نیازمند مدیریت یکپارچه در پاندمی کرونا هستیم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ششم کمیسیون سلامت و پزشکی ستاد علم و فناوری بهمنظور مدیریت یکپارچه کرونا و راهکارهای همافزایی دانش و توان تولید واکسن داخلی با حضور سید سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
ترس از کرونا، اضطراب اجتماعی را بالا میبرد
در این جلسه سعید رضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهید رجایی و باهنر گفت: با گذشت ۱۸ ماه از کرونا، این موضوع تبدیل به یک مسئله عمومی و جهانی شده است چون بسیاری از کشورها ازجمله ۱۰ کشور اول جهان، چه به لحاظ مرگومیر و چه به لحاظ ابتلا به کرونا آمار وسیعی را شاهد هستیم. کشور ایران هم در بعضی از شاخصها جزو ۱۰ کشور اول محسوب میشود؛ اگرچه نسبت مرگومیر به یک میلیون جمعیت، رتبه مرگومیر ایران ۴۸ است. البته از ترس از کرونا خصوصاً در میان خانوادههایی که عزیزانشان گرفتار مرگ کرونایی شدهاند رو به افزایش است. بهعنوان یک جامعهشناس ارتباطات عقیده دارم ترس خود منشأ حوادث بزرگتر است، اضطراب اجتماعی را بالا میبرد؛ زمانی که این موضوع بر فضای کلی جامعه تأثیرگذار میشود؛ تأثیر و تأثر عمیقتری بر جامعه حاکم میشود.
عاملی: خوشبختانه واکسن برکت آغازگر و محور بزرگ این اقدام بود و این جرئت و جسارت واکسن برکت منجر به تولید و ظرفیت بزرگ علمی در نیل به خودکفایی کشور محسوب شده است.
استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: در حال حاضر در موضوع حکمرانی کرونا، بحث سلامت مردم در پیشگیری کرونا و درمان آن و هم مسئله اقتصادی کشور، پیامدهای زیادی داشته است که مستلزم توجه به همه مؤلفههای مرتبط هستیم. اگر در بعضی از مسائل کشوری نیازمند مدیریت یکپارچه نبودهایم، قطعاً کرونا جزو مسائلی است که ضرورت مدیریت یکپارچه در آن محسوس و ملموس است.
مدیریت یکپارچه در موضوع کرونا
سید سعیدرضا عاملی تصریح کرد: با نگاهی به مدیریت یکپارچه با دقت علمی لازم باید گفت؛ تقریباً از دهه ۸۰ به بعد به دوره دانش یکپارچه قدم گذاشتهایم و معنای مدیریت یکپارچه این است که تمامی عوامل مداخله کننده، در تصمیمسازیها، تصمیمگیریها و برنامهریزیها سهم پیدا کنند. بنابراین یک مدیریت «کاریکاتوری» مبنای کار نشود. مدیریت کاریکاتوری بمانند وجود غیرمتناسب در بدن است مثل یک دست لاغر در بدن چاق یا یک سر گُنده در بدن لاغر که نمایشگر یک نوع عدم تناسب است. عدم وجود اجزاء کاملکننده کارها نیز مصداق عدم یکپارچگی مدیریتی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در بحث حکمرانی کرونا به بحث سیاستهای رسانهای، فرهنگی، سیاستهای اقتصادی و دانشی مرتبط با شرایط و... باید توجه شود. یکی از بحثهای مربوط به شرایط کرونا، واکسن است که هم کیفیت آن مهم است و همافزایی و همکاری بین پلتفرمها هفتگانه واکسن در ایران، اهمیت راهبردی دارد. خوشبختانه واکسن برکت آغازگر و محور بزرگ این اقدام بود و این جرئت و جسارت واکسن برکت منجر به تولید و ظرفیت بزرگ علمی در نیل به خودکفایی کشور محسوب شده است.
آزمونوخطا در حوزه سلامت جایز نیست
وی اضافه کرد: در حقیقت در حوزه سلامت نمیتوان بهصورت آزمونوخطا جلو برویم و نیازمند یک قطعیت و ترجیح نسبی در کیفیت واکسن هم در واردات و هم در تولید هستیم. به نظر میرسد در این مسئله اعوجاج و پیچیدگی داریم و با متخصصین که صحبت میکنیم باید در این قاعده به نکات خاصی توجه کرد.
وی تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت راهبری علمی کشور با ظرفیت تصویب ۷۰ درصدی مصوبات حوزه علم و فناوری را دارا است و بنابراین امور دانشبنیان به شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط میشود و اینگونه نباشد فردا روزی به خاطر عدم اقدامات لازم شرمنده مردم شریف ایران شویم.
عاملی بیان کرد: واقعیت این است که دو واکسن ساز در کشور با قدمت ۱۰۰ ساله با زیرساختهای مالی و علمی داریم و مشکلاتی داشتهاند و با تأخیر وارد تولید واکسن شدهاند.
در زمینه واکسن برکت کار بزرگی صورت گرفته است و در یک بازه زمانی کوتاه تولید واکسن را با بسیاری از پیچوخمها محقق کردند، این کار باارزشی است و جریانات معاند بسیاری در خارج از کشور علیه واکسن برکت فعالیت دارند. متأسفانه در ایران، هر جایی حاکمیت ورود میکند، هدف نقد خارج از کشور میشود! مجموعه برکت بهصورت شبانهروزی در جبهه علمی و پزشکی پای کار بوده است و دست مریزاد باید گفت و انشاء خداوند متعال یاری کننده همه عزیزان و تلاش گران واکسن کرونا باشد.
استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: موضوعاتی که در این جلسه مطرح میشود درباره واکسن خاصی نیست اما از دوستان برکت برای پیشقراولی در این مسیر کمال تشکر را داریم. اشخاصی که در این مسیر گام برمیدارند را باید با جدیت، تقویت کنیم و همزمان دانش خود را در زمینه کرونا افزایش دهیم. باید مواظبت کنیم که گرفتار عصبیت علمی و سازمانی نشویم و روحیه باز برای دریافت تجربه و دانش جدید داشته باشیم.
عاملی: بیش از ۸۰ درصد اخبار جعلی مرتبط با کرونا متعلق به منافقان، سلطنتطلبها و جریانات برانداز است که دنبال تیرهوتار کردن شرایط و تحمیل ارزشهای منفی نسبت به نظام جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران هستند. اعتماد ملی ارزش بزرگی است و اگر خدشهای به آن وارد شود منشأ ضعیف شدن رابطه دولت و ملت و حتی رابطه مردم با مردم میشود که خواسته جبهه خوار و ضعیف منافقین است.
مرجع تولید اخبار کذب در خارج از کشور
عاملی تصریح کرد: دوستان اذعان دارند که منافقین و اپوزسیون خارج از کشور از طریق اخبار جعلی، اعتماد مردم را هدفگیری میکنند و دائماً به دنبال ایجاد تشویش و تردید اجتماعی هستند. بهعنوان مثال با جوی که درباره مقام معظم رهبری در خصوص عدم واردات واکسن فایبر آمریکا، ایجاد شد؛ در تلگرام، اینستاگرام و توییتر یک رصد داخلی انجام دادیم که ببینم مرجع تولید خبر کجاست. بیش از ۸۰ درصد اخبار جعلی مرتبط با کرونا متعلق به منافقان، سلطنتطلبها و جریانات برانداز است که دنبال تیرهوتار کردن شرایط و تحمیل ارزشهای منفی نسبت به نظام جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران هستند. اعتماد ملی ارزش بزرگی است و اگر خدشهای به آن وارد شود منشأ ضعیف شدن رابطه دولت و ملت و حتی رابطه مردم با مردم میشود که خواسته جبهه خوار و ضعیف منافقین است.
ورود دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مدیریت چندوجهی کرونا
در این جلسه شمس اردکانی؛ دبیر کمیسیون سلامت و پزشکی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در چندین جلسه کمیته سلامت درباره کرونا مباحثی مطرح شد که دکتر عاملی نظرشان این بود که باید جدیتر درباره بحث کرونا عمل کنیم. دلیلش این است که اتفاقات زیادی در این عرصه به وقوع پیوسته است.
وی افزود: کرونا موضوعی است که ۸۵ میلیون انسان در ایران را درگیر کرده است و درباره آن نگرانیهای عدیدهای وجود دارد. بنابراین دبیرخانه شورا از جایگاه ساختاری بهعنوان نظارت و جایگاه قانونیاش ورود کرده است. دبیرخانه شورا به مدیریت چندوجهی کرونا ورود کرده است و این موضوع را با جدیت دنبال میکند.
دبیر کمیسیون سلامت و پزشکی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در حال حاضر گرفتاریهای بسیاری در حوزه مدیریت کرونا و واکسن داریم و بالاخره حرف و سخنهای مختلف، کار را به سمتی برده است که ناتوانیهای اجرایی دیده میشود و مقامات عالیرتبه نظام باید در این زمینه پاسخگو باشند. داروهایی که دارای اثربخشی در زمینه کرونا هستند باید در وزارتخانه بهداشت و درمان پزشکی تمهیدات آن لحاظ شود و بعد رسانهای شود.
شمس اردکانی: کرونا موضوعی است که ۸۵ میلیون انسان در ایران را درگیر کرده است و درباره آن نگرانیهای عدیدهای وجود دارد. بنابراین دبیرخانه شورا از جایگاه ساختاری بهعنوان نظارت و جایگاه قانونیاش ورود کرده است.
شمس اردکانی ادامه داد: تواناییهای شرکتهای داروسازی در زمینه کرونا بر کسی پوشیده نیست اما باید در جهت اثبات اثرگذاری دارو باید قدم برداریم. شرکتهایی چون برکت در این میدان خطیر پا گذاشتند، در این مسیر بودجه اولیه بسیاری تخصیص گرفت تا این مهم به ثمر برسد. بنابراین نباید در فضای بیرونی اعتماد مردم را در زمینه واکسن برکت کمرنگ کرد. باید در این امر انصاف را رعایت کنیم.
جلیلی: واقف هستید که ظرفیت یکساله کل تولید کشور در زمینه واکسنهای انسانی، بیشتر از ۴۰ الی ۵۰ میلیون دز نبوده است اما در حال حاضر ظرفیت فاز یک واکسن برکت ۳ تا ۵ میلیون دز در ماه؛ و ۴۸ میلیون در سال است. اگر هیچ خطوط دیگر ما وارد عمل هم نشود حدود ۴۸ میلیون دز واکسن را تولید خواهیم کرد که بزرگترین سایت تولید واکسن کرونا در کشور است.
برکت راه خود را با قوت و قدرت طی میکند
حسن جلیلی؛ عضو هیئتمدیره گروه دارویی برکت گفت: واکسن برکت مانع فعالیت هیچ واکسنسازی در کشور نشده است و باید هر حرف و سخنی با مدرک همراه باشد. برکت بنا به دلایلی با وجود مأموریتها و مسئولیت اجتماعی خود، به ساخت واکسن کرونا ورود کرده است.
مدیرعامل شرکت دارویی شفا فارمد افزود: واقف هستید که ظرفیت یکساله کل تولید کشور در زمینه واکسنهای انسانی، بیشتر از ۴۰ الی ۵۰ میلیون دز نبوده است اما در حال حاضر ظرفیت فاز یک واکسن برکت ۳ تا ۵ میلیون دز در ماه؛ و ۴۸ میلیون در سال است. اگر هیچ خطوط دیگر ما وارد عمل هم نشود حدود ۴۸ میلیون دز واکسن را تولید خواهیم کرد که بزرگترین سایت تولید واکسن کرونا در کشور است.
وی افزود: به هر حال برکت در زمینه مواد اولیه دچار هیچ مشکلی نیست و راه خود را با قوت و قدرت طی میکند و نیز پیشبینی میکنیم تا ۱۰۰ یا ۱۵۰ میلیون دز در تأمین مواد اولیه مشکلی نداشته باشیم اما اگر نقدینگی تأمین نشود، آن زمان دچار مشکل میشویم. به هر حال در همه دنیا واکسن توسط دولت پیشخرید میشود اما ما در ایران واکسن را تحویل میدهیم اما دریافت پول با تأخیر مواجهه است. بضاعت مالی هم محدود است و در حال حاضر برای تأمین و ذخیرهسازی مواد اولیه وام میگیریم؛ ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه برای ۱۰۰ میلیون تقریباً در انبارها موجود است. امیدواریم به مدد همکاران وزارت بهداشت، مشکل نقدینگی هم حل شود.
گویا: واکسن مقولهای است که در کنترل همهگیری باید جایگاهی برایش در نظر گرفته شود. گاهی اوقات این تصور پیش آمده واکسن یعنی پایان کرونا یعنی ۸۰ میلیون جمعیت را اگر واکسن بزنیم کار تمام است و بیماری ریشهکن میشود، در جلسهای مطرح شد چهکار کنیم تا موج بعدی رخ ندهد؟ در بیماری تنفسی این موضوع محال است؛ قطع بهیقین مثل آنفولانزا که هر سال رخ میدهد، در آینده هم کرونا هم، این گونه است.
واکسن مقوله امنیت سلامت، جهانی و ملی است
محمدمهدی گویا؛ رئیس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در این جلسه گفت: چرا در کشوری موارد ابتلا به بیماری نزدیک به صفر و در کشوری دیگر آمار ابتلا بالا است! نمیتوان تنها به پوشش بالای برنامه واکسیناسیون آن را نسبت داد! در آمریکا و انگلیس شاهد پوشش بالای واکسیناسیون هستیم اما ابتلا به بیماری بسیار زیاد است و چیزی که اتفاق افتاده این است که موارد مرگومیر کاهش یافته است. در حقیقت این مسئله نشان میدهد که تمام واکسنهایی که در حال حاضر موجود هستند، هیچکدام مدعی نیستند که از ابتلا به بیماری کرونا میتوانند جلوگیری کنند.
وی افزود: واکسن مقولهای است که در کنترل همهگیری باید جایگاهی برایش در نظر گرفته شود. گاهی اوقات این تصور پیش آمده واکسن یعنی پایان کرونا یعنی ۸۰ میلیون جمعیت را اگر واکسن بزنیم کار تمام است و بیماری ریشهکن میشود، در جلسهای مطرح شد چهکار کنیم تا موج بعدی رخ ندهد؟ در بیماری تنفسی این موضوع محال است؛ قطع بهیقین مثل آنفولانزا که هر سال رخ میدهد، در آینده هم کرونا هم، این گونه است.
گویا ادامه داد: حال در زمینه کرونا چهکارهایی باید انجام داد؟ واکسن مقوله امنیت سلامت، جهانی و ملی است. بهجای ایراد از واکسن باید زیر بازوی تمام تولیدکنندگان واکسن کرونا را در کشور بگیریم و کمک دهنده باشیم تا امنیت سلامت جامعه و نسلهای بعدی را تضمین کنیم. فرض کنید واکسنی که در حال تولید است، در جایی از کارش هم ایراد دارد و اثربخشی لازم را ندارد! کسی که واکسن را تولید کرده است خودش هم میتواند عیوب واکسنش را در طول زمان حل کند. مثلاً فایبر میگوید من بهگونهای برنامهام را چیدهام که اگر یک سویه غیرمعمول هم آمد به فاصله دو هفته تا یک ماه میتوانم علیه سویه جدید واکسن هم تولید کنم.!
رئیس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: چهار پلتفرمی که در دنیا مورد تأیید قرار گرفته و خوشبختانه دانش تولید هر چهار پلتفرم در ایران هم در برکت، رازی، فخرا، پاستور و... موجود است. در حال حاضر جامعه تشنه واکسن هست. در روزهای آینده خبرهای خوشی برای جامعه خواهیم داشت. در مطالعات و تحقیقات صورت گرفته؛ واکسن برکت هیچ کم از واکسن سینوفارم چینی ندارد. بنابراین چرا به تخریب واکسنهای داخلی بپردازیم و باید با نقدهای غیرمنصفانه برخورد و پاسخی داده شود.
گویا درباره مسائل مطرحی چون مرگومیرهایی ناشی از دز دوم واکسن گفت: این اطلاعات دقیق و مبتنی بر شواهد علمی نیست. با شواهد علمی این موضوع را ثابت میکنیم و این امر بهصورت دقیق بررسی نشده است و بررسیهای آماری و ریاضی صورت گرفته است. وزارت بهداشت و درمان پزشکی هم در این زمینهها گزارشی ارائه خواهد داد. کنترل این همهگیری به هر حال با واکسن و اقدامات مقطعی تنها میسر نمیشود بلکه اگر بخواهیم در این پیک و اوج همهگیری کاری صورت دهیم قطعاً بایستی قرنطینه ما طولانیتر باشد.
رئیس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت: چهار پلتفرمی که در دنیا مورد تأیید قرار گرفته و خوشبختانه دانش تولید هر چهار پلتفرم در ایران هم در برکت، رازی، فخرا، پاستور و... موجود است.
رئیس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در پایان سخنانش گفت: نکته آخر این است که موضوع کرونا را برنامه وزارت بهداشت تنها نباید دنبال کند، بلکه این وزارتخانه ۲۵ درصد این مشکل را میتواند حل کند و ۷۵ درصد آن به وزارت اقتصاد، برنامه بودجه، وزارت کشور، صدا سیما و... برمیگردد. زمانی که قرنطینه اعلام میشود همه این دستگاهها پای کار باشند؛ در حال حاضر وزارت بهداشت و درمان پزشکی و نیروهای مسلح در عرصه نبرد با کرونا باقی ماندهاند.
واکسن ساز و داروساز خصوصی عملاً به سرمنزل مقصود نخواهند رسید
احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن فخرا گفت: در شرکت داروسازی میلاد داروی نور با توجه به سابقهٔ واکسنهای نظامی و زیرساختهای اعم از منابع انسانی و تجهیزات و... در زمان شهید فخریزاده، این مجموعه بنا شد تا در اختیار پیشگیری و درمان کرونا قرار گیرد.
وی افزود: در عین حال در کنار این زیرساخت؛ با حمایت وزارت دفاع مجموعه بزرگتری را در حال ساخت هستیم که ۹۰ درصد پیشرفت کار را داشتهایم و تا مهرماه تحویل داده میشود و با اضافه شدن این مجموعه؛ از آبان تا دیماه ۱۴۰۰ حدود سه میلیون دز بهصورت آزمایشی شروع میشود و از دیماه به بعد ۵ میلیون دز ماهانه وارد چرخه تولید کنیم؛ این موارد به همت شهید فخریزاده صورت گرفت.
کریمی: آیندهنگری باید درباره کرونا اتفاق بیفتد و به مخاطرات بعدی که ممکن است از مخاطرات فعلی بزرگتر باشد توجه نمود. آیندهنگری بعد از کرونا مهمتر است این مباحث را بر اساس مستندات علمی منتشر شده در دنیا میگویم؛ بنابراین از شورای عالی انقلاب فرهنگی تقاضا دارم در کارگروههای رصد و آیندهپژوهی از این منظر هم به کرونا نیمنگاهی داشته باشید.
مدیر پروژه واکسن فخرا اظهار کرد: نکات اساسی این است که شاید باید به ساختارها نگاهی انداخت؛ این چند واکسن ساز در چرخه تولید جنبه دولتی و حاکمیتی دارند. واقعیت امر این است اشخاصی که از بخش خصوصی ورود کردند، هنوز نتوانستند به ساختار تولید واکسن وارد شوند چون هزینههای آن بسیار زیاد است. آیا واقعاً بخش خصوصی میتواند چون پاستور، رازی؛ برکت و فخرا هزینه کند، من بعید میدانم. ما سعی کردیم در فخرا از شبکه دانشبنیان بهره بگیریم. بسیاری از بخشهای برونسپاری داخل کشور را فعال کردیم و شبکه را زمانی بازدید کنید. واقعیت این است که واکسن ساز و داروساز خصوصی عملاً به سرمنزل مقصود نخواهند رسید. این چهار پلتفرمی که در فاز بالینی بهغیر از سیناژن (شرکت زیستفناوری خصوصی در ایران) قرار دارند؛ بقیه همگی دولتی هستند. حال باید ساختارهایی را رعایت کنیم که یا بخش خصوصی هم همراه دولتی شود و از پتانسیل آنها در همافزایی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: نکته دوم این که آیندهنگری باید درباره کرونا اتفاق بیفتد و به مخاطرات بعدی که ممکن است از مخاطرات فعلی بزرگتر باشد توجه نمود. آیندهنگری بعد از کرونا مهمتر است این مباحث را بر اساس مستندات علمی منتشر شده در دنیا میگویم؛ بنابراین از شورای عالی انقلاب فرهنگی تقاضا دارم در کارگروههای رصد و آیندهپژوهی از این منظر هم به کرونا نیمنگاهی داشته باشید.
سوزنچی: برخی از افراد بعضاً مکانیسم بازار را مطرح میکنند و در حال حاضر بحث همافزایی و هماهنگی ملی مطرح است و نباید افسارگسیخته افراد را رها کرد که کاری صورت دهند.
باید به یک هماهنگی و سازوکار در سطح ملی برسیم
در ادامه جلسه ابراهیم سوزنچی؛ معاون خط مش گذاری و راهبردی اجرای ستاد علم و فناوری گفت: بسیار مناسب است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا سازمانی شبیه آن کار هماهنگی را به عهده بگیرند تا از ظرفیتهای داخلی بهینه استفاده کرد.
وی تصریح کرد: برخی از افراد بعضاً مکانیسم بازار را مطرح میکنند و در حال حاضر بحث همافزایی و هماهنگی ملی مطرح است و نباید افسارگسیخته افراد را رها کرد که کاری صورت دهند. بنابراین هماهنگی در حوزه توسعه فناوری نیازمندیم که نه معاونت علمی این کار را توانست انجام دهد و نه جای دیگر؛ تجربه نشان داده ستادهای فناوری هم نمیتوانند این نقش را ایفا کنند. شاید باید از ورودیها و موضوعات مشابه در این زمینه بهره ببریم تا هماهنگی ملی اتفاق بیفتد تا از موازی کاریها جلوگیری شود تا به جمعبندی مورد قبولی برسیم.
کارشناسیهای علمی در زمینه واکسن صورت نمیگیرد
بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران ضمن اشاره به اینکه تولید واکسن نیاز به حمایت مالی و اجرایی دارد، بیان کرد: در آمریکا دولت ترامپ دو میلیارد دلار فقط برای یک واکسن خرج کرد! باید به هزینه اعداد و ارقامی که واکسن سازهای داخلی در ایران و خارج از کشور میشود، توجه کنیم! دومین نکته اینکه برای بررسی واکسن اسپوتنیک من و آقای دکتر شانه ساز دو روز به مسکو رفتیم تا داوری صورت گیرد؛ دیدیم که این واکسن کادر درمان را نجات داد. یک شرکتی علیه شرکت دیگر بحث میکند، بسیاری از مشکلات ما این است که کارشناسیهایمان علمی نیست.
جواد محمدی دبیر هیئت عالی جذب دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حاصل این جلسه باید رسیدن به هدف و استراتژی باشد. همانطور که متخصصان امر فرمودند ابتلا به بیماری کرونا را نمیتوان کاهش داد! هدف بایستی کم کردن مرگومیر و عوارض ناشی از آن باشد. زمانی که هدف مشخص باشد استراتژی رسیدن به آن را میتوان طراحی کرد. مملکت ما چون ماشیندودی است؛ شهید مطهری میفرمودند قدیم یک ماشینی بود قبل حرکت همه بچهها نظارهگر آن بودند اما تا ماشین راه میافتاد بچهها دنبالش میدویدند و با سنگ آن را میزدند. یک واقعیتی است و باید به آن هدف چشم بدوزیم. حال باید بیاییم راهکارهایی برای کاهش مرگومیر و کاهش عوارض بیماری داشته باشیم و اگر واکسنی میسازیم به سمتی برویم که حداقل عوارض را داشته باشد.
وی افزود: نکته دیگر این که اگر امید ما تنها واکسن باشد، بهزودی به نتایج دلخواه نمیرسیم اما رعایت پروتکلهای ابلاغی سازمان جهانی بهداشت WHO و نظارت اجرایی بر آنها در کشور یاریدهنده است. زمانی که میگویند یک پروتکل و دارویی بهطور مثال ابتلا و عوارض ناشی از این بیماری را کاهش نمیدهد، این موضوع را ابلاغ کنید و اگر پزشکی داروی از رده خارج را تجویز کرد با او برخورد شود. تا زمانی که قاطع با تخلفات برخورد نکنیم، نمیتوانیم این بیماری را تا حدی کنترل کنیم.
در پایان عاملی جمعبندی کرد که لازم است در مورد متولی و کمیته هماهنگی تولید واکسن کار شود و یک نوع همکاری و همافزایی فراگیر صورت گیرد.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/