دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تاکید مدیرعامل اتحادیه زنبورداران بر حمایت از پرورش‌دهندگان ملکه زنبور عسل

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور درباره واردات ملکه زنبور عسل گفت: در پرورش ملکه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تا حد بسیار پاسخگوی نیاز داخل است.
کد خبر : 59115

عفت رئیسی‌سرحدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه در پرورش ملکه زنبور عسل ملاحضاتی وجود دارد، افزود: سال‌ها بر روی نژاد زنبور عسل ایرانی در حال فعالیت هستیم.


وی به تحقیقات ژنتیکی در این زمینه اشاره و اظهار کرد: نتایج مثبت این تحقیقات منوط به امکاناتی است که دولت در اختیار موسسه و طرح جامع علمی زنبور عسل می‌گذارد.


رئیسی‌سرحدی افزود:پرورش دهندگان ملکه اصلا حمایت نشده‌اند.


وی با بیان اینکه کار اصلاح‌نژاد و پرورش ملکه جز کارهای دانش‌بنیان است، عنوان کرد: با توجه به سیاست حمایت از تولید داخلی می‌خواهیم از تولید ملکه زنبور عسل حمایت شود زیرا مزیت‌هایی برای کشور به همراه دارد.


مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور ادامه داد: ملکه‌ها می‌توانند برای کشور ارز‌آوری داشته باشند اما از آنجا که پرورش‌دهندگان زنبور عسل و حتی پرورش ملکه‌ها فاقد ردیف بودجه است، این کارها روی زمین مانده است.


وی با بیان اینکه بسیاری از ایستگاه‌های پرورش ملکه کشور متروکه شده‌اند، تصریح کرد: به جز ایستگاهای گرگان و اردبیل باقی ایستگاها از بین رفته‌اند.


رئیسی‌سرحدی تاکید کرد: اکنون به کارهای زیرساختی برای صنعت زنبورداری نیازمندیم که مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.


وی به خلوص در نژادهای ملکه زنبور عسل ایرانی اشاره کرد و گفت: این ملکه‌ها با اوضاع جوی به لحاظ بیماری، رفتارهای نظافتی و بهداشتی هماهنگی داشته و می‌توانند تولید اقتصادی داشته باشند.


مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور بیان کرد: ما به دنبال به‌گزینی نژادی هستیم که در شرایط طبیعتی کشور از قبیل ناپایداری اوضاع جوی بتوانند دوام بیاورند.


وی ادامه داد: یک سری بحث‌ها مانند ردیف بودجه، تقویت زیرساخت‌ها، حمایت از جامعه پرورش‌دهندگان زنبور عسل و طرح اصلاح نژاد در این زمینه وجود دارد که می‌توان آنها را مدیریت کرد.


رئیسی‌سرحدی تاکید کرد: با انجام کارهای زیرساختی می‌توان شرایط ناسازگار طبیعی از قبیل خشکسالی و سرمازدگی‌ها را کنترل کرد.


وی ضمن تاکید بر اینکه زنبور عسل یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: با حمایت از پرورش‌دهندگان داخلی هیچ نیازی به واردات ملکه نیست و حتی با گذاشتن چند کندوی عسل در یک باغ میوه می‌توان با افزایش 90 برابری تولیدات محصولات باغی مواجه شد و همچنین از بین رفتن خاک و آب را کنترل کرد.


این فعال اقتصادی با بیان اینکه باید تولید داخلی را با نگاه ارزآوری دید، خاطر نشان کرد: قطعاً با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانیم طی 2 تا 3 سال ملکه مورد نیاز خود را تولید و از ورود آن جلوگیری کنیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد مقاومتی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب