دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معلمی در گفت‌وگو با آنا:

هشتمین هفته هنر انقلاب میزبان بیش از ۱۰۰۰ هنرمند بود/ نمی‌دانم چرا موسیقی «بازی تاج و تخت» در اختتامیه پخش شد!

دبیر هفته هنر انقلاب ۱۴۰۱ اعلام عنوان کرد در مجموع بیش از ۱۰۰۰ نفر در ضیافت‌های حوزه هنری به مناسبت این رویداد هنری شرکت کردند.
کد خبر : 652946
نشست رسانه ای هفته هنر انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، هشتمین دوره از هفته هنر انقلاب، شب گذشت در حوزه هنری به پایان رسید و در نهایت عبدالحمید قدیریان، هنرمند شناخته شده کشورمان در حوزه نقاشی و طراحی صحنه و لباس به عنوان چهره برگزیده هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ برگزیده شد. جایزه‌ای که در سال‌های گذشته به هنرمندانی همچون مرتضی سرهنگی، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‌کیا، وحید یامین‌پور، محسن روح‌الامین و... رسیده بود و امسال در دستان این هنرمند پیشکسوت قرار گرفت.


در این دوره از هفته هنر انقلاب، حوزه هنری برنامه‌های ویژه‌ای داشت و از یکشنبه ۲۱ فروردین تا جمعه به مدت ۶ شب، میزبان جمع کثیری از هنرمندان حوزه‌های مختلف بود. در شب اول اهالی سینما و تئاتر در ضیافت حوزه هنری شرکت کردن دو برگزیدگان این بخش معرفی شدند، شب دوم به نویسندگان و پژوهشگران انقلاب اختصاص داشت، در سومین شب این رویداد محوطه باز حوزه هنری میزبان محققان و راویان انقلاب و دفاع مقدس بود، چهارشنبه شب هنرمندان عرصه موسیقی و شعر انقلاب دور هم جمع شدند و شب پنجم به هنرهای تجسمی، عکاسی و معماری انقلاب اختصاص داشت. جمعه شب نیز اختتامیه این دوره از هفته هنر انقلاب بود که با حضور مجموع هنرمندان از رشته‌های مختلف هنری برگزار شد.


جمعه شب اختتامیه این رویداد نیز به پایان رسید و چهره برگزیده هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ تندیس و جایزه‌اش را از دستان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرد. اگرچه در این شب حضور اهالی سینما و تئاتر بسیار کمرنگ بود و تقریبا می‌توان گفت هیچکدام از چهره‌های مطرح هنر هفتم که در شب اول این رویداد در حوزه هنری حضور داشتند، در شب اختتامیه غایب بودند، شاید به این دلیل که می‌دانستند که امسال قرار نیست این جایزه به یک چهره سینمایی تعلق بگیرد.



هشتمین هفته هنر انقلاب میزبان بیش از ۱۰۰۰ هنرمند بود/ نمی‌دانم چرا موسیقی «بازی تاج و تخت» در اختتامیه پخش شد!
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار مدیران سازمان سینمایی و حوزه هنری و جمعی از برگزیدگان تندیس چهره سال هنر انقلاب در سال‌های مختلف



جشنی با حضور بیش از هزار هنرمند


البته نبود سینمایی‌ها تنها نکته اختتامیه نبود و به نظر می‌رسید خود برگزارکنندگان انتظار جمعیت بیشتری را داشتند، چون در بخش بزرگی از حیاط حوزه، میز و صندلی چیده بودند اما تعداد زیادی از این صندلی‌ها در طول مراسم خالی مانده بود. با تمام این تفاسیر اما هشتمین دوره هفته هنر انقلاب نیز به پایان رسید. رویدادی که باتوجه به حجم بزرگ برنامه‌هایش و توجه ویژه‌ای که به بخش‌های مختلف هنری و هنرمندان کوچک و بزرگ داشت، یکی از دوره‌های موفق این رویداد محسوب می‌شد. به بهانه پایان این دوره از هفته هنر انقلاب با مجدالدین معلمی، دبیر هفته هنر انقلاب ۱۴۰۱ به گفت‌وگو پرداختیم.


معلمی در ابتدای صحبت‌هایش در رابطه با برگزاری هفته هنر انقلاب در قالب ضیافت‌های افطار و دعوت از قشرهای مختلف هنری، عنوان کرد: ما امسال ما ماه رمضان را همزمان با هفته هنر انقلاب داشتیم و باید تدبیر می‌کردیم که برنامه‌مان هم به نوعی حال و هوای هفته هنر را داشته باشد هم بتوانیم ماه مبارک رمضان را گرامی بداریم و فضای آن را درک کنیم. به همین دلیل تصمیم بر این شد که از جمع متعددی از هنرمندان دعوت به عمل بیاید.


وی افزود: تقریبا در این مدت هر شب میزبان ۲۵۰ نفر از هنرمندان رشته‌های مخلتف بودیم و به نوعی می‌خواستیم فرصتی فراهم کنیم که این هنرمندان در سال جدید در حوزه دید و بازدیدی داشته باشند تا در حضور خودشان برگزیدگان رشته‌های تخصصی انتخاب شوند. با همین فرمول ما ماراتن ۶ شبه‌ای داشتیم که در شب اختتامیه با معرفی عبدالحمید قدیریان به عنوان چهره سال هنر انقلاب به پایان رسید.


دبیر هفته هنر انقلاب درخصوص پروسه انتخاب چهره‌های برگزیده هنری در سال ۱۴۰۰، بیان کرد: ما در طول سال رصد دائمی داریم و بر همین اساس نتایج هر سال را انتخاب می‌کنیم. هر رشته هنری یک هیئت علمی بین سه تا پنج نفره دارد و باتوجه به اینکه امسال بیست رشته داشتیم، ۶۰ تا ۷۰ نفر اعضای هیئت انتخاب اولیه‌مان را تشکیل می‌دادند. بعد از این مرحله نیز هیئت انتخاب دیگری بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفره داشتیم که همگی اعضای آکادمی هنر انقلاب بودند و در آنجا بین برگزیدگان مرحله اول رایگیری انجام شد و نفرات برگزیده انتخاب شدند. کارهای نهایی انتخاب چهره‌ها تقریبا از اوایل اسفند آغاز شد و چند وقت پیش که رایگیری‌ها به اتمام رسید، نفرات برگزیده هر رشته و چهره برگزیده سال نهایی شدند.




هشتمین هفته هنر انقلاب میزبان بیش از ۱۰۰۰ هنرمند بود/ نمی‌دانم چرا موسیقی «بازی تاج و تخت» در اختتامیه پخش شد!
رسالت بوذری مجری اختتامیه هفته دفاع مقدس در ۹ سال گذشته!



انتخاب عجیب موسیقی «بازی تاج و تخت»


در شب اختتامیه کلیپی از برگزیدگان چهره سال هنر انقلاب از سال ۹۳ تا به امروز به نمایش درآمد که نکته جالب این کلیپ حضور ثابت رسالت بوذری به عنوان مجری این مراسم بود. نکته‌ای که خود بوذری نیز پس از پخش کلیپ به آن اشاره کرد و گفت اتفاقی شده که هر سال او در اختتامیه این رویداد حضور داشته است! با این وجود معلمی دبیر این دوره از هفته هنر انقلاب از انتخاب مجدد این مجری برای رویداد امسال دفاع کرد و گفت: رسالت بوذری دست‌پرورده حوزه هنری است و نخستین اجراهایش را با این مجموعه شروع کرده و با فرهنگ و بوم مجموعه ما آشناست و می‌داند که چه می‌خواهیم. البته مجری‌های دیگر هم خوب هستند و ما همین امسال نیز از دیگران برای شب‌های مختلف این رویداد استفاده کردیم، ولی اینکه کسی به سبقه و تاریخچه افراد و کارهایی که کردند مسلط باشد، برای ما اولویت داشت و به همین دلیل رسالت بوذری را برای اجرای اختتامیه انتخاب کردیم.


پخش موسیقی سریال «بازی تاج و تخت» در زمان اهدای جایزه چهره برگزیده هنر انقلاب در سال گذشته هم از نکات حاشیه‌ای اختتامیه این رویداد بود که معاون هنری حوزه هنری در این رابطه اظهار کرد: این مسئله انتخابی بود که بچه‌های تیم اجرایی باید به آن پاسخ بدهند. احساس می‌کنم آن‌ها برای این لحظه خاص به دنبال موسیقی حماسی بودند و این قطعه را انتخاب کردند. اگرچه من هم دلیل این انتخاب را نمی‌دانم و باید از بچه‌ها بپرسم که چرا به سراغ موسیقی سریالی خارجی رفتند.


مجدالدین معلمی در پایان سخنانش درباره عملکرد کلی حوزه هنری در برگزاری این رویداد در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: امسال به واسطه اینکه توانستیم سطح بیشتری از مخاطب را درگیر فضای هفته هنر انقلاب کنیم، راضی بودیم ولی به دلیل اینکه در ماه رمضان بودیم، نتوانستیم فعالیت‌های میدانی مورد نظرمان را شکل بدهیم و از آن نظر راضی بودیم. احساسم این بود که می‌شد در فضاهای عمومی شهر، از دانشگاه‌ها و تالارهای مختلف استفاده کنیم، همانطور که تلاش کردیم و از ظرفیت‌های دانشگاهی مثل دانشگاه سوره و دانشگاه صداوسیما استفاده‌هایی کردیم ولی با این وجود حس می‌کنم از نظر میدانی نسبت به سال‌های قبل، متفاوت بودیم و جای کار بیشتری داشتیم.


انتهای پیام/۴۱۷۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب