
گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نسرین بختیاری ـ کسب و کارهای دیجیتال از مشاغلی است که در دایره صنایع فرهنگی قرار می گیرند اما همچنان با چالشهای فراوانی روبهروست. با این حال، بسیاری از کارآفرینان حوزه کسب و کار دیجیتال با وجود مشکلاتی که به آن آگاه هستند، پای در میدان گذاشته و همچنان فعالند.
مجتبی سلطانی مدیر مجموعه هوشمند آرنا سورین یکی از این کارآفرینان است که هدف مجموعهاش ایجاد سرویس محاسبه سریع، استفاده از هوش مصنوعی و رندرفارم(کار گرافیکی) در بستر فضای ابری است. او سالها پیش به خاطر این کار برگزیده جشنواره جوان خوارزمی شده و مجموعه او به تدریج با طیفهای مختلف از قبیل دانشجویان گرافیک و صنایع مختلف فعال در حوزه نفت و گاز همکاری کرده است و کسب و کاری ایجاد کرده اند که به گفته خودش یک چهارم قیمت مشابه ارائه این خدمت در شرکتهای «ماکروسافت» و «گوگل» میشود. با این کارآفرین حوزه کسب و کار دیجیتال همکلام شدیم تا از دغدغههای کار در این حوزه صحبت کند.
لطفا درباره فعالیت و کسب و کار خود توضیح بدهید؟
ما یک محصول دانش بنیان به نام «آپ سورین» داریم که هدفمان ایجاد سرویس محاسبه سریع، هوش مصنوعی و رندر فارم در بستر ابری برای عموم هست. به عبارتی، شما یا هرکسی در جامعه ممکن است مصائبی داشته باشد یا با دادههایی بخواهد کار کند که سیستم رایانهای خودشان قدرت پردازش آن را نداشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است فردی برای انجام کار خود از لحاظ cpu یا ram کم بیاورد و با رایانههای معمولی که در اختیار دارد، نتواند این کار را انجام دهد و به همین دلیل ما بستری را فراهم میکنیم که مشتری یا مخاطب ما به جای اینکه برود و ابزارهایی که بسیار گران قیمت هستند را بخرد و بعدها کارایی اولیه خود را برای مصرف کننده نداشته باشد، بیاید و آنها را به شکل مدتدار از ما اجاره کند؛ یعنی بعد از اینکه کارش انجام شد و خروجی کار خود را گرفت، سیستم را به ما برمیگرداند و ما آن را به کاربران بعدی اجاره میدهیم و به این حالت سرویسهای مبتنی بر فضای ابری میگویند.
این اپ و خدمت شما چه کاراییهایی دارد؟
کاراییهای مختلفی در رشتههای مهندسی، دانشگاهی، تولید محتوا، انیمیشن و رندر فارم دارد و از آن استفاده میشود.
اگر بخواهید مخاطبان خود را دستهبندی کنید، بیشتر چه طیف افرادی با کار شما مرتبط هستند؟
مخاطبان ما خیلی متنوع هستند. ما یک طیف صنعتی و کسانی داریم که کارشان طراحی محصول در صنایع مختلف از نفت و گاز تا مکانیک سیالات و صنایع مختلف هستند. یک طیف هم شرکتهایی هستند که در حوزه هوش مصنوعی (طراحی تصویر و شبکههای اجتماعی) فعالیت میکنند. طیف دیگر نیازمند رندر فارم هستند؛ یعنی میخواهند محصولات گرافیکی و خروجیهای دو بعدی خود را به سه بعدی تبدیل کنند و طیف آخر هم دانشجویان رشتههای مختلف صنعتی، هوش مصنوعی و گرافیکی هستند.
این سرویس چقدر شبیه سرویسهای «گوگل» مثل «گوگل درایو» هست؟
شبیه گوگل درایو نیست، اما گوگل سرویسهای دیگری دارد که ما از آن الگوبرداری کردیم. گوگل درایو فقط کاربرد یک ذخیره ساز را دارد، اما کار ما در اختیار قرار دادن یک فضای پردازشی به مخاطبان است؛ یعنی از مخاطب میپرسیم که شما چه منابع پردازشی مثل cpu و Ram برای کار خود احتیاج دارید؟... بنابر اینکه، چه احتیاج دارند، در اختیارشان قرار میدهیم تا کارشان را انجام دهند. در گوگل درایو منبع به طور بلند مدت در اختیار شماست و به سیستم برنمیگردد، اما وقتی منابع محاسباتی را میگیرید، با پایان کارتان منابع آزاد میشوند و به سیستم باز میگردند. شرکت های «گوگل» و «ماکروسافت» شبیه خدماتی که ما انجام میدهیم را به شکل پیشرفتهتر دارند و انجام میدهند، اما هیچکدام در داخل شهر در دسترس نیستند و اگر باشند، هزینه آن خیلی بالاست.
درباره ایده اولیه شکل گیری این محصول هم صحبت کنید.
در حقیقت ایده اولیه این کار از این مجموعههایی که به ما مراجعه میکردند، شکل گرفت. ما سالهاست در زمینه محاسبات سریع فعالیت داریم و دیدیم بسیاری از مجموعهها به ما مراجعه میکنند و میخواهند سیستم محاسبات سریع در داخل مجموعه خود داشته باشند، اما بعد از برآورد هزینه نمیتوانند و راه حل این بود که از سیستمهای اجارهای استفاده کنند که هزینه کمتری داشته باشد و به علاوه، به راحتی بتوانند از این سیستمها استفاده کنند. به جز این، باید هزینه نگهداری سیستم را با درنظرگرفتن پول برق یا هزینه خرابی قطعات در نظر بگیرید که با اجاره کردن این عدد کمتر میشود. علاوه بر این، در دسترس بودن این فضا یکی دیگر از مزیتهای آن محسوب میشود. با مکانیزمی که در کشور ماست، اگر فردی قصد خرید داشته باشد، حدود یکسال طول میکشد تا بتواند این سیستم را بخرد، اما با استفاده از فضای ابری در کمتر از ۱۰ دقیقه آنچه را که میخواهد در اختیار میگیرد و از آن بهرهبرداری میکند و بهره وری سیستم هم افزایش مییابد و هرچقدر استفاده کنید، هزینه آن را پرداخت خواهید کرد.
زمان تأسیس شرکت، دایره فعالیت شما چطور بود و چند نفر شاغل با شما کار میکردند؟
ابتدا با سه تا شریک شروع کردیم و در حال حاضر هم تعداد کارکنان ما ۱۱ نفر است. ما محدودیت خاصی برای اجرا نداشتیم و به تدریج کارمان توسعه پیدا کرد و کاربران ما در کل کشور گسترش یافت. به دلیل اینکه پرداختهای ما ریالی است، کاربرانی از کشورهای همسایه مثل عراق هم داریم که با استفاده از واسطههایی که در ایران دارند، هزینه را میپردازند.
فکر میکنید چه دلیلی موجب شده این نیروها تا الان برای شما کار کنند؟
ما تا جایی که توانستیم از این نیروها حمایت کردیم، اما فکر میکنم تنها چیزی که این نیروها را نگه داشته وفاداری است. نگه داشتن نیروهایی که نیمی از آنها برنامه نویس حرفهای هستند، بسیار سخت است؛ چون اگر نیرویی که من با او کار میکنم به صورت دلاری بیرون برود و پروژه بگیرد و انجام دهد درآمد بیشتری دارد و من باز هم نمیتوانم هزینهها را تأمین کنم. طبیعی است که عدهای دوست دارند درآمد دلاری داشته باشند.
موردی پیش آمد که درخواست همکاری از کشورهای دیگر داشته باشید؟
ما در نمایشگاههای خارجی شرکت کردیم و بعضی شرکتهای خارجی به دلیل هزینه پایین خدمتی که ارائه میدهیم استقبال کردند، اما به دلیل مشکلات پرداخت و مسئله تحریمها که آنها نگران آن بودند، به سرانجام نرسیده است. در حقیقت ما همان خدمت و سختافزاری که «گوگل» و «ماکروسافت» در اختیار مشتری قرار میدهد، ارائه میدهیم، اما با یک چهارم قیمت.
مهمترین و بزرگترین چالش کاری شما در حال حاضر چیست؟
بزرگترین چالش ما مربوط به بحث سختافزار است که معمولا به روز میشوند و قیمت آنها با توجه به ارز نسبت به ریالی که داریم، خیلی بالاست. بنابراین، خرید بسیاری از این سختافزارها در توان درآمد شرکت نیست و پس از آن بحث ما مربوط به پهنای باند اینترنت است که به عنوان مثال، کاربری با سیستم ما کار میکند و خروجی آن یک ترابایت است و تقریبا هیچ مسیری برای انتقال این دادهها وجود ندارد و مجبور است که این دادهها را از راه هارد ببرد که زمان و هزینه زیادی میبرد.
در چه نمایشگاهها و رویدادهایی شرکت کردید و آیا جایزهای هم دریافت کردید؟
ما در نمایشگاههای الکامپ، رسانههای دیجیتال، نمایشگاه جیتکس در کشور امارات، عراق، اربیل و عمان شرکت کردیم و من برای انجام همین کار چندسال قبل، جایزه جشنواره جوان خوارزمی را دریافت کردم.
تبدیل یک ایده به محصول و درآمدزایی از مسیر فعالیتهای فرهنگی- هنری کار سختی است یا آسان؟... فرصت و تهدید آن چیست؟
بزرگترین ریسک کار ما مربوط به سختافزار آن میشود که نیازمند سرمایهگذاری زیادی است و معمولا در کشورهای دیگر برای چنین کاری شرکتهای بزرگ وارد میشوند و پشتیبانی میکنند. ما در ایران شرکتهای خصوصی بزرگ برای حمایت نداریم، بنابراین، به حمایت بخش دولتی میرسیم که الان نسبت به سالهای اخیر کمرنگتر شده است.
آیا شرکتی یا یک نهاد دولتی از شما برای کارتان حمایت کرد یا اینکه صرفا سرمایه شخصی به کار بردید؟
نه، ما درآمد کارهای دیگرمان را صرف خرید تجهیزات برای این کار کردیم و تنها در بخش نرمافزار صندوق نوآوری و شکوفایی وام به ما داد که مقدارش کم بود. پروژههایی هم بود که برای جلب سرمایهگذاری رفتیم، اما نوع سرمایهگذاری مدنظر آنها به دلیل نزدیک نبودن به خواستهمان، به نتیجه درستی نرسید. معمولا درباره سرمایه گذاری در این بخش در شرکتهای خصوصی و دانش بنیان بحث میشود، اما به طور عملی این سرمایهگذاری به بخش دولتی میرسد؛ یعنی ترجیح میدهند که کار را یک دانشگاه انجام دهد؛ تا یک شرکت خصوصی.
خواسته شما از سیاستگذاران علم و فناوری و صنایع خلاق فرهنگی چیست؟
من مشاور بسیاری از جاها در این حوزه بودم و پیشنهادم این است که به جای اینکه هزینه خرد داشته باشید و هرکسی را برای انجام کارش راضی کنید، یک هزینه متمرکز جمع کنید که به تنها به یکجا اختصاص داده شود و به بخشهای دیگر خدمت ارائه دهد و به این شکل، هزینهها در بلند مدت خیلی کاهش پیدا میکند.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/