اشتغال دانشجویان در کشوقوس دانشگاهیان و صنعت/ گره کارآفرینی به دست چهکسی باز میشود؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا _ فاطمه بحیرائی، امروزه با توجه به نیازهای کشور کارآفرینی به یک امر مهم در ایجاد اشتغالزایی و ثروتآفرینی تبدیل شده است. در این راستا دانشگاهها و مراکز آموزشی باید با ارتباط مستمر و مؤثر با صنایع مختلف در راستای رفع نیازهای بازار کار به پیش روند و دانشآموختگانی را تحویل جامعه دهند که با داشتن مهارتهای لازم در صنعت مشغول به فعالیت شوند. افزایش مهارتهای شغلی دانشجویان با هدف اشتغالپذیری آنها دنبال میشود، تا بتوانند با علم و دانشی که کسب کردهاند بعد از فارغالتحصیلی، کسب و کار جدیدی راهاندازی کنند. توجه به اهمیت مهارتآموزی دانشجویان در راستای رفع نیازهای روز جامعه و ارتباط موثر با صنایع مختلف نقش مهمی دارد.
در این مسیر باید به این نکته نیز توجه داشت که کارآمدسازی نظام آموزش عالی در تلفیق با واژه کارآفرینی معنا مییابد، و این امر منوط به اتخاذ سیاستهای منطبق بر واقعیتهای جامعه و سازگار با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قانونی و تکنولوژیکی کشور است و با هدف تقویت انگیزه پیشرفت در دانشجویان و افزایش روحیه کارآفرینی، دانشآموختگان را به سمت کارآفرینی سوق خواهد داد.
آینده دانشگاهها در کشور بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، از آنِ دانشگاههای جامعهمحور و کارآفرین است، در این سند، تلاش شده تا با بیان دلایل و روند تحولات، بر لزوم بازنگری در نظامهای اجرایی و ارتباط سیاستها با نیازهای امروز تأکید شود چراکه کارآمدسازی نظام آموزش عالی منوط به اتخاذ سیاستهای منطبقبر واقعیتهای جامعه با هدف سوق دانشآموختگان به سمت کارآفرینی است. کمتر از پنج درصد صنایع، برای گذراندن دروس عملی در واحدهای خود، با دانشجویان همکاری میکنند، بنابراین با این شرایط نمیتوان شاهد تحولی در دانشگاهها و فارغالتحصیلان آن بود
محمود فتوحی فیروزآبادی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در راستای تبدیل دانشگاه کارآفرین به ثروت آفرین به این امر اشاره میکند که «اگر صنایع با مراکز علمی ارتباط مستقیم برقرار کنند شاهد دانشگاه ثروتآفرین خواهیم بود، زیرا نیازمند این هستیم تا علم را وارد صنعت کرده و نتایج آن را برای مردم مشخص کنیم.»
بیشتر بخوانید:
- کارآفرینی و حل مشکلات کشور از اهداف کلان دانشگاه آزاد اسلامی است
- نهادینهسازی فرهنگ کارآفرینی بین دانشجویان
فاصله دانشگاههای سطح یک کشور از دانشگاه کارآفرین
غلامرضا گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) به خبرنگار آنا از عدم وجود نگاه کارآفرینی در دانشگاهها میگوید و ادامه میدهد: «در مراکز آموزشی فاصله با کارآفرینی بسیار متفاوت است. بعضی از دانشگاهها واقعاً سیستمی کار میکنند و برخی دیگر تاکنون در مسیر کارآفرینی اصلا حرکت نکردهاند. در کل به نظر میرسد دانشگاهها و مراکز آموزشی با مفهوم نگاه سیستمی و کارآفرینی فاصله زیادی دارند.» فاصله دانشگاههای سطح یک کشور از دانشگاه کارآفرین بسیار زیاد و نگاه به داخل، ضعیف است
سیدمحمدحسین کریمیان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتیامیرکبیر نیز هم عقیده با مطالب ذکر شده از سوی گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتوگو با آنا به این امر اشاره میکند که «فاصله دانشگاههای سطح یک کشور از دانشگاه کارآفرین بسیار زیاد و نگاه به داخل، ضعیف است. نظام آموزشی و دانشجو در کشور ما، به لحاظ علمی و تئوریک قوی بوده، اما به لحاظ آموزش کاربردی اصول فنی و مهندسی، ضعیف است و دانشجو عملاً توانایی پیادهسازی مباحثی که آموخته را ندارد. لازمه تحقق این امر و پرورش مهارتهای فنی و حرفهای، ارتباط مستمر دانشجویان با شرکتهای دانشبنیانی است که با استفاده از امکانات دانشگاهها رشد کردهاند.»
بیشتر بخوانید:
چگونگی تحول از دانشگاه پژوهشمحور به دانشگاه کارآفرین
عبدالحمید نقرهکار، عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه باید اقدامات جدی در راستای اصلاح سرفصل و محتوای دروس معماری و شهرسازی مبتنیبر هویت «اسلامی-ایرانی» صورت گیرد، به خبرنگار آنا میگوید: «امروزه متأسفانه دانشجویان ما تمام مقاطع تحصیلی را پشت میز و بهصورت نظری میگذرانند و در هنگام فارغالتحصیلی تفاوت ماسه مناسب و نامناسب بتنریزی و جوشکاری مناسب و نامناسب را تشخیص نمیدهند، از بُعد محتوایی نیز متأسفانه تفاوت خلاقیت اصیل و بدعت نامناسب و نامطلوب را نمیشناسند، تفاوت کاربرد هندسه در طراحی معماری و آرایههای مثبت و منفی و معناگرایی در هنر معماری را اغلب آموزش ندیدهاند، چراکه کمتر از پنج درصد صنایع، برای گذراندن دروس عملی در واحدهای خود، با دانشجویان همکاری میکنند، بنابراین با این شرایط نمیتوان شاهد تحولی در دانشگاهها و فارغالتحصیلان آن بود.»
گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) علاوهبر مطالب فوق به این مقوله نیز اشاره میکند که «نکته دیگر تربیت اساتید و اعضای هیئتهای علمی است. برخی از آنها با نگاه تکساحتی حرکت میکنند، یعنی آموزشمحور یا پژوهشمحور هستند. دانشجو مؤلفه بعدی است که باید بداند از دانشگاه و آینده شغلی خود چه میخواهد.»
شرایط اقتصادی ایران، امکان تحول دانشگاه پژوهش محور به کارآفرین را میسر میسازد؟
سیدمحمدحسین کریمیان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتیامیرکبیر در رابطه با شرایط اقتصادی کشور و تاثیر آن بر کارآفرینی دانشگاهها بیان میکند: «در حال حاضر تخصیص بودجه از سوی دولت برای انجام طرحهای کاربردی و آموزشی اعم از آزمایشگاهها و کارگاهها برای این بخشها صفر است و بدون هیچ هزینه کردی برای دانشجویان رشتههای فنی و مهندسی انتظار ساخت فضاپیما، موشک قارهپیما و غیره امکانپذیر نیست.»
وحید ضرغامی، معاونت مرکز تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این راستا به خبرنگار آنا میگوید: «شرایط اقتصادی کشور بیارتباط با امکان تحول دانشگاه پژوهشمحور به کارآفرین نیست و بدیهی است که شاخص کلان اقتصادی، بر تحولات در دانشگاهها نیز تأثیرگذار است، اما با وجود تحریمهای ظالمانه، افراد توانمند با راهحلهای فناورانه و افزایش تولید، تهدید را به فرصتی برای دانشگاهها تبدیل کردهاند.» تخصیص بودجه از سوی دولت برای انجام طرحهای کاربردی و آموزشی اعم از آزمایشگاهها و کارگاهها صفر است
بنابراین همانطور که در گفتوگو با جامعه دانشگاهی به آن اشاره میشود فاکتورهای تحول در دانشگاهها؛ تعامل سازنده صنعت و دانشگاه، اصلاح سرفصلها مبتنی بر هویت «اسلامی-ایرانی» و سیاستگذاری نظام آموزشی در راستای کارآفرینی، است. به این معنا که آموزش در دانشگاهها باید در راستای حوزه کارآفرینی باشد، اساتید و اعضای هیئتهای علمی نیز با توجه به توانمندی این حوزه پیش روند و تحقیقات پژوهشی هم باید به این هدف مهم کمک کند. در کل دانشگاه سیستمی است که همه مؤلفههای آن باید به همدیگر کمک کرده تا در راستای هدفی مشخص پیش بروند.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/