دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 فروردين 1401 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

تلاش پارک علم و فناوری گیلان برای هم‌افزایی میان شرکت‌های خلاق

پارک علم و فناوری گیلان یکی از مجموعه‌های اجتماعی است و هدف اصلی آن توسعه نوآوری‌های دانش‌محور است.
کد خبر : 647247
پارک علم و فناوری گیلان



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، پارک علم و فناوری گیلان از سازمان‌ها و مجموعه‌های تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. مجوز این پارک در شهریور ۱۳۸۱ صادر گردیده است. مسئولان پارک علم و فناوری گیلان با تأمین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، تصویب اساس‌نامه و تشکیل شورای تخصصی مرکز رشد در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را بسیار جدی آغاز کردند.


پارک‌های علم و فناوری یکی از مجموعه‌های اجتماعی است که هدف اصلی این مجموعه توسعه نوآوری‌های دانش‌محور و همچنین حمایت از ایده‌های نوین است. این مجموعه با حمایت از محصولات و فناوری‌های تولید شده موجب شکوفایی و توسعه موسسات و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. پارک علم و فناوری نقش بسیار زیادی در گسترش اقتصاد جهان دارد و بستر لازم را برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در بازارهای جهانی مهیا می‌کند.




بیشتر بخوانید:


حقوق مالکیت فکری محصولات دانش‌بنیان و خلاق با کمک مجلس محقق می‌شود/ گردش مالی ۱۸۰ هزار میلیارد دلاری زیست‌بوم نوآوری


۹ شرکت برتر پارک فناوری پردیس در سال ۹۹ معرفی شدند




تلاش پارک علم و فناوری گیلان برای هم‌افزایی میان شرکت‌های خلاق


ایمان قربانی، مدیر مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری گیلان در این خصوص به آنا می‌گوید؛ «مرکز نوآوری صنایع خلاق در سال ۱۴۰۰ توانست مجوز نوآوری در حوزه صنایع خلاق را از معاونت علمی ریاست جمهوری اخذ کند. در ساختمان پارک علم و فناوری گیلان که مرکز نوآوری صنایع خلاق است، در حال حاضر حدود ۲۰ شرکت مستقر هستند که توانستیم تقریباً برای بیش از نصف این شرکت‌ها مجوز شرکت خلاق را از معاونت علمی کسب کنیم تا بتوانند از خدمات و مزایای شرکت‌های خلاق بهره‌مند شوند.»


به گفته وی؛ «پارک علم و فناوری گیلان یکی از نهادهای حمایتی است و کار این پارک حمایت از شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری گیلان است. این حمایت می‌تواند حمایت مادی و همچنین از جنس حمایت معنوی باشد. بحث حمایت مالی که وضعیت‌ مشخصی دارد. بحث حمایت معنوی شامل برگزاری دوره‌های آموزشی، ورک‌شاپ‌ها و کارگاه‌های آموزشی است. همچنین معرفی شرکت‌های فناور به سرمایه‌گذار یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری از حمایت‌های معنوی به شمار می‌آید. کمک به حضور در نمایشگاه‌های ملی نیز بسیار اهمیت دارد. سال ۱۴۰۰ برای حضور شرکت‌های تحت پوشش پارک علم و فناوری گیلان در دو نمایشگاه اقدام کردیم. یکی از آن‌ها نمایشگاه تلکام بود که متأسفانه به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا برگزار نشد، اما در نمایشگاه هفته پژوهش، فناوری و فن‌بازار کشور شرکت کردیم و این نمایشگاه‌ها به‌خوبی برگزار شد.»




بیشتر بخوانید:


افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات از زیست‌بوم نوآوری


توسعه زیست‌بوم نوآوری یک امر فرهنگی است/ خانه‌های خلاق می‌توانند فرهنگ را تغییر دهند




قربانی بیان می‌کند؛ «به نظرم در حوزه صنایع خلاق در گیلان جهش بسیار فوق‌العاده‌ای نسبت به سال ۱۳۹۹ داشتیم. تا سال قبل تعداد شرکت‌های خلاق گیلان کمتر از انگشتان یک دست بود، اما اکنون بیش از ۲۰ شرکت خلاق داریم که در حال حاضر فعالیت خود را ب صورت حرفه‌ای و جدی آغاز کرده‌اند. ادبیات صنایع خلاق در گیلان به آن صورت جا نیافتاده بود و ما توانستیم این ادبیات را در اکوسیستم صنایع خلاق توسعه دهیم و جایی برای آن باز کنیم، به‌صورتی که تقریباً هر ماه یک شرکت خلاق راه‌اندازی کرده‌ایم، یعنی یک شرکتی که بتواند مجوز رتبه خلاق را از معاونت علمی ریاست جمهوری کسب کند. ما در این پارک تمام تلاش خود را انجام دادیم تا این شرکت‌های خلاق نوپا از حمایت‌هایی که شامل شرکت‌های خلاق می‌شود و تقریباً مشابه حمایت‌های شامل حال شرکت‌های دانش‌بنیان است، برخوردار شوند.»


وی می‌گوید؛ «قطعاً برنامه پارک علم و فناوری گیلان برای سال آینده نگاه توسعه‌ای است. در همین ساختمانی که مستقر هستیم یک هزار متر فضای مسقف داریم که ۲۰ شرکت در این فضا مستقر هستند. قطعاً سال ۱۴۰۱باید سعی کنیم فضای استقرار شرکت‌های خلاق را افزایش دهیم و به دنبال تهیه فضا برای شرکت‌ها باشیم. انرژی و هم‌افزایی را بین شرکت‌های خلاق تا جایی که می‌توانیم افزایش دهیم. تعداد شرکت‌های خلاق را از نظر کمّی تا حد قابل قبولی برسانیم که با توجه به نگاهی که به استان گیلان است حداقل بتوانیم جزء پنج استان اول از این نظر در کشور قرار بگیریم. در حال حاضر از نظر تعداد شرکت‌های خلاق دارای رتبه دهم یا یازدهم در کشور هستیم. بحث بعدی تنظیم جدول برگزاری رویدادها و کارگاه‌های آموزشی است که با برگزاری رویدادهایی در حوزه جذب سرمایه‌گذار برای شرکت‌های خلاق و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، از این شرکت‌ها حمایت کرده و آن‌ها را در مسیر رشد و شکوفایی قرار دهیم.»


انتهای پیام/۳۰۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب