معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فنی و حرفهای تفاهمنامه همکاری امضا کردند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه آزاد اسلامی، سیدمحمد بطحایی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و علیاوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با هدف نیل به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت در راستای مهارتافزایی و ارتقای دانش حرفهای نیروی کار کشور و اجرای طرح ملی «توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال»، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه امضای این تفاهمنامه، ضمن ابراز خرسندی از همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: حلقه مفقوده در توسعه کشور ما بیتردید فاصله آموزش با نیاز واقعی بازار کار است و آموزشهای ما از سطح مدرسه تا آموزش عالی با نیاز بازار، فاصله دارد.
وی ادامه داد: دو شورای تخصصی برنامهریزی و شورای گسترش آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی که برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده، میتواند پل ارتباطی محکمی میان دانش و مهارت باشد. از طریق استفاده از ظرفیتهای این دو شورا، در نظر داریم در وهله اول استانداردهای آموزشی منطبق با سرفصلهای درسی را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تدوین کرده و در مرحله بعد، 40 درصد سرفصلهای درسی دانشگاه را به مهارتآموزی اختصاص دهیم.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر طی دو سال آینده تنها در 100 واحد دانشگاهی با ایجاد کارگروههای تخصص و مهارت این مهم تحقق یابد، تحولی عظیم در زمینه مهارتآموزی دانشگاهیان رخ خواهد داد.
دکتر بطحائی با اشاره به ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی، پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فنی و حرفهای را مطرح کرد و افزود: اگر تخصص شما با امکانات و ظرفیتهای بالای ما همراه شود، تحول عظیمی در حوزه مهارتآموزی رقم خواهد خورد.
وی در پایان بر تشکیل کمیته استانی مشترک در راستای اجرای تفاهمنامه مذکور تأکید کرد.
در ادامه، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: اعتبارزایی مدارک دانشگاهی، با آموزشهای مهارتی محقق میشود.
هاشمی با اشاره به لزوم تغییرات همراه و همگام با سرعت تغییرات تکنولوژی اظهار داشت: اراده ملی باید بر تغییر باشد. ریزش یک میلیون شغل در دوران شیوع کرونا، ضرورت تحول در حوزه تکنولوژی مطابق با نیاز بازار و بازنگری در سرفصلها و نگرشهای کلان را نمایان کرده و دیگر نمیتوان با تفکرات گذشته به نیاز جامعه پاسخ گفت.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید بیشتر به عرصه بینالمللی ورود کند، ایران را در زمره کشورهای دانشجوفرصت دانست و افزود: این مقوله باید با هدف دستیابی و انتقال تکنولوژی روز کشورهای جهان انجام شود و سرمایهگذاری تلقی شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از ایجاد 1400 مرکز جوار کارگاهی آموزش مهارت به عنوان برنامه این سازمان در سال آینده خبر داد.
معاون وزیر تعاون با اعلام این خبر که در طول 40 سال، تنها 17 مرکز تخصصی مهارتآموزی وجود داشت که طی یک سال اخیر با ایجاد 50 مرکز تخصصی مهارتآموزی با هدف لحاظ کردن پیوست نیروی انسانی توانمند در صنعت این رقم به 67 مرکز افزایش یافته که میتوان به دپارتمان ملی مهارت مشاغل خانگی و دپارتمان مهارت دریایی، مرکز تخصصی گاز و نفت بوشهر و ... اشاره کرد.
هاشمی در این خصوص اظهار داشت: مراکز تخصصی در قالب «دپارتمانهای تخصصی مهارتی» و شرایط اقلیمی کشور پیشبینی و فعالیت خود را آغاز کردهاند. 45 درصد از مراجعان به مراکز سازمان برای مهارتآموزی فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند، لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا بخشی از واحدهای درسی در قالب مهارتآموزی به دانشجو و در حین تحصیل ارائه شود.
وی با اشاره به ظرفیت قانون شورای عالی مهارت و پیشبینی 8 سطح مهارتی تا دکترا، اظهار داشت: در همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی نیز می توان با استفاده از همین قانون، به تربیت تکنسین و کارشناس ماهر روی آورد تا اعتبارزایی در مدارک دانشگاه با توانمندسازی افراد ایجاد شود.
در ادامه هاشمی، پیشنهاد کرد 7 استان محروم با پایه مهارتی پایین و نرخ بیکاری بالا با همکاری دو دستگاه پایلوت این امر قرار گیرند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بیان داشت: این سازمان در یک سال گذشته 2 هزار استاندارد ارزیابی، شایستگی، حرفه و شغل را مطابق با نیاز بازار تدوین کرده و در سال جدید هم تدوین 2 هزار استاندارد را در برنامه دارد.
وی همچنین از 15 کشور همسایه ایران به عنوان فرصتی ارزشمند برای توسعه تعاملات بینالمللی با رویکرد توسعه صلاحیت حرفهای و تربیت نیروی با مهارت در اجرای تفاهمنامه منعقده بین سازمان و دانشگاه آزاد نام برد و گفت: از طریق استفاده از ظرفیتهای دو شورای نامبرده در نظر داریم در وهله اول استانداردهای آموزشی منطبق با سرفصلهای درسی را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تدوین کرده و در مرحله بعد، 40 درصد سرفصلهای درسی دانشگاه را به مهارتآموزی اختصاص دهیم.
انتهای پیام/4107/
انتهای پیام/