بومیسازی ۹۱۵ محصول نانو در حوزه صنعتی
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزایش محصولات نانو ساخت ایران و توسعه بازار نانو از جمله دستاوردهایی است که طی چند سال به همت شرکتهای دانشبنیان و خلاق و با حمایتهای دولتی به دست آمده است.
آمارها از این حکایت دارد که در حال حاضر ۹۱۵ محصول نانو در بیش از ۱۵ حوزه صنعتی مبتنی بر فناوریهای داخلی تولید و روانه بازار میشود. رقم کلی فروش محصولات نانو ایرانساخت، عددی بیش از ۱۱۵ میلیارد ریال است که از این رقم بیش از ۹۲ درصد آن به بازار داخلی و عددی بیش از ۷ درصد به بازار صادرات اختصاص مییابد.
در نمودارهای نمایه سهم حوزههای صنعتی مختلف از بازار فروش محصولات نانو مشخص شده که صنعت ساختوساز به دلیل نفوذ بیشتر فناوری نانو در این بخش بیشترین سهم بازار نانو را دارد که بخش عمده آن مربوط به حوزه پوششهای نانو است.
ساختوساز با ۴۲ درصد، نفت، گاز و پتروشیمی با ۱۷ درصد، خودرو با ۵/۱۳ درصد و اپتوالکترونیک با ۷/۱۰ درصد بیشترین میزان فروش بازار نان ایران ساخت را به خود اختصاص میدهند و نیرو و انرژی و نانومواد هم با ۴/۰ درصد کمترین سهم این بازار را کسب کردهاند.
شرکتهای دانشبنیان و خلاق فعال در حوزه نانوفناوری، با تولید محصولات و ارائه خدماتی باکیفیت توانستهاند بخش قابل قبولی از بازار داخلی را به خود اختصاص دهند. این روند رو به رشد نشان میدهد ضمن اینکه شناخت و استقبال عمومی از این محصولات بیشتر شده، تولیدات داخلی نیز با ارتقای کیفیت و کارایی، جای خود را در بازار کشور پیدا کرده است.
معاونت علمی و فناوری، برای توسعه این بازار ثروتآفرین در تلاش است تا با حمایتهای مادی و معنوی خود زنجیره ارزش این حوزه را تکمیل و مسیر تجاریسازی این محصولات و خدمات را هموار کند.
انتهای پیام/۴۰۲۱
انتهای پیام/