باید و نبایدهای سیاست خارجی دولت سیزدهم
به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران تا ساعاتی دیگر برگزار میشود، انتخاباتی که میتواند در جهتگیریهای کلان کشور تأثیرگذار باشد و حتی تا دهههای آینده نقش تعیینکنندهای در سیاست داخلی و خارجی ایران داشته باشد.
انتخابات ریاست جمهوری تحت تأثیر ماراتن مذاکرات پیچیده احیای برجام میان ایران و آمریکا قرار گرفته است و حتی گفته میشود این امکان وجود دارد مذاکرات کنونی بر جایگاه نفوذ ایران در غرب آسیا تأثیر فراوان داشته باشد.
رئیسجمهور در ساختار سیاسی ایران از قدرت تصمیمگیری بالایی برخوردار است و میتواند در جهتگیریهای نظام، بهویژه در سیاست خارجی نقش داشته باشد. با توجه به فضای حاکم بر ایران به نظر میآید جمهوری اسلامی به سمت رویکردی انقلابی پیش میرود؛ سیاستی که بهدلیل ناکارآمدی سیاستهای دولت کنونی در نحوه تعامل با غرب و باعث نارضایتی در بطن جامعه شده است.
دولت اعتدال نتوانست موفقیتی در زمینه مذاکره با طرفهای غربی بهویژه در زمینه هستهای دست یابد و هر آنچه را که بر آن سرمایهگذاری کرده بود، با تحریمهای آمریکا و خروج دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق این کشور از توافق هستهای از دست داد.
سیدرضا صدرالحسینی، تحلیلگر امور راهبردی در گفتوگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه جهان خبرگزاری آنا با بیان اینکه انتخابات ۱۴۰۰ یکی از مهمترین انتخابات سالهای اخیر کشورمان است، گفت: فشار حداکثری آمریکا و تحریم گوناگون تحمیل شده علیه ملت ایران نیازمند حضور و مدیریت بهوسیله دولتی مقتدر، کاردان، آگاه و آشنا به موضوعات روز است. دولت در برهه کنونی باید خباثت ها، نیرنگ ها و توطئههای دشمن را بشناسد تا بتواند راهبردهای هوشمندانهای برای تنظیم سیاست خارجی کشور در پیش بگیرد و اعمال کند.
وی افزود: دولت سیزدهم جای تعارفات مرسوم دولت کنونی نیست و میطلبد دولتی که روی کار میآید بهویژه در حوزه سیاست خارجی ارتباطات منطقهای و بینالمللی گستردهای داشته باشد و به تعبیری دیگر بایدها و نبایدهای مهم و حساسی را اجرا کند. یکی از این موارد ارتباط با کشورهای دوست است و دولت سیزدهم باید نگاه حداکثری به ارتباطات و تعاملات بیشتر بهویژه در بخش اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه داشته باشد.
تعامل و ارتباط گسترده با همسایگان میتواند بخشی از نیازمندیهای اقتصادی و ارز خارجی مورد نیاز کشور را تأمین کند.
صدرالحسینی عنوان کرد: قطعاً با توجه بیشتر به افزایش کیفیت و ارتقای توان تولید داخلی میتوان نیازمندیهای اقتصادی و ارز خارجی مورد نیاز کشور را تأمین کرد. معتقدم اگر دولت سیزدهم بهدنبال حل مشکلات اقتصادی است، نباید از ۱۰۰ میلیارد دلارآورده ارز خارجی از تعاملات و صادرات کالای ایرانی به همسایگان غفلت کند. حتی اگر جمهوری اسلامی بتواند یکپنجم رقم بیان شده یعنی ٢٠ میلیارد دلار از بازارهای منطقهای را با صادرات در دست بگیرد، نیازی به تأمین ارز خارجی از کشورهای غربی و فروش نفت نخواهد داشت.
این تحلیلگر امور راهبردی تصریح کرد: دولت سیزدهم باید توجه کند کشورهای پیرامونی ما واردات محور هستند، یعنی بخش عمدهای از محصولات مورد نیاز آنها در داخل کشورهایشان ساخته نمیشود و با واردات ارتزاق میکنند، بنابراین در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت رونق و جهش تولید، با ارتقای کیفیت محصولات و تولید ملی میتوان در عرصه منطقهای فعال شد و درآمد قابل توجهی در بخش صادرات غیر نفتی برای کشور کسب کرد.
صدرالحسینی گفت: دولت سیزدهم باید با حمایت از کسب و کارها و بهبود فضای کار در مسیر توسعه ارتباطات منطقهای و بینالمللی گام بردارد، طبعاً نخستین مؤلفه مهم در این زمینه در حوزه سیاست خارجی دل بریدن از نگاه به غرب و توسعه ارتباطات با شرق آسیا، کشورهای مسلمان همسایه، کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی است. متأسفانه بخش قابل توجهی از انرژی کشورمان در دهه گذشته معطوف برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی شد که در عمل نتیجهای برای دولت بهدست نیامد.
وی عنوان کرد: کشورهای تروئیکای اروپایی دائماً با ضرباهنگ آمریکاییها حرکت میکنند و سیاست آنها همچون آمریکا، مخدوش کردن اقتصاد و امنیت ماست، بنابراین نباید به قراردادهایی همچون برجام یا نشستهایی مانند وین اعتماد کرد، زیرا این کشورها همپای آمریکا برای ضربه زدن به ایران و محور مقاومت از هیچ کوششی فروگذار نمیکنند.
صدرالحسینی گفت: دولت سیزدهم باید مبنای سیاست خارجی خود را در گردش و چرخشی فوری از غرب به سمت کشورهای همسایه و مسلمان برگرداند. دراین صورت می توان تعامل بیشتری با کشورهای درجه دوم و غیر معاند اروپایی داشت، بنابراین باید دیپلماسی فعالی در بخشهای مختلف جغرافیای جهان داشت تا در حوزه سیاست خارجی و به تبع آن تعاملات بیشتر اقتصادی موفقتر عمل کرد.
انتهای پیام/۴۰۳۳/
انتهای پیام/