منع واردات ریزپرندهها بازار قاچاقچیان را رونق داد/ اتحادیه تخصصی صنف پهپاد مشکلات پژوهشگران را پایان میدهد
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا؛ هانیه حیدری- حوزه بدون سرنشینها خصوصا پهپادها، از جمله فناوریهای نوظهور دنیاست که اکنون با چالشهای زیادی مواجه است. در ایران هنوز این نوع فناوریها برای نهادهای امنیتی و هواپیمایی آشنا نیست. همچنین ساز و کارهای پیشین هواپیماهای سرنشین دار نیز کمکی به ساماندهی حوزه پهپادها نمیکند زیرا این پرندهها نه از فرودگاه پرواز میکنند و نه مالکشان داخل آنها نشسته است. همچنین به راحتی نیز نمیتوان آنها را رهگیری کرد.
حامد سعیدی، مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی سامانه های هوشمند بدون سرنشین، دبیر کارگروه پهپاد اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران، عضو کارگروه پهپاد ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته و عضو هیات موسس اتحادیه هوافضا در این خصوص به خبرگزاری آنا میگوید: طی 7 الی 8 سال اخیر کوادکوپترها ((Quadcopter و رباتهای پرنده مولتی روتور(Multirotor) یا عمود پروازها در دنیا توسعه پیدا کردهاند. اکنون بیش از 3 میلیون دستگاه در سازمانهای هواپیمایی دنیا رجیستر شدهاند. در سازمان هواپیمایی و نهادهای ذی ربط ایران نیز اکنون بیش از 22 هزار و پانصد کاربر فعال شاغل در حوزه پهپادها و کوادکوپترها وجود دارد که اغلب در حوزههای فیلم برداری، عکاسی، نقشه برداری، سم پاشی، امداد و نجات و معدن فعال هستند.
اکنون توسعه این ریز پرندهها چالشهای زیادی را برای دستگاههای نظارتی و امنیتی ایجاد کرده است. یکی از دغدغههای اصلی این نهادهای امنیتی، ورود این کوادکوپترها به حریمهای فرودگاهی و برخورد و تصادف آنها با یک وسیله بدون سرنشین، هلی کوپتر اورژانس، هواپیمای مسافربری یا یک جنگنده است. از سوی دیگر ورود کوادکوپتر به حریم خصوصی از دیگر مسایل امنیتی است. کوادکوپترها به راحتی میتوانند در آسمان و حریم خصوصی و مناطق امن و حفاظت شده، مناطقی که ماهیتها نباید فاش شوند، پلاژها، استخرها و .... رفت و آمد و فیلم برداری کنند.
دغدغه دیگر مربوط به بحث افشای اطلاعات و مسایل محرمانه و حساس است. در گذشته برای جاسوسی و کسب اطلاعات، افرادی به مجموعهای فرستاده میشدند یا اطلاعات محرمانه از طریق تصاویر ماهوارهای گردآوری میشد؛ تصاویری که رزولوشن خیلی بالایی نداشت اما اکنون یک ریز پرندهها میتوانند با نفوذ به یک پالایشگاه، نیروگاه یا سایت نظامی و هستهای، یک سری اطلاعات کسب کنند و به مناطق حساس، آسیب برسانند. در حال حاضر نیز شاهد دغدغههای تروریستی و خطرساز فراوانی در گوشه و جهان دنیا هستیم. در ایران نیز مشاهده کردیم برای تروریست ها برای ترور شهید فخری زاده از یک ربات تیرانداز کنترل از راه دور استفاده کرده بودند. اتفاقهایی هم که در حوزههای هستهای ایران رخ داد این گمانه زنیها را به وجود آورد که مواد منجره توسط کوادکوپترها حمل شدهاند.
پژوهشگران محلی برای آزمایش پروازشان ندارند
سعیدی میگوید: اکنون به تناسب این دغدغهها، نهادهای انتظامی و امنیتی، محدودیتهای زیادی ایجاد کردهاند. این مساله باعث شده تا فعالان قانونی، پژوهشگران، محققان و کاربران و خدمات دهندگان پهپادها در حال حاضر با چالشهای زیادی مواجه شوند. شهرهای بزرگ باید چند زمین پرواز و شهرهای کوچک حداقل یک زمین پرواز مجاز برای کاربران داشته باشند تا این افراد برای انجام تمرین، تست پرواز پرنده و انجام کارهای تحقیقاتی، آموزشی و حتی تفریحی به آنجا بروند؛ متاسفانه اکنون در اکثر شهرها و در تهران حداقل 40 تا 50 کیلومتر، هیچ سایت پرواز مجاز و مناسبی وجود ندارد، در حالی که 10 سال پیش با وجود اینکه میزان تیم پروازی و پهپادی کشور انگشت شمار بود اما حداقل 5 تا باند و سایت پرواز مناسب وجود داشت. اکنون از 20 هزار تیم حداقل 2 تا 3 هزار تیم در تهران و استان تهران فعال هستند. این افراد محلی برای آزمایش پروازشان ندارند. حتی اگر در بیابان هم بروند، پرندهشان توقیف میشود.
همچنین اتحادیه تخصصی ویژه پهپادها درکشور وجود ندارد؛ اگر چنین اتحادیهای در کشور ایجاد شود بسیاری از مشکلات و مسایل کسبوکارها، پروانههای صنفی این واحدها رفع خواهد شد. اکنون 200 تا 300 واحد صنفی، تعمیرکار و فروشنده پهپاد با چالش مجوز مواجه هستند. کسب و کارشان هربار تهدید میشود. امکان توقیف یا پلمپ مغازهشان وجود دارد زیرا صنف مرتبط به آنها در اصناف وجود ندارد. یکی از آنها پروانهاش را از صنف اسباب بازی و دیگری از لوازم الکترونیکی گرفته است. در حالی که در قانون تعریف شده همه این افراد باید در اتحادیه پهپاد و تحت نظارت دستگاههای امنیتی قرار بگیرند.
تخلفات بازار ریزپرندهها افزایش یافته است
سعیدی میگوید: هم اکنون در دنیا شرکتی سازنده و صادرکننده کوادکوپتر و ریز پرندهها به کل جهان است. متاسفانه اخیرا واردات این ریزپرندهها ممنوع شده است در حالی که برخی از شرکتها نمایندگی داشتند و سالها کار پشتیبانی در ایران را انجام میدادند. در این کلاس پرنده، نمونه داخلی نیز وجود ندارد که رقابتی انجام دهند. ممنوعیت واردات قانونی باعث شده تا بازار قاچاقچیان تقویت شود. پیش از واردات این کالاها آزاد نبود، واحدهای قانونمند این کالاها را وارد میکردند و با نظارت دستگاههای امنیتی این دستگاهها فروخته و مالک نیز احراز هویت میشد. افرادی که این کالاها را میخریدند نیز از قوانین مطلع بودند. اکنون این دستگاه ها توسط قاچاقچیان به صورت زیرزمینی به فروش میرسد و به شدت تخلفات افزایش یافته است.
این محدودیتها تنها مختص حوزه تخصصی ما نیست اما آثار آن در این حوزه بسیار بحرانیتر است.شرکتهای دانش بنیان و فعالی که قانونی کار میکردند، مجوز امنیتی و وارداتی داشتند، اکنون کارشان به ورشکستگی کشیده شده و بازار قاچاقچیان رونق پیدا کرده است. بارها برای این مطالبه کمپین ایجاد کرده و در رسانهها اطلاع رسانی کردهایم. چندین بار دستورالعملها و شیوه نامههایی نیز از سوی سازمان هواپیمایی کشور ابلاغ شده که آخرین آنها CAD9060 است که امسال ابلاغ شد. این دستورالعمل ویژگیهای بیشتری نسبت به دستورالعملهای قبلی دارد.
تاکنون 165 شرکت فعال پهپادی در کشور از اتحادیههای مختلف و نهادهای نظارتی مجوز گرفتهاند. کمتر از 5 شرکت هستند که براساس دستورالعملهای جدید مجوز دریافت کردهاند. در حالی که طبق قانون، اشخاص باید ذیل شرکتها فعالیت کنند. فعالیتهای خدماتی و نظارتی اشخاص و کاربری پهپاد فقط ذیل شرکتها و در قانون مجاز شناخته شده است. در این شرایط حداقل باید به تعداد استانها حتی در استانهای پر جمعیت بیش از یک شرکت و در استان های کم جمعیت، حداقل یک شرکت تاییده شده از سوی سازمان هواپیمایی کشور وجود داشته باشد.
حداقل باید 50 تا شرکت از 165 شرکت پهپادی استانی، تایید سازمان هواپیمای کشور را بگیرند و افراد ملزم شوند ذیل این شرکتها فعالیت کنند. چگونه میتوانیم این افراد را مجبور کنیم ذیل شرکتی فعالیت کنند که اصلا در استان وجود ندارند از اینرو از نهادهای حاکمیتی خواهشمندیم هنگام تصویب مقررات، زیرساختهای آن را نیز به وجود بیاورند. ابلاغ دستور العمل بهروی کاغذ بدون در نظر گرفتن زیرساختها، نتیجه و معنایی به همراه ندارد. امیدواریم فرایندهای مجوزدهی سازمان هواپیمایی کشور با مدیران جدید سازمان هواپیمایی کشور، هرچه زودتر تسریع پیدا کند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/