دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اجاق مطرح کرد؛

نقش بااهمیت رسانه‌های علمی در افزایش درک عمومی جامعه/ کمبود روزنامه‌نگاران علمی باعث گسترش شبه علم می‌شود

سرپرست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات گفت: رسانه‌های علمی امروز نقش اجتماعی دارند و می‌توانند درک عمومی جامعه در حوزه‌های مختلف را افزایش دهند.
کد خبر : 586453
زهرا اجاق



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، سیده زهرا اجاق در پنجمین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) که ظهر امروز در ساختمان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: می‌توان شکاف جوامع در حوزه علم را برطرف کرد و باید توجه کرد که این شکاف در همه جهان وجود دارد و دلیل آن ناهماهنگی توسعه علم با حوزه‌های مختلف است.


وی افزود: علم وقتی وارد ایران شد مردم به آن به چشم حلال مشکلات و ابزاری برای توسعه نگاه نکردند. از سال‌های گذشته تا کنون رسانه‌های داخلی نیز نگاهی به علم دارند. متاثر از همین نگاه ابزاری رسانه‌ها تنها رویکرد انتقالی به مخاطبان دارند.


رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات بیان کرد: رسانه‌ها به جای انتقال ماهیت علم تنها داده‌ها را مردم منتقل می‌کنند. امروز در جهان ثابت شده که علم نقش اجتماعی دارد و می‌توان با کمک علم درک عمومی جامعه را در حوزه‌های مختلف افزایش دهیم.


اجاق عنوان کرد: روزنامه‌نگاران علم باید رویکرد خود در خصوص انتقال علم را تغییر دهند و متاسفانه هیچ پژوهشی برای تربیت روزنامه‌نگاران علمی صورت نگرفته و همین موضوع سبب می‌شود شبه علم در جامعه گسترش پیدا کند.


وی خاطرنشان کرد: امروز مخاطبان با امواج اطلاعات روبه‌رو هستند و همین موضوع منجر به بیشتر شدن شکاف علم و جامعه می‌شود. عناصر دیگر به جای ابزارهای اصلی علم نگرش مردم در جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


سرپرست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات ادامه داد: مهم‌ترین دلیل تفاوت نگرش به حوزه‌های علم سیاست‌گذاری‌های متفاوت است. در کشورهای همسایه ایران سازمان‌های رسانه‌ای با معیارهای متفاوتی اداره می‌شود. همین تفاوت سیاست‌ها همواره نمودی بارز در عمل روزنامه‌نگاران دارد.


اجاق تاکید کرد: اگر روزنامه‌نگار علمی نتواند فضای علم و پویا علم را از هم تفکیک کند نمی‌تواند اطلاعات درستی را نیز منتقل کند.


انتهای پیام/۴۱۴۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب