نظام آموزشی کشور در اقتصاد سکویی جهان قلمروسازی کند
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از شورای عالی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در دیدار با رئیس و معاونان دانشگاه علمی کاربردی با بیان این مطلب افزود: عصر امروز با انقلاب چهارم که در دنیا اتفاق افتاده و پساصنعتی نامیده میشود، عصر صنعت چهار و به تبع آن دانشگاه چهار بوده که مبتنی بر فضای مجازی است و این فضا دارای خصوصیاتی از جمله جهانی شدن، شبکه ای بودن، کلان داده و هوش مصنوعی است که در واقع آینده دنیا با این خصیصهها ترسیم خواهد شد.
وی با اشاره به این که در این عصر با ادغام کالا و خدمات، اقتصاد خدماتی در سطح جهانی شکل گرفته، گفت: پیشتر دانشگاه به دنبال تعلیم بود اما امروزه نگاه دانشگاه باید اقتصادی نیز باشد و برهمین اساس نقش دانشگاههای علمی کاربردی در این دوره بسیار مهم است.
فیروزآبادی تأکید کرد: دانشگاه پیشتر فناورانه و مبتنی بر تکنولوژی بوده و نظام آموزشی دارای سیستم نوآوری بود اما امروز در دانشگاه های نسل ۴ مباحث استارتآپی و شرکتهای کوچک زودبازده مطرح است که در این حوزه در کشور بیشتر مهاجرت صورت میگیرد.
وی تصریح کرد: از خصوصیات این نظام آموزشی تطابقپذیری آن است و دانشگاهها باید به دنبال رصد تحول مشاغل در کشور باشند تا بتوانیم نسلی تربیت کنیم که بتواند در اقتصاد سکویی در فضای مجازی قلمروسازی کند.
فیروزآبادی با اشاره به این که باید نت وندان بر روی سکوهای ایرانی افزایش یابد، افزود: صاحبان سکوهای ایرانی اگر بتوانند فعالیت خود را در سطح جهانی گسترش دهند ما شاهد قلمروسازی خواهیم بود.
وی با بیان این که سیاست دنیا به سمت ایجاد بازارهای جدید و اشتغالزایی در کنار افزایش جمعیت است، افزود: جوامع امروز به دنبال اقتصاد خدماتی، نوآورانه با مدل استارتآپی است به شکلی که بازاریابی هدفمند برای اقوام، سنین و ذائقههای متفاوت در سطح جهانی و به صورت شبکه ای شکل میگیرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اقتصاد سکویی (پلت فرمی) در جهان گفت: اقتصاد سکویی به دنبال کاهش نقش دولتها و مدیریت بی واسطه بر بازار جهانی است و در دانشگاههای دنیا نظام آموزشی سکویی شکل گرفته بنابراین نظام دانشگاهی کشور نیز باید به این سمت حرکت کند.
وی با اشاره به نیاز کشور به مشاغلی همچون امنیت سایبری و بازی سازی تأکید کرد: مرکز ملی فضای مجازی آمادگی دارد تا با دانشگاهها برای نیازسنجی و ایجاد رشتههای کاربردی همکاری کرده و در صورت نیاز سندی به تصویب نهایی شورای عالی فضای مجازی کشور برساند.
گفتنی است، در پایان این نشست مقرر شد تا کارگروهی تشکیل و مباحث مورد نظر جهت اعمال در نظام آموزشی کشور در این کارگروه بررسی کارشناسی شود.
انتهای پیام/۴۱۴۴/
انتهای پیام/