افزایش تعرفه سرویسهای مخابراتی، نقطه اختلاف اپراتورها با دولت و مجلس
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، با توجه به گستردگی خدمات آنلاین در سراسر کشور و نیاز روزافزون عموم مردم به سرویسهای اینترنتی موضوع تعرفه خدمات اپراتورها همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده و در صورت عدم تصمیمگیری درست در این حوزه آسیب زیادی به کاربران وارد میشود.
اپراتورهای پهنباند ثابت و سیار در چند سال گذشته بارها نسبت به ثابت بودن تعرفه سرویسهای خود انتقاد کرده و از دولت خواستهاند نسبت به اصلاح تعرفهها اقدام کند. درواقع اپراتورها مدعی هستند عدم استانداردسازی تعرفهها باعث عقبماندگی شبکه ارتباطی در کشور میشود و صدمههای مالی سنگینی را متوجه این شرکتها میسازد. طبق آمار منتشرشده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تناسب لازم بین شبکههای پهنباند ثابت و سیار در کشور برقرار نیست و با توجه به عدم توسعه زیرساختهای اینترنت ثابت میزان دسترسی به این شبکه نسبت به شبکه سیار بسیار کمتر است. توازن نداشتن شبکههای ارتباطی ثابت و سیار در کشور نهتنها موجب بروز اختلال و کُندی در سرویسهای آنلاین شده بلکه زمینه اشباع شبکه پهنباند سیار را نیز فراهم ساخته است.
بخش زیادی از سختافزارهای مورد نیاز اپراتورها برای گسترش سرویسهای آنلاین در داخل کشور تولید نشده و این شرکتها مجبور به واردات هستند. با توجه به افزایش چشمگیر قیمت ارز در پنج سال گذشته هزینه لازم برای خریداری تجهیزات مورد استفاده در شبکههای مخابراتی نیز تا حد زیادی بیشتر شده است و اپراتورها معتقدند بخشی از این هزینه باید از طریق افزایش تعرفه جبران شود.
بیشتر بخوانید:
مقصر کندی اینترنت کیست؟/ پاسخ رگولاتوری و اپراتورها به مشکل سرعت اینترنت
پروژه بزرگ فیبر نوری تا پایان سال راهاندازی میشود/ هیچ اپراتوری بدون مجوز اجازه افزایش تعرفه ندارد
بلاتکلیفی در مدیریت اینترنت/ سرعت نت قطرهچکانی بیشتر میشود
البته این درخواست از سوی اپراتورها و زمزمه گرانی تعرفهها با واکنش دولتیها روبهرو شد؛ تا جایی که به اذعان عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات «هیچ اپراتوری در کشور حق ندارد بدون اخذ مجوزهای لازم نسبت به اصلاح تعرفه اقدام کند.»
به اعتقاد وزیر ارتباطات «بخشی از عقبماندگی شبکه ارتباطات کشور بهویژه در حوزه پهنباند ثابت به دلیل عدم اصلاح تعرفهها بوده و بررسیهای لازم در این زمینه آغاز شده و نتایج آن به اطلاع اپراتورها و عموم مردم میرسد.»
اپراتورها حق افزایش خودسرانه تعرفهها را ندارند
با توجه به تداوم همهگیری بیماری کرونا در کشور و استفاده میلیونها شهروند از سرویسهای آنلاین در حوزههای آموزشی و فعالیتهای اداری و خرید مایحتاج روزانه افزایش تعرفه سرویسهای در حال ارائه از سوی اپراتورها موجب فشار مضاعف اقتصادی به اقشار مختلف جامعه میشود. بر اساس اعلام سید محمدرضا میرتاجالدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی «هرگونه تغییر در تعرفه سرویسهای پهنباند ثابت و سیار باید در دولت بررسی شود و در نهایت پیشنهاد دولت به مجلس آورده شده و نمایندگان در خصوص تصویب آن تصمیمگیری میکنند.»
هرچند رئیس فراکسیون راهبردی مجلس مدعی است «در حال حاضر صحبتی از تغییر تعرفهها در کشور نیست و قیمت سرویسهای اپراتورها افزایش پیدا نمیکند» اما بررسیها حاکی از آن است که دولت در بودجه ۱۴۰۱ قیمت پیامک را در شبکه مخابراتی کشور ۳ تومان افزایش داده و قرار است درآمد مازاد اپراتورها از این افزایش قیمت پیامک برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد. هماکنون قیمت هر پیامک برای مشترکان همراه اول برابر با ۸.۹ تومان و برای مشترکان ایرانسل ۹.۹ تومان است. هزینه هر دقیقه تماس برای کاربران ایرانسل ۵۹.۹ تومان و برای مشترکان همراه اول نیز به همین میزان است.
پیشنهاد مخابرات برای افزایش تعرفه با نام هزینه تعمیر و نگهداری
طبق پیگیری خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا مسئولان اپراتورهای سیار کشور گفتوگو با دولت درخصوص افزایش تعرفه را تأیید کردند، به گفته مدیران یکی از اپراتورهای مسلط بر بازار احتمال بالا رفتن قیمت سرویسهای در حال ارائه به مردم تا پایان سال ۱۴۰۰ بسیار کم است و اگر دولت با اصلاح تعرفهها موافقت کند از اوایل سال آینده قیمتهای جدید به مشترکان اعلام میشود.
به ادعای محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات ایران «با وجود افزایش تورم و بالا رفتن قیمت حاملهای انرژی در هفت سال گذشته تعرفه تلفن ثابت افزایش پیدا نکرده و همین موضوع سبب شده توسعه شبکه مخابراتی کشور و نگهداری خطوط دچار مشکل شود. در همین راستا شرکت مخابرات ایران پیشنهاد خود برای جبران این آسیبدیدگی مالی را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کرده است. در این پیشنهاد قید شده است که بهجای افزایش تعرفه هزینهای با عنوان هزینه نگهداری از مشترکان دریافت شود.»
به گفته بیدخام «در حال حاضر هزینه تعمیر و نگهداری خطوط تلفن ثابت حدود ۲۱ هزار تومان ولی درآمد هر خط حدود ۶ هزار تومان در ماه است. شورای عالی رقابت پیشنهاد مخابرات برای اصلاح هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت را پذیرفته و هماکنون این طرح در کمیسیون تنظیم مقررات در حال بررسی است. طبق آخرین تصمیمات اعلام شده اعضای کمیسیون نیز با پیشنهاد مخابرات برای اصلاح تعرفه موافقت کردهاند ولی هنوز دستور لازم ابلاغ نشده است.»
اپراتورها برای تأمین هزینههای جاری دامنه فعالیتهای خود را گسترش دهند
هزینه سرویس اینترنت با سرعت ۱۰ مگابایت بر ثانیه در کشور امارات ماهیانه در حدود ۲۴۶ هزار تومان و همین سرویس در ترکیه قیمتی بیش از ۴۰۰ هزار تومان دارد. مشترکان اینترنت ثابت در ایران برای خریداری سرویسی با سرعت ۱۶ مگابایت بر ثانیه باید ۱۳۸ هزار تومان برای سه ماه پرداخت کنند. لذا هزینه اینترنت ثابت در ایران به مراتب کمتر از کشورهای همسایه است. کارشناسان فناوری اطلاعات معتقدند اپراتورها نباید برای تأمین هزینههای جاری خود صرفاً بر درآمد حاصل از فروش خدمات به مشترکان متکی باشند بلکه میتوانند کمبود مالی خود را از مسیرهای دیگری جبران کنند.
سید حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور درخصوص تأمین هزینه اپراتورها معتقد است که «اپراتورها نباید صرفاً به فکر درآمدزایی از یک بخش و از هزینههای پرداختی مشترکان باشند بلکه لازم است در بخشهای مختلفی سرمایهگذاری کرده و به طور همهجانبه دامنه فعالیتهای خود را گسترش دهند. در حقیقت درآمد اپراتورها از بخشهای خدمات، تحقیق و توسعه و ارتباطات بینالمللی باید تکمیلکننده همدیگر باشد. اگر در تمام این بخشها سرمایهگذاری مطلوبی صورت گیرد آنگاه میتوان در مورد تغییر تعرفهها نظر کارشناسی داد.»
تا این لحظه خبری مبنی بر افزایش تعرفه سرویسهای در حال ارائه از سوی اپراتورها اعلام نشده است ولی تغییر در قیمت بستههای اینترنت در آیندهای نزدیک دور از انتظار نیست. بدون شک مردم از دستگاههای متولی امر در حوزه شبکههای ارتباطی انتظار دارند از افزایش بیش از اندازه و غیرمنطقی قیمت سرویسهای آنلاین آن هم در شرایطی که میلیونها دانشآموز و دانشجو همچنان برای پیگیری فرایندهای درسی خود متکی به اینترنت هستند جلوگیری کنند.
انتهای پیام/۴۱۴۴/پ
انتهای پیام/