دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1394 - 15:17

دقیق‌ترین ویدئو روگذر ناسا از سرس + ویدئو

اخیرا آژانس فضایی ناسا ویدئوی نادری از تصاویر فضاپیمای اکتشافی سپیده‌دم منتشر کرده است که یافته‌های جنجالی سیاره کوتوله سرس را به قاب تصویر می‌کشد.
کد خبر : 64804

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، در ماه دسامبر، فضاپیمای «Dawn» ناسا به نزدیک‌ترین مسافت ممکن به سطح سرس، بزرگترین جرم آسمانی در کمربند سیارک‌ها، رسید. آژانس فضایی با کمک آزمایشگاه پیشرانی جت خود، جامع‌ترین تور ویدئویی را از پایین‌ترین مدار نقشه‌برداری این فضاپیما منتشر کرده است.


سرس (Ceres) نخستین سیاره کوتوله کشف‌شده و بزرگ‌ترین سیارک در کمربند سیارکی و سامانه خورشیدی است که جوزپه پیاتسی آن را در ۱ ژانویه ۱۸۰۱ کشف کرد.


کمربند سیارک‌ها منطقه‌ای در منظومه خورشیدی است که حدودا در میان مدارهای مریخ و مشتری واقع شده‌ است. در این منطقه تعداد بسیار زیادی اجرام فضایی با شکل‌های نامنظم قرار گرفته‌اند که سیارک نامیده می‌شوند. در حدود نیمی از جرم کمربند سیارک‌ها را چهار سیارک بزرگ تشکیل می‌دهند که سرس یکی از آنهاست.


فضاپیمای «Dawn» یا «سپیده‌دم» از این سیاره کوتوله یافته‌های جالبی مانند کوه براق هرم شکلی به نام «کوهستان آهونا» و مجموعه‌ای از نقاط روشن جالب توجه که تصور می‌شود نمک بازتابنده باشد، در دهانه بزرگی به نام «Occator»به همراه داشته است.


این ویدئو شامل تصاویر گرفته‌شده از فضاپیمای سیپده‌دم است که ناسا با افزایش رنگ برای نشان دادن تفاوت‌های ظریف بین سطوح مواد آن تلاش کرده است. مناطقی که با رنگ قهوه‌ای نشان داده می‌شوند غنی از مواد معدنی هستند که در خاک رس دیده می‌شود. مناطق آبی، نواحی دارای چاله و شکاف را نشان می‌دهد و مناطق روشن به احتمال زیاد رسوبات نمک هستند.


این ویدئو علاوه بر نشان دادن نقاط روشن در دهانه «Occator» و کوهستان آهونا، نمایی از دهانه‌های «Ikapati» و «Haulani» به تصویر می‌کشد.


مترجم: هانا حیدری


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: ناسا
ارسال نظر
قالیشویی ادیب