دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1394 - 18:20
در اختتامیه جایزه کتاب سال

جنتی: مشکلات حوزه نشر همچنان پابرجاست

با برگزاری اختتامیه جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال برگزیدگان معرفی و با حضور رییس‌جمهوری و وزیر ارشاد مورد تقدیر قرار گرفتند.
کد خبر : 65961

به گزارش خبرنگار آنا، مراسم اختتامیه سی‌ و سومین جایزه کتاب سال و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال عصر امروز با حضور رییس‌جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.


علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم جایزه کتاب سال را درختی پربار به قدمت 33 سال عنوان کرد و گفت: این جایزه با متانت و به دور از هیاهوهای دیگر حوزه‌های فرهنگی به معرفی برترین‌های حوزه کتاب می‌پردازد و همچنین جایزه جهانی کتاب سال که بیست و سومین دوره آن را شاهد هستیم به یک جایزه معتبر تبدیل شده است.


وی با اشاره به معضلات حوزه نشر کتاب خاطرنشان کرد: یکی از معضلات نشر معرفی نشدن آثار برتر به مخاطبان است و جایزه کتاب سال این امکان را به مخاطبان می‌دهد تا به ممتازترین آثار دسترسی داشته باشند.


جنتی پیشرفت‌های حوزه نشر را نیز تابع سایر پیشرفت‌های کشور به برکت انقلاب اسلامی خواند و اظهار داشت: با جهشی که در حوزه نشر داشته‌ایم هرسال تعداد عناوین بیشتری منتشر می‌شوند. همچنان که چندی قبل جشن انتشار یک‌میلیون عنوان کتاب در هفته کتاب برگزار شد. اگرچه شمارگان کتاب کاهش یافته و مشکلات نشر همچنان پابرجاست.


وی در تشریح مشکلات حوزه نشر افزود: امسال نه‌تنها مولفان و ناشران بلکه کتاب‌فروشان نیز تحت فشار مشکلات قرار گرفته و در آستانه تعطیلی هستند لذا یارانه‌های حوزه نشر را به سمت کتاب‌فروشان سوق داده‌ایم. همچنین طرح کتاب‌فروشی به وسعت ایران را در هفته‌ کتاب و طرح عیدانه که پیش‌رو داریم نیز از جمله طرح‌های پیش‌بینی شده برای تقویت این حوزه به شمار می‌رود.


وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه سخنان خود به دغدغه واگذاری امور فرهنگی به بخش‌خصوصی و کاهش تصدی ارشاد در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: در حوزه نشر طی دو دوره نمایشگاه کتاب تهران سعی شد تا مسئولیت‌های برگزاری به تشکل‌های حوزه نشر واگذار شود.


وی خاطرنشان کرد: ارشاد از سال قبل به منظور هم‌افزایی بیشتر در حوزه ترویج کتابخوانی اقدام به برگزاری جشنواره روستاهای دوست‌دار کتاب و تعیین پایتخت کتاب در کشور کرد و با توجه به اهمیت فضاهای مجازی از ظرفیت‌های مجازی نیز بیشتر استفاده شد.


جنتی درباره نحوه برگزاری جایزه کتاب سال نیز توضیح داد: امسال برای اولین‌بار فراخوان ثبت‌نام داوران به صورت مجازی صورت گرفت.


وی افزود: در حال‌حاضر جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب‌ سال دو رویداد معتبر در تقویم فرهنگی داخل و خارج از کشور هستند. آنچنان که پژوهشگران خارجی در محورهای ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی در این جایزه شرکت می‌کنند و کتاب‌های حائز رتبه هم از نظر محتوا و هم ارزش معنوی کتاب‌های شاخصی به شمار می‌آیند.


وی ادامه داد: متاسفانه در طول سال‌های اخیر نسبت کتاب‌های خوب به کل کتاب‌های چاپ اولی کاهش داشته است. هرچند رشد کمی قابل‌توجهی داشته‌ایم ولی رشد کیفی نیز به اهتمامی جدی‌تر نیاز دارد.


لازم به ذکر است در ابتدای این مراسم محسن جوادی، دبیر جایزه جهانی کتاب سال به ارائه گزارشی در رابطه با روند برگزاری این جایزه و همچنین جایزه کتاب سال ارائه داد.


وی ضمن بیان این مطلب که رییس‌جمهوری در سال قبل بر اهمیت نقد کتاب در کنار تجلیل از نویسندگان تاکید داشتند، به فعالیت‌های خانه کتاب اشاره کرد و گفت: خانه کتاب امکان نقد کتاب را در 12 قطعنامه ایجاد کرده است.


جوادی ادامه داد: در این دوره از جایزه کتاب سال بعد از فراخوان به ناشران و نویسندگان بیش از 5 هزار و 300 اثر به دبیرخانه ارسال شد که چه حوزه‌های فلسفه و روانشناسی و حوزه دین هرکدام با 900 عنوان بیشترین کتاب‌ها را به خود اختصاص دادند. در ادامه 224 عنوان کتاب به مرحله دوم رسیده و از بین این کتاب‌ها آثار برگزیده انتخاب شدند.


وی همچنین در رابطه با جایزه جهانی کتاب سال توضیح داد: از میان 292 اثر راه‌یافته به بخش داوری با همکاری بیش از 90 داور که به دلیل تنوع و تعدد زبان‌ها کار سختی را پیش رو داشتند نهایتا 9 اثر به عنوان اثر برگزیده معرفی شد و یک پژوهشگر نیز براساس کارنامه پژوهشی خود به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شد.


در پایان این مراسم، مولفان آثار برگزیده در جایزه‌های کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال با حضور رییس‌جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته