ضرورت تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق عباسی شاهکوه که در نشست تخصصی «طراحی و تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات» اظهار کرد: نیم بها بودن تعرفه ترافیک داخلی برای تولیدکنندگانی که محتوای کمحجمی دارند و یا استارتآپهایی که در حال شکلگیری هستند، مناسب است؛ اما باید با تغییر روشها یا اختیاری کردن تعرفه ترجیحی، مقررات را برای تولیدکنندگان دادههای حجیم اصلاح کنیم.
رئیس رگولاتوری بیان کرد: تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات فراتر از موضوع تعرفه پهنای باند داخلی و بینالملل است و تعرفه صرفاً یکی از اجزای آن است و این موضوع را باید از سه منظر استفادهکننده، اپراتور و تولیدکننده محتوا بررسی کرد.
وی ادامه داد: باید مدلی را تدوین کنیم که استفادهکنندگان، که از همه ذینفعان مهمتر هستند، خدمات با کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه دریافت کنند؛ شاخص قیمتگذاری مقرون به صرفه خدمات نیز در سند کلان شبکه ملی اطلاعات پیشبینی شده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در چرخه ارائه خدمات، اپراتورها باید سرمایهگذاری کرده و شبکهشان را توسعه داده و به نحو مناسب نگهداری کنند و تکنولوژیهایشان را ارتقاء دهند تا بتوانند خدمات با کیفیت و پایدار را ارائه کنند.
عباسی شاهکوه تأکید کرد: اپراتورها و سرمایهگذاران باید انگیزه لازم برای سرمایهگذاری را داشته باشند و علاوه بر قدرت سرمایهگذاری، سودآوری سرمایه نیز باید مدنظر قرار گیرد. چرا که در این چرخه، اگر سرمایهگذار، سود کافی به دست نیاورد، انگیزه سرمایهگذاری نخواهد داشت و در پی آن اپراتور نمیتواند شبکه خود را برای ارائه کیفیت مناسب، توسعه و ارتقاء دهد و در صورتی که کیفیت مناسب نباشد، حتی اگر قیمت خدمت ارزان باشد، مردم ناراضی خواهند بود.
وی با تأکید بر اینکه باید در تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات به همه اجزای این چرخه دقت شود گفت: چند سال پیش، تعیین تعرفه نیمبها برای ترافیک داخلی به منظور حمایت از محتوای داخلی از سوی مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز مصوبهای را تدوین کرد تا این موضوع اجرایی شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در آغاز کار، اجرای این موضوع و نظارت بر تفکیک ترافیک داخلی و بینالملل و محاسبه هزینه آن بسیار مشکل بود که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات انجام شد.
وی تاکید کرد: این موضوع در واقعیت برای برخی از دارندگان محتوا، بهویژه کسانی که در آغاز فعالیتشان هستند، انگیزهای برای رشد کارشان بود و اثرات مثبتی هم داشت. ولی در حال حاضر این مصوبه برای برخی فعالان مانند VODها که محتوای حجیم و مصرف ترافیک بالایی دارند، از نظر جذابیت برای سرمایهگذاری و تولید محتوا مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی درباره تجربه مدیریت این موضوع در سایر کشورها گفت: در کشورهای دیگر نیز وارد تعرفه ترافیک نشده و قیمت یکسانی برای همه در نظر گرفته میشود و تولیدکننده محتوا و اپراتور ارائهدهنده خدمت در تعامل با یکدیگر در قالب اسپانسر دیتا فعالیت میکنند.
عباسی شاهکوه با تاکید بر پیادهسازی مدل اسپانسر دیتا در کشور افزود: رگولاتوری نباید وارد مسائل تعرفهگذاری شود و این موارد باید بصورت دو طرفه بین اپراتور ارایهدهنده خدمت و تولیدکننده محتوا شکل بگیرد و نقش رگولاتوری در بخش حفاظت از حقوق مصرفکننده، نظارت بر این تعامل است.
انتهای پیام/۴۱۴۴/
انتهای پیام/