دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به بهانه روز پزشک؛

سپر فناوری برای پزشکان/ کار مدافعان سلامت با علم روز آسان‌تر می‌شود

آثار ابن سینا برای قرن‌ها به‌عنوان کتب مرجع پزشکی در دانشگاه‌های بزرگ جهان تدریس می‌شد اما در عصر حاضر، پیشرفت‌های علمی روزانه و لحظه‌ای است. امروزه فناوری‌های مرتبط با سلامت انسان، علم پزشکی را بیش از هر زمان دیگری آسان ساخته‌اند.
کد خبر : 601305
پزشکی 2

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، کروناویروس جدید یا کووید-۱۹ تغییرات زیادی را در جهان ایجاد کرد و تقریباً همه جنبه‌های زندگی را تحت تأثیر قرار داد. به طور خاص نحوه همکاری و تعامل در اکثر کشورهای جهان تحت‌الشعاع این همه‌گیری قرار گرفت. کارشناسان، محققان، شرکت‌ها و دولت‌ها مجبور شدند به روش‌های کاری جدیدی روی بیاورند و فناوری به بخشی جدایی‌ناپذیر در دورکاری مبدل شد. علم پزشکی نیز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ به فناوری تکیه کرد تا به توقف شیوع ویروس کمک کند.


در نیمه سال ۲۰۲۱، این روند به سمت جهانی شدن پیش رفته و اشتراک‌گذاری دانش و اهداف مشترک در زمینه‌های علمی، به‌ویژه فناوری پزشکی ادامه یافته است. ما همچنین شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در انواع فناوری‌ها هستیم مانند سرعت شبکه، هوش مصنوعی، مواد تولیدی، فناوری فیبر نوری، قابلیت‌ها و امکانات سیمی و بی‌سیم و... با این پیشرفت‌ها و در دسترس بودن اجزا و وسایل بهتر، دستگاه‌های پزشکی همراه با روندهای وسیع‌تر فناوری تکامل می‌یابند.




بیشتر بخوانید:


نسخه‌پیچی دکترها در فضای مجازی/ «پزشکی از راه دور» همیشه هم خوب نیست!


استفاده از فرکانس فوریت‌های پزشکی رایگان است




در این گزارش مروری بر برخی از فناوری‌هایی خواهیم داشت که پزشکی را دقیق‌تر و کار پزشکان را آسان‌تر کرده‌اند.


تجهیزات تصویربرداری


درک کامل بدن انسان کلید تعیین هرگونه تشخیص پزشکی است. طی چند دهه گذشته پیشرفت‌های بزرگی در دستگاه‌های MRI، دستگاه‌های سونوگرافی، سی‌تی اسکن‌ها و اسکنرهای PET و... رخ داده است. همه این دستگاه‌ها بینش همه جانبه را در زمینه بدن به پزشک و بیمار ارائه می‌دهند و طبیعتاً درمان را تسهیل می‌سازند.


اخیراً هوش مصنوعی (AI) در تصویربرداری پزشکی بالینی، نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای را نشان داده است. هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر را به‌سرعت اسکن و مقایسه کند، داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کرده و پیش‌بینی‌هایی را انجام دهد که با آزمایش‌های بهینه و زمان کمتری به تشخیص دقیق‌تر کمک نماید. متخصصان می‌توانند دستگاه‌های تصویربرداری پیشرفته و هوش مصنوعی را با هم ترکیب کنند تا زودتر بیماری‌ها را شناسایی کرده و اجازه دهند درمان در اولین مراحل آغاز شود.


دستگاه‌های پوشیدنی


پیشرفت و توسعه فناوری پوشیدنی در چند سال گذشته رو به فزونی بوده است. از «فیت‌بیتس» (Fitbits) گرفته تا اپل و گوگل در این زمینه فعال بوده‌اند. هیچ نشانه‌ای دال بر کند شدن این روند در دهه جدید دیده نمی‌شود. دستگاه‌های پوشیدنی جدید مانند «هالو» (Halo) آمازون، توانایی ردیابی و اندازه‌گیری وضعیت سلامتی افراد را به سطح جدیدی رسانده‌اند.




بیشتر بخوانید:


مواد دندان‌پزشکی بومی‌سازی شد




امکانات نظارتی که بسیاری از کاربران همین حالا به آن عادت کرده‌اند مانند دستگاه‌های اندازه‌گیری و سنجش پیاده‌روی یا حتی نظارت بر ضربان قلب و... به عرصه‌های جدیدی رسیده است، فناوری‌های جدید پوشیدنی در بحث مراقبت‌های سلامت پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند به عنوان مثال می‌توان به مانیتورهای پوشیدنی ECG، مانیتور فشار، حسگر زیستی و... اشاره کرد که به بیماران اجازه می‌دهد آزادانه در حالی که ابزار پزشکی، اطلاعات ارزشمندی را جمع‌آوری می‌کند، حرکت کنند و به امور معمول خود بپردازند.


سپر فناوری برای پزشکان/ کار مدافعان سلامت با علم روز آسان‌تر می‌شود
فناوری‌های پوشیدنی، توانایی شناسایی و جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و انتقال اطلاعات بدن را دارد


عمل از راه دور


در طول ایام قرنطینه و پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، محبوبیت پزشکی از راه دور افزایش چشمگیری داشته است. با افزایش سرعت و دسترسی فیبر نوری و شبکه، اقدامات ظریفی همچون جراحی از راه دور به کمک کامپیوتر به تازگی در کشورمان انجام شده است.


انتظار می‌رود این دسته از جراحی‌ها به‌سرعت در تمام جهان عمومیت پیدا کنند. پزشکان ایتالیایی اخیراً جای حساسی مانند گلوی فرد را از مسافت بیش از ۲۰ کیلومتری جراحی کردند. این اقدام نقطه عطف هیجان‌انگیزی برای جراحی از راه دور بود. با رواج بیشتر و پذیرفته شدن روبات‌های جراحی در اتاق عمل بیمارستان و پیشرفت‌های شبکه مانند ۵G و اینترنت ماهواره‌ای، جراحی از راه دور به عنوان روشی برای افزایش دقت و کارایی و به حداقل رساندن زمان و هزینه امکان‌پذیر خواهد شد.


چاپ سه‌بعدی


کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند امسال چاپ سه‌بعدی در زمینه پزشکی تا ۱۷.۸ درصد رشد خواهد کرد. بسیاری از قطعات چاپ سه‌بعدی در پروتز استفاده می‌شود و چاپ بافت زنده به یک گزینه در دسترس تبدیل شده است. همچنین اهداف جاه‌طلبانه‌ای برای چاپ «اندام‌های قابل استفاده» در آینده نزدیک وجود دارد. چندین سازمان در حال تلاش برای رفع کمبود اعضای بدن اهداکنندگان در سراسر جهان با استفاده از تولید اندام از طریق چاپگرهای سه‌بعدی هستند. فناوری پزشکی همچنان به اصلاح طراحی اندام‌ها و مواد موجود برای استفاده بیولوژیک ادامه می‌دهد. چاپگرهای سه‌بعدی از زمان شروع به کار، سرعت و قابلیت اطمینان خود را افزایش داده‌اند و بسیاری از طرح‌ها به صورت رایگان به اشتراک گذاشته می‌شوند.


سیمان استخوانی


سیمان استخوانی (bone cement) ترکیبی شیمیایی است که در بدن انسان به منظور اتصال استخوان‌ها یا مفصل‌های مصنوعی به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیمان استخوانی فاصله بین مفاصل مصنوعی و استخوان‌های موجود را پر می‌کند. با وجود اینکه انواع مختلفی از چیزهایی شبیه به سیمان استخوانی برای قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته، محصولات مورد استفاده در پزشکی مدرن در سال‌های اخیر گسترش یافته و پیشرفت زیادی کرده است. اخیراً در سیمان استخوانی از پلیمرهای متعددی استفاده شده است. جدیدترین فناوری‌ها نتایج مثبت جراحی‌ها را افزایش داده زیرا انواع جدیدتر سیمان استخوانی باعث افزایش طول عمر مفاصل مصنوعی شده است که منجر به جراحی‌های کمتری در طول عمر بیماران می‌شود.



فناوری پزشکی به سرعت در حال پیشرفت است و زمینه‌ای پیشرو برای توسعه و نوآوری مستمر محسوب می‌شود.



توزیع دارو


میزان خطای دارویی بر اساس تجویز پزشک در کشورهای مختلف جهان از ۱ تا ۱۰۰ درصد متغیر است. حل منبع این خطاها می‌تواند سالانه جان هزاران نفر را نجات دهد. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مختلفی در زمینه نسخه پزشک مشاهده شده که تعداد خطاها را کاهش داده است و طی آن از دریافت داروهای مناسب توسط بیماران اطمینان حاصل می‌شود. همچنین ادغام فناوری از روبات‌ها تا چک لیست‌ها برای توزیع داروها، تعداد خطاها را به میزان قابل توجهی کاهش داده و وضعیت بیماران را بهبود بخشیده است.


الکتروشوک‌


الکتروشوک‌ها یا دفیبریلاتورها طوری طراحی شده‌اند که برای کمک در صورت بروز یک مشکل قلبی توسط پرسنل غیرپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند(یعنی افراد اپراتور لزوماً نباید متخصص قلب باشند). این دستگاه‌ها در سال‌های اخیر بیش از پیش رایج شده است و در فضاهای عمومی متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم اکنون چندین شرکت در حال توسعه دستگاه‌های دفیبریلاتور خارجی(خارج از بدن) هستند که می‌توانند به ریتم قلب بیمار دسترسی پیدا کرده و به طور خودکار واکنش نشان دهند.




بیشتر بخوانید:


نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی افتتاح شد




همچنین سیستم‌های نظارت از راه دور در حال پیاده‌سازی هستند که به مانیتورهای انسانی یا سیستم‌های کامپیوتری اجازه می‌دهد تا سلامت قلب را ارزیابی کرده و بلافاصله مداخله کرده یا با ارائه‌دهنده خدمات درمانی بیمار تماس بگیرد.


سپر فناوری برای پزشکان/ کار مدافعان سلامت با علم روز آسان‌تر می‌شود
دفیبریلاتور که با عنوان الکتروشوک نیز شناخته می‌شود دستگاهی است که فیبریلاسیون بطنی قلب را از بین می‌برد


اتصال قابل اعتماد به پزشکان


نظارت از راه دور بر روی بیماران پیشرفت بزرگی در علم پزشکی محسوب می‌شود و به ارائه‌دهندگان خدمات درمانی اجازه می‌دهد داده‌های سلامتی را بدون مراجعه بیماران به مطب و بیمارستان نظارت کنند. با این وجود تعداد پزشکان هنوز کم است و اینجا به نظر می‌رسد لازم است از هوش مصنوعی استفاده بیشتری به عمل آید.


توانایی بررسی و مرور داده‌های مرتبط با بیماران، به پزشکان اجازه می‌دهد تا در صورت لزوم تنظیماتی و تغییراتی را اعمال و تجویز کنند. بیمارانی که نیاز به نظارت مداوم دارند می‌توانند بدون بستری شدن تحت نظارت دائمی قرار گیرند. در فناوری‌های از راه دور نیاز به کابل و سیم به حداقل می‌رسد.


فناوری پزشکی به‌سرعت در حال پیشرفت است و زمینه‌ای پیشرو برای توسعه و نوآوری مستمر محسوب می‌شود. در چند سال گذشته شاهد روندهای جدید هیجان‌انگیزی در زمینه‌های تصویربرداری و فناوری‌های پوشیدنی، چاپ سه‌بعدی و کابل‌های پزشکی به همراه سایر فناوری‌ها بوده‌ایم. آینده پیشرفت فناوری در این زمینه‌ها و همچنین پیشرفت در زمینه‌هایی که هنوز برایمان قابل تصور نیست، نوید جامعه‌ای را می‌دهد که بیماری و روند درمان آن به سرعت کاهش خواهد یافت.


انتهای پیام/۴۱۶۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته