دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1400 - 15:44

تمرینات ورزشی وزنه‌ای خواب را بهبود می‌بخشد

انجام تمرینات ورزشی با وزنه بیشتر از تمرینات هوازی به بهبود خواب کمک می‌کند.
کد خبر : 645406
ورزش



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از نیواطلس، گنجاندن فعالیت فیزیکی به سبک زندگی می‌تواند به بهبود خواب کمک کند حال سوال اینجاست که چه نوع ورزشی برای استراحت شبانه مفید است. نتایج اولیه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد وزرش‌های مقاومتی مانند وزنه‌برداری می‌تواند کیفیت و طول مدت خواب را بهبود ببخشد. این پژوهش که به دست محققان دانشگاه ایالتی آیووا انجام شده هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط میان ورزش، خواب و سلامت قلبی طراحی شده است.


نتایج تحقیقات قبلی حاکی از ارتباط قوی میان عادات بدخوابی، کلسترول بالا، افزایش خطر سکته مغزی و افزایش خطر بیماری‌های قبلی است. بنابراین محققان در مطالعه جدید به دنبال پیدا کردن بهترین نوع ورزش برای کاهش این خطرات بودند. خواب کافی به خصوص خواب با کیفیت بالا برای سلامت کلی بدن به ویژه سلامت قلب و عروق مهم است.


اغلب برای بهبود خواب انجام فعالیت‌های هوازی توصیه می‌شود اما اطلاعات زیادی در خصوص تاثیر انجام تمرینات مقاومتی بر خواب وجود ندارد. گروه تحقیقاتی ۳۸۶ فرد بالغ دارای اضافه وزن که فعالیت بدنی نداشتند و از فشار خون بالا رنج می‌برند را به سه گروه تقسیم کردند. یک گروه ورزش هوازی و یک گروه ورزش مقاومتی انجام دادند. گروه سوم به عنوان گروه کنترل هیچ ورزشی انجام ندادند. جلسان تمرین ورزش سه بار در هفته و هر بار ۶۰ دقیقه بود و طی ۱۲ ماه انجام شد.


ارزیابی‌های انجام شده در ابتدا و انتهای مطالعه شامل کیفیت خواب، مدت زمان خواب، تاخیر در خواب، اختلالات خواب و کارایی خواب می‌شدند. ۳۵ درصد داوطلبان در ابتدای مطالعه خوابی با کیفیت پایین داشتند و ۴۲ درصد نیز هفت ساعت خواب توصیه شده را نداشتند. طبق ارزیابی‌ها در پایان این مطالعه، افراد در گروه هوازی ۲۳ دقیقه افزایش در مدت زمان خواب را تجربه کرده‌اند.


داوطلبان در گروه ورزش‌های مقاومتی ۴۰ دقیقه افزایش در مدت خواب داشتند. همچنین کارایی خواب در گروه وزرش مقاونتی افزایش داشته اما چنین اتفاقی در گروه تمرین هوازی نیفتاد. تاخیر در خواب نیز در گروه ورزش مقاومتی به طور متوسط سه دقیقه کاهش داشت.


انتهای پیام/۴۰۲۱



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته