آیا بازیافت باتری خودروهای برقی امکانپذیر میشود؟
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، در آینده خودروهای برقی از جمله تسلا جایگزین خودروهای فعلی میشوند. باتری تسلا مدل اِس از مهندسی پیچیدهای برخوردار است. این باتریها از هزاران سلول استوانهای با اجزایی مختلف ساخته میشوند و لیتیوم و الکترون را به انرژی تبدیل میکنند تا خودرو صدها کیلومتر بدون انتشار گازهای گلخانهای پیش برود. اما وقتی باتری به پایان عمر خود رسید، مزایای محیط زیستی آن کمرنگ میشود.
اگر این باتریها را در یک محلِ معمول دفع زباله قرار دهند، سلولهای آن میتوانند سموم مشکلساز از جمله فلزات سنگین را در محیط زیست آزاد کنند. دانا تامپسون(Dana Thompson)، دانشمند مواد از دانشگاه لستر هشدار میدهد که بازیافت باتری میتواند یک کار خطرناک باشد زیرا اگر سلول باز شود یا در مکان نامناسب برش بخورد میتواند باعث اتصال کوتاه، احتراق و انتشار گازهای سمی شود.
این فقط یکی از مشکلاتی است که محققان، از جمله تامپسون که سعی در حل این مسئله نوظهور دارند با آن دستوپنجه نرم میکنند. چگونه میتوان میلیونها باتری خودرو الکتریکی(EV) را که تولیدکنندگان انتظار دارند طی چند دهه آینده تولید شود بازیافت نمود؟ تامپسون محقق تحقیقاتی در مؤسسه فارادی است که یک مرکز تحقیقاتی متمرکز بر مسائل باتری در انگلستان به شمار میآید. او میگوید: «باتریهای فعلی EV برای بازیافت طراحی نشدهاند.»
وقتی باتریهای خودرو الکتریکی کم بودند این مسئله چندان مشکلی محسوب نمیشد. اما اکنون که استفاده از این فناوری در حال افزایش است اوضاع متفاوت خواهد بود. چندین خودروساز گفتهاند که قصد دارند موتورهای احتراقی را طی چند دهه از رده خارج کنند و تحلیلگران صنعت پیشبینی میکنند حداقل ۱۴۵ میلیون خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰ در جادهها باشد در حالی که این رقم در سال گذشته فقط ۱۱ میلیون دستگاه بود. تامپسون میگوید: «مردم تازه در حال پی بردن به این مسئله هستند.»
از همین حالا لازم است سطحی از بازیافت در نظر گرفته شود. چین در سال ۲۰۱۸، قوانین جدیدی را با هدف ارتقای استفاده مجدد از اجزای باتری EV وضع کرد. انتظار میرود اتحادیه اروپا قوانینی محدودکننده را در سال جاری تدوین کند. در ایالات متحده، دولت فدرال هنوز مجوزی برای بازیافت صادر نکرده است اما چندین ایالت، از جمله کالیفرنیا که بزرگترین بازار خودرو را دارا هستند قوانین خاصی را برای ایالت خود تعیین کردهاند.
اجرای قانون آسان نخواهد بود. باتریها از نظر شیمی و ساخت بسیار متفاوت هستند که ایجاد سیستمهای بازیافت کارآمد را دشوار میسازد و سلولها غالباً با چسبهای محکم کنار هم قرار گرفتهاند که جدا کردن آنها را مشکل میکند.
انتهای پیام/۴۱۶۰
انتهای پیام/