دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس اتاق بازرگانی ایران: قرارداد جدید پژو محکم‌تر از قبل شده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: حدود یک سوم مجموعه قراردادها در سفر به فرانسه و ایتالیا با بخش خصوصی منعقد شده است.
کد خبر : 64852

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محسن جلال‌پور در نشست خبری تشریح دستاوردهای سفر فعالان بخش خصوصی به همراه رئیس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه عنوان کرد: در این سه سفر سه هدف اصلی را دنبال کردیم که یکی از آنها نشان دادن توان و ظرفیت بخش خصوصی و بالا بردن تصویر این بخش در میان کشورهای اروپایی بود زیرا در گذشته با سوء تدبیرهای داخلی و هجمه رسانه‌های صهیونیستی دیدگاه نادرستی در ذهن اروپاییان از ایران شکل گرفته بود.


وی ادامه داد: با اعتمادی که دولت به بخش خصوصی کرد این بخش نشان داد به بلوغی رسیده که توان پاسخ دادن به این اعتماد را داشته باشد.


جلال‌پور تاکید کرد: هدف دیگر ما از این سفر زمینه‌سازی برای وصل کردن ایران به کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا و فرانسه بود تا بتوانیم بسیاری از مشکلات از جمله مسائل بانکی و بیمه‌ای را برطرف کنیم.


وی بیان کرد: از ابتدای مذاکرات اعلام کردیم به هیچ وجه قصد ما خرید صرف کالا نیست و بخش خصوصی ما با نگاه ملی داخلی وارد این تعاملات شده است.


جلال‌پور با بیان اینکه دوران توسعه دولتی و محور بودن نفت تمام شده است، تصریح کرد: باید تصدی‌گری دولت در بخش‌های مختلف را کم کنیم اما این امر نیاز به زمان زیادی دارد و حضور بنگاه‌ها در این زمینه می‌تواند به کار سرعت بخشد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: قبل از سفر به ایتالیا و فرانسه کارهای مطالعاتی زیادی انجام‌شده که اولویت‌های همکاری با ایتالیا و فرانسه و نقاط ضعف و قوت طرفین بررسی شود و بر مبنای آن از فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های مورد نیاز با شرایط مشخص دعوت شد.


وی همچنین در رابطه با 18 تفاهم‌نامه امضا شده در این سفرها عنوان کرد: آنچه در ایتالیا اتفاق افتاده است این است که مجموعا 18 سند و 10 تفاهم‌نامه میان وزارتخانه‌های دو کشور به امضا رسید و 8 قراداد عملیاتی شد که از میان این 8 قرارداد سه قرارداد مربوط به بخش خصوصی و 5 قرار مربوط به بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی بود.


وی در واکنش به دیدگاه برخی افراد مبنی‌بر اینکه ممکن است مجموع قراردادها با ایتالیا و فرانسه به نفع طرف اروپایی باشد، تصریح کرد: آنچه در دوران جدید اتفاق خواهد افتاد با نگاه برنامه‌ریزی، کار مشارکتی، درازمدت و سرمایه‌گذاری مشترک با هدف تولید و صادرات خواهد بود.


جلال‌پور به قرارداد ایران با شرکت پژو اشاره کرد و گفت: در دوران تحریم متوجه شدیم که قرارداد ما با پژو محکم نبود و امروز قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با هدف تولید و به شرط 30 درصد صادرات امضا شده است که محکم‌تر است در صورت بروز مشکلات دو طرف متضرر خواهند شد.


وی به بحث خرید هواپیما از شرکت ایرباس فرانسه اشاره و اظهار کرد: پیش از این سالانه میلیاردها دلار به کشورهای همسایه می‌دادیم تا از خطوط هوایی استفاده کنیم اما امروز بدون اینکه یک دلار هزینه کنیم با استفاده از گردش مالی حمل ونقل هوایی و استفاده از فاینانس خارجی توانستیم هواپیماهای نو خریداری کنیم که ساخت قطعات و اورهال کردن هواپیماها هم در قراردادها مدنظر قرار داده شده است.


جلال‌پور اضافه کرد: اکنون ایران با استفاده از فضای هوایی درآمدزایی و از رفتن ثروت کشور به جیب کشورهای دیگر جلوگیری می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته